Vil undersøke Postens leveringstider
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har ansvar for å føre tilsyn med at Posten Norge AS som leveringspliktig tilbyder overholder postregelverket, og ser det nå som nødvendig å be Posten om mer informasjon.
— Vi har forståelse for frustrasjonen postkunder i distriktene gir uttrykk for knyttet til sen postgang. Vi merker oss også mediesakene og kommunikasjonen i sosiale medier rundt dette, og vi ser derfor behov for å be Posten om ytterligere informasjon om målingene som er gjennomført. Spesielt viktig blir det å se på leveringstiden i Distrikts-Norge, sier seksjonssjef i Nkom Øyvind Halvorsen.
Kravene til leveringstider gjelder som et gjennomsnitt for hele landet. Rapportene fra 2022 viser at Posten Norge overholdt konsesjonskravene under hele året. Imidlertid skal Nkom vurdere om det bør stilles ytterligere krav til hvordan målingene skal utføres for å sikre at leveringstidene overholdes i alle deler av landet.
— Vi har ikke mottatt mange klager på leveringstider, men det er viktig at folk i Norge har tillit til at posten blir levert raskt og effektivt i hele Norge, understreker Halvorsen.
I henhold til konsesjonsvilkårene skal Posten Norge levere 85 prosent av pakker opptil 20 kg, innen 4 dager etter innlevering, mens 97 prosent skal være fremme innen 6 dager. 85 prosent av innenlandsk brevpost inntil 2 kg skal være fremme innen 3 dager etter innlevering, mens 97 prosent skal være fremme etter 5 dager.
Kontakter
Øyvind HalvorsenSeksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighetNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:41361980oha@nkom.noRita Lund ThuneFungerende avdelingsdirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Lenker
Om Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Fem mobilvett-regler til påskefjellet25.3.2024 12:16:44 CET | Pressemelding
Påskefjellet er fint, men også lunefullt. Dersom du er ute for en ulykke, og må ringe nødetatene, må du ha dekning på mobiltelefonen din. — Det er dessverre ikke alle som er klar over det.
Nkom-direktør går av21.3.2024 09:35:26 CET | Pressemelding
Direktør Pål Wien Espen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sagt opp sin stilling. Fratredelsen skjer etter feil håndtering av pendlerboligutgifter. Fungerende direktør i Nkom er fra i dag avdelingsdirektør John-Eivind Velure.
Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi19.3.2024 15:10:07 CET | Pressemelding
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
Tusenvis av kroner å spare, men få benytter sjansen15.2.2024 12:47:23 CET | Pressemelding
Til tross for at det er tusenlapper å spare er det kun 2 av 10 som sier det har byttet mobilabonnement det siste året.
Digitalt frokostmøte: Hvordan står det til med internett i Norge og hva er status på lovverket Digital Services Act (DSA)?14.2.2024 14:35:01 CET | Presseinvitasjon
Nkom lanserer fredag morgen 16. feb en ny rapport om hvordan det står til med internett i Norge og arrangerer frokostmøte med en panelsamtale om Digital Service Act (DSA) med direktørene i Medietilsynet, Datatilsynet og Nkom. Statssekretær Gunn Karin Gjul kommer for å peke retning for regjeringens internettpolitikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom