Vil handle for over 18 milliarder før julaften

Butikkhandelen i kjøpesentrene gikk ned 0,7 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i fjor, mens butikkomsetningen har gått ned 0,1 prosent i de to første ukene (48 og 49) av desember. Det viser de foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse. Den marginale nedgangen i uke 48 og 49 er mindre enn forventet.
Virkes prognose anslår at det vil bli handlet for 18,3 milliarder kroner fra lørdag 18. til fredag 24. desember.
– Av erfaring vet vi at svært mange gjør mange innkjøp i løpet av de siste dagene før jul, og at nesten en tredjedel av desemberhandelen gjøres mellom i dag og julekvelden. Samtidig er det stor usikkerhet knyttet til hvordan smitteverntiltak vil påvirke handelen. Utstrakt bruk av hjemmekontor og mindre trafikk til bysentrene vil påvirke sentrumshandelen, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
– Dette fanger vi ikke opp med kjøpesentertallene, men tilbakemeldinger fra sentrumsbutikker tyder på mindre trafikk, sier Hammerstad.
Sentrumshandelen vil lide
Tall fra Virkes medlemsundersøkelse, tatt opp mellom 13. og 15. desember, viser at 2 av 5 butikkledere forventer at de i stor grad blir berørt av de siste smitteverntiltakene.
45 prosent oppgir at omsetningen har hatt nedgang de siste to ukene, og 60 prosent forventer lavere omsetning de neste to ukene. Så mange som 7 av 10 respondenter innen faghandel forventer at desemberomsetningen vil være lavere i år enn i et normalår.
– Mye av omsetningen vil etter alt å dømme flytte seg fra sentrumsbutikker til netthandel og kjøpesentre utenfor bysentrene. Vi har allerede begynt å se tegn til dette, men det vil nok vise seg tydeligere den siste uken før jul, sier Hammerstad.
Fortsatt oppgang for spesialbutikkene
Foreløpig fortsatte imidlertid oppgangen for spesialbutikkene*, som opplevde en oppgang på 6,2 prosent. Best gikk det for kles-, sko- og veskebutikkene, der omsetningen økte med 7,4 prosent. Mat og drikke og hus og hjem, som knuste alle rekorder gjennom hele julehandelen i fjor, gikk ned med 9,1 og 2,9 prosent.
− Mat og drikke er en stor del av det mange av oss kjøper rett før jul, og nå som mange julebord er avlyst og grensehandelen vil bli lavere enn ventet på grunn av nye reiserestriksjoner er det grunn til å tro at dagligvarer og polvarer vil få en sterk avslutning på året, sier Jarle Hammerstad.
* Med spesialbutikker menes bl.a. sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultater fra 200 kjøpesentre. Følg utviklingen i julehandelen 2021 på https://www.virke.no/pavirkningsarbeid/julehandel/.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom