Vil røske opp i ukultur for å rekruttere flere kvinner

Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening (BNL) har utarbeidet kjøreregler for byggenæringen. Hensikten er å sette en stopper for en utbredt ukultur og sørge for at næringen passer i alle livsfaser uavhengig av kjønn.

Fellesforbundet og BNL har laget felles kjøreregler for å legge til rette for en bransje som passer i alle livsfaser, uavhengig av kjønn. Her fra en av Backes byggeplasser. Fra venstre: Jon Sandnes, adm. dir. i BNL, Hege Espe, forbundssekretær i Fellesforbundet og Marthe Andreassen, lærling i Backe Vestfold Telemark.

Byggenæringen er en mannsdominert næring med under to prosent kvinnelige fagarbeidere på byggeplasser og opp mot 9 prosent totalt.

– Fellesforbundet og BNL samarbeider om å få flere kvinner til å velge vår næring - både med å vise frem alle mulighetene, men også fjerne hindre på veien, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

– Vi ønsker med disse kjørereglene å bidra til å bevisstgjøre både ledere og ansatte, som bidrar til at flere kvinner velger vår næring. Gjennom kjørereglene krever vi nulltoleranse mot trakassering og økt bevissthet rundt språkbruk, bilder, kalendere og annet, som kan oppleves støtende for ett kjønn, enten det er på arbeidsplassen eller i sosiale sammenhenger, sier Sandnes videre.

Røske opp i ukultur
– Vi har fått tydelige signaler fra kvinner i næringen om at det er behov for en slik bevisstgjøring. Vi må røske opp i en ukultur som fortsatt dessverre er gjeldende på mange byggeplasser, sier Hege Espe, forbundssekretær i Fellesforbundet.

Samtidig ønsker vi at bedriftene skal bidra til tilrettelegging for ansatte med omsorg for barn, både menn og kvinner, og sørge for tilfredsstillende garderobe- og toalettforhold.

– Et arbeidsmiljø som oppleves tøft for kvinner, vil oftest oppleves som tøft for menn også, sier Espe.

Elsker å jobbe med treverk
Marthe Andreassen fra Sandefjord er lærling i Backe Vestfold Telemark.

– Jeg har alltid likt å skape ting og jobbe med trearbeid, og har hatt en god rollemodell i en bestemor som jobbet med tre i hele sitt yrkesliv på Fjerdingstad. Planen var egentlig å bli innredningsnekker, men etter endt fagbrev var det ikke lett å få jobb, sier hun.

Andreassen skal opp til fagprøven nå i september. Akkurat nå jobber hun på det store Jotunbygget som er i ferd med å ferdigstilles, og der er hun den eneste jenta som er tømrer.

– Jeg har aldri drømt å ha en kontorjobb, og bestemte meg da for å starte med tømrerfaget, sier hun, og trives veldig godt med det.

– Det er koselig å jobbe med gutta. Jeg har alltid blitt veldig godt mottatt, men det hadde ikke gjort noe om flere jenter får øynene opp for mulighetene i dette faget som er både spennende og lærerikt – faktisk noe utenom det vanlige, sier hun.

Løsbare hindre
For å få flere inn så må også vi endre noen holdninger, påpeker hun.

– Menn må også ha tro på at jenter også kan jobbe i næringen. Jeg har nok opplevd at enkelte har vært engstelig for at det skulle bli for tøft for meg å jobbe rent fysisk. I starten var det slitsomt fysisk, men etter hvert så finner du din måte å løfte på så går det greit. Jeg har aldri bedt om tilrettelegging på arbeidsplassen. Det finnes noen praktiske hindre i veien – men jeg har tro på at de er løsbare.

Hun pusser også opp hjemme. Det er blitt en viktig hobby. – Det er så praktisk å kunne gjøre alt selv, også er hun også en rollemodell for sin egen datter.

– Jeg har allerede lært datteren min på 3 år at hun skal svare "snekker", når folk spør hva hun skal bli som stor, avslutter hun.

Felles kjøreregler

1. På arbeidsplassen skal vi alle bidra til nulltoleranse mot trakassering. Når trakassering avdekkes har alle et ansvar for å melde fra i tråd med bedriftens varslingsrutiner.
  2. Vi skal alle snakke sammen om hvilket språk vi benytter på arbeidsplassen. Vi skal ikke være med på eller akseptere diskriminerende humor.
  3. Vi skal alle bidra til å overholde bedriftens regler for akseptabel oppførsel, både på arbeidsplassen og i sosiale sammenhenger med kolleger.
  4. Vi skal alle unngå bilder, kalendere e.l. som kan oppleves støtende for ett kjønn, enten det er på arbeidsplassen eller i sosiale medier.
  5. Vi skal alle bidra til å tilrettelegge for ansatte med omsorg for barn.
  6. Vi skal alle sørge for tilfredsstillende garderobe- og toalettforhold, både for kvinner og menn.
  7. Vi skal alle bidra til å gjøre disse kjørereglene kjent på arbeidsplassen og være tydelige på konsekvenser ved brudd på disse.

August 2019

Marthe Andreassen, lærling i Backe Vestfold.

Ryddejobben mot useriøs innleie er i gang5.7.2019 08:08:51 CESTAktuelt

Veidekke forplikter seg til BNL og Fellesforbundets anbefalinger for innleie av arbeidskraft. – Vi krever minimum 80 % stillingsbrøk for alt innleid personell på alle Veidekkes prosjekter i Norge. En viktig premiss for å få useriøs innleie til livs er at næringen tar vår del av ansvaret og er en god bestiller, sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.