Omsorgsbygg Oslo KF

Villa Sorgenfri rives – og gjenoppbygges

Villa Sorgenfri er i en så dårlig forfatning at bygget dessverre må rives. Oslobygg vil umiddelbart starte arbeidet med å planlegge hvordan bygget best kan gjenoppbygges.
Villa Sorgenfri må rives, og skal erstattes med et nytt bygg. Foto: Oslobygg KF.

Villa Sorgenfri ligger rett ved Sophies Minde ved Carl Berners plass og har en lang historie. Det har både vært herskapshus, internatskole og barnehage. Oslo kommune ved Omsorgsbygg kjøpte Villa Sorgenfri og Sophies Minde i 2007 for å sikre seg tilstrekkelig med tomter og bygg for å dekke et stort behov for nye barnehager. Allerede ved overtakelse var Villa Sorgenfri i dårlig stand, og bygget har siden overtakelsen i 2007 ikke vært i bruk.

Oslobygg besluttet å gjennomføre en ny befaring av Villa Sorgenfri som et ledd i et pågående regulerings- og planarbeid for Sophies Minde og området rundt. Bygget har over lengre tid vært stengt for bruk grunnet svært dårlig tilstand. Tilstanden viste seg å være ytterligere forverret, og etter endt befaring ble det konkludert med at villaen er i en slik stand at den ikke kan reddes. Derfor søker Oslobygg nå om at å få rive bygget.

-  Det er både leit og beklagelig at vi er i en situasjon hvor vi ikke lenger har noe valg.  Etasjeskillene har gitt etter flere steder, veggene går i oppløsning, og store deler av huset har fått ekte hussopp. Bygget utgjør en fare for sine omgivelser om det blir stående, og riving er dessverre uunngåelig, sier adm.dir. i Oslobygg, Eli Grimsby.

Villa Sorgenfri har status som vernet, og står på gul liste hos Byantikvaren i Oslo. Bygget er kjært for mange, og Oslobygg vil umiddelbart iverksette arbeid for å se hvordan villaen best kan gjenreises som et godt tilskudd for nabolaget og Oslo by.

- Oslobygg håper å unngå situasjoner som dette i fremtiden og vil gjennom systematisk porteføljeforvaltning og nødvendig vedlikehold gjøre det vi kan for å sikre god ivaretakelse av alle våre bygg. I dette tilfellet klarer vi dessverre ikke å redde eiendommen, og vi er derfor opptatt av å komme raskt i gang med å planlegge gjenoppbygging av et nytt Villa Sorgenfri i tett dialog med Plan- og bygningsetaten og Byantikvaren Den videre bruken av et slikt bygg er ennå ikke besluttet. Det må vi få komme tilbake til. Vårt fokus er i nå å sikre området ved å gjennomføre rivingen på en trygg og god måte, sier Eli Grimsby.

Bilder

Om Omsorgsbygg Oslo KF

Omsorgsbygg Oslo KF er et foretak som bygger, drifter, forvalter og vedlikeholder kommunale formålsbygg i Oslo, som barnehager, sykehjem, brannstasjoner m.m. Foretaket sorterer under Byrådsavdeling for næring og eierskap.

Følg pressemeldinger fra Omsorgsbygg Oslo KF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Omsorgsbygg Oslo KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Omsorgsbygg Oslo KF