Vil undersøke Postens leveringstider
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har ansvar for å føre tilsyn med at Posten Norge AS som leveringspliktig tilbyder overholder postregelverket, og ser det nå som nødvendig å be Posten om mer informasjon.
— Vi har forståelse for frustrasjonen postkunder i distriktene gir uttrykk for knyttet til sen postgang. Vi merker oss også mediesakene og kommunikasjonen i sosiale medier rundt dette, og vi ser derfor behov for å be Posten om ytterligere informasjon om målingene som er gjennomført. Spesielt viktig blir det å se på leveringstiden i Distrikts-Norge, sier seksjonssjef i Nkom Øyvind Halvorsen.
Kravene til leveringstider gjelder som et gjennomsnitt for hele landet. Rapportene fra 2022 viser at Posten Norge overholdt konsesjonskravene under hele året. Imidlertid skal Nkom vurdere om det bør stilles ytterligere krav til hvordan målingene skal utføres for å sikre at leveringstidene overholdes i alle deler av landet.
— Vi har ikke mottatt mange klager på leveringstider, men det er viktig at folk i Norge har tillit til at posten blir levert raskt og effektivt i hele Norge, understreker Halvorsen.
I henhold til konsesjonsvilkårene skal Posten Norge levere 85 prosent av pakker opptil 20 kg, innen 4 dager etter innlevering, mens 97 prosent skal være fremme innen 6 dager. 85 prosent av innenlandsk brevpost inntil 2 kg skal være fremme innen 3 dager etter innlevering, mens 97 prosent skal være fremme etter 5 dager.
Kontakter
Øyvind HalvorsenSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:41361980oha@nkom.noRita Lund ThuneFungerende avdelingsdirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Om Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Flere bør bytte mobilselskap25.5.2023 13:39:22 CEST | Pressemelding
Noen mobilleverandører tar seg godt betalt for abonnementet ditt. —Det er på tide at du bruker makten du har som forbruker, og bytter mobilabonnement.
80 000 flere har tilgang til rask internettilgang25.5.2023 08:20:00 CEST | Pressemelding
96 prosent av alle husstander i Norge har nå tilgang til raskt internett
1 av 3 er bekymret for valgpåvirkning16.5.2023 12:13:20 CEST | Pressemelding
1 av 3 er bekymret for at selskaper som eksempelvis Facebook, Google, YouTube og TikTok skal påvirke valgkampen til høsten.
Nkom varsler overtredelsesgebyr mot Telia28.4.2023 15:20:38 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler overtredelsesgebyr mot Telia på 1,5 millioner kroner. Årsaken er brudd på kravet om entydig identifisering av kunde ved inngåelse av mobilabonnement.
Presseinvitasjon: Beredskap og styrket samarbeid mellom ekom-og kraftbransjen – fagdag torsdag 27. april, Gardermoen.25.4.2023 15:56:41 CEST | Presseinvitasjon
Hvordan kan vi bli bedre rustet til å håndtere strømutfall? Hvordan sikre den elektroniske kommunikasjonen når strømmen går?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom