Vil handle for 3,3 milliarder på Black Friday

Virkes prognoser anslår at nordmenn vil bruke 3,3 milliarder kroner i norske fysiske butikker og nettbutikker på årets Black Friday, og 16,5 milliarder kroner i løpet av Black Week.
Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke.

Det er en økning på 25 prosent fra i fjor for Black Friday (26. november), men en nedgang på 8 prosent for Black Week (uke 47). Black Friday blir årets største handledag.

Sammenlignet med normalåret 2019 anslår vi at omsetningen på Black Friday vil bli 11 prosent lavere i år, mens Black Week-omsetningen vil bli 12 prosent høyere.

– Black Friday er tilbake, men den totale omsetningen vil likevel ligge noe lavere enn i 2019. Det skyldes at færre butikker kommer til å avholde Black Friday, og at en del butikker kommer til å spre tilbudene utover i uken, som de gjorde i fjor. Det bidrar til at omsetningen under Black Week fortsatt vil ligge høyt, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Færre avvikler Black Week, men økt omsetning

Tall fra Virkes siste medlemsundersøkelse viser at færre butikker kommer til å avholde Black Friday/Black Week i år. De to siste årene har 74 prosent av kjedetilknyttede butikker avholdt Black Friday/Black Week. I år faller andelen til 64 prosent. Også de frittstående butikkene rapporterer om en nedgang i planene om å avholde Black Week, ned fra 37 prosent to siste år til 28 prosent i år.

Likevel spår Virke økt omsetning på Black Friday.

– Vi tror det skyldes at mange forbrukere er oppmerksomme på Black Friday og Black Week og vil benytte seg av tilbudene. På grunn av mange tilbud og tydelige konsepter denne uken handler vi mer, selv i butikker som ikke kjører tilbud. Og mange forbrukere ønsker å være tidlig ute med julehandelen, sier Hammerstad.

Netthandelsveksten fortsetter

Novembers andel av omsetningen i årets to siste måneder har økt jevnt og trutt de siste ti årene, og i fjor var andelen 47,0 prosent (detaljhandel unntatt salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner). I 2011 var andelen 43,8 prosent.

Black Friday slo til for fullt i Norge i 2015, og har i årene siden blitt markedsført bredt. Samtidig har netthandelen økt kraftig i samme periode, og under pandemien har netthandelsveksten skutt fart. For november og desember samlet vil netthandelen ligge over 50 prosent høyere enn i normalåret 2019. Anslagsvis 10,9 milliarder kroner vil bli brukt på netthandel i november og desember.

– Handel på nett har skutt voldsom fart under pandemien, og dette slår også inn i Black Week og Black Friday. Virksomhetene er til stede der kundene er og overgangen fra fysisk butikk blir stadig mer sømløs, sier Hammerstad.

Ber forbrukerne være oppmerksomme

Selv om forbrukerne handler stadig mer i norske nettbutikker, er det også grunn til å tro at stadig flere kjøp vil bli gjort i utenlandske nettbutikker. Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har advart mot mange svindelforsøk i forbindelse med Black Friday/Black Week.

– Det er god grunn til å undersøke om butikken man handler fra er ekte og at varene er lovlige. Det er en oppblomstring av falske nettsteder som tar betaling uten å ha varer, og i tillegg selges det mange varer som ikke overholder produktkrav til helse, miljø og sikkerhet. To av tre varer handlet på digitale markedsplasser utenfor Europa overholder ikke slike krav, og kan i verste fall være miljø- og helseskadelige og brannfarlige, sier Jarle Hammerstad.

Prognosen bygger på tall fra Virke og Kvarud Analyse.

Følg utviklingen i julehandelen 2021 på https://www.virke.no/pavirkningsarbeid/julehandel/.

Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke