Vil ha mer kompetanse på digital sårbarhet

For å motvirke den digitale sårbarheten i finansmarkedet og sikre at den finansielle infrastrukturen forblir robust og effektiv, spiller de ansatte i finansnæringen en vesentlig rolle. Dette var tema på Finansforbundets landsmøte denne uken. - Det er behov for ytterligere satsning på å heve finansansattes kompetanse på cybersikkerhet og å øke fokuset på hvordan teknologisk utvikling påvirker næringens beredskapsarbeid, sier forbundsleder Vigdis Mathisen. - Dette vil kreve økte bevilgninger fra både statlige aktører og finansnæringen generelt.
Vigdis Mathisen, leder i Finansforbundet. Foto: Sverre Chr. Jarild

Økt bruk av blant annet åpne API-er, skytjenester og kunstig intelligens har bidratt til høy innovasjonstakt i næringen. I tillegg har nye reguleringskrav bidratt til nye løsninger og mer konkurranse. Denne økende graden av digitalisering medfører også at flere bedrifter i stadig større grad velger å outsource deler av sine digitale verdikjeder. Lange digitale verdikjeder, ofte utenfor landets grenser, medfører økt kompleksitet og dermed også større sårbarhet.

- For å sikre en robust finansiell infrastruktur, som kan håndtere et geopolitisk trusselbilde i stadig endring, er det viktig å heve IKT-kompetansen blant de ansatte, sier Mathisen.

Finanstilsynet anser de mest sentrale truslene i finanssektorens bruk av IT for å være sårbarheter i bedriftenes forsvarsverk mot digital kriminalitet og IT-drift, i tillegg til risikoen for informasjonslekkasje. Samarbeid på tvers av finansnæringen og offentlige etater er avgjørende for å lykkes med et helhetlig og effektivt beredskapsapparat i Norge. Her er blant annet samarbeidet mellom Finanstilsynet og NFCERT som sektorvis responsmiljø for håndtering av IKT-sikkerhetshendelser et godt eksempel.

I internasjonale sammenligninger scorer Norge svært høyt på bruken av digitale finansielle tjenester. Tekniske løsninger utviklet av og for norsk finansnæring har i tillegg bidratt til å muliggjøre flere offentlige tjenester. Dette gjør at finansnæringens infrastruktur har en sårbarhet også utover egen næring.

Vigdis Mathisen, leder i Finansforbundet. Foto: Sverre Chr. Jarild

Finansforbundet er den største fagforeningen innen finanssektoren. Vi representerer over 34 000 medlemmer fra 300 bedrifter.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Finansforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Finansforbundet vurderer utmelding av YS: Uenighet om eierskap til tariffavtaler15.11.2023 16:25:13 CET | Pressemelding

- Vi har innkalt til et ekstraordinært landsmøte 19. desember for å vurdere vårt medlemskap i YS. Grunnen er at YS-medlemskapet truer det direkte partsforholdet vi har med Finans Norge og en avtalestruktur som er tilpasset finansnæringen, sier forbundsleder Vigdis Mathisen. - Vi må sikre videreføring av de gode avtalene vi har opparbeidet. Tariffavtalene er «gullet» vårt, og det viktigste vi forvalter for våre medlemmer, sier hun.

Positivt med satsing på kunstig intelligens6.10.2023 09:51:52 CEST | Pressemelding

- Vi er glade for at regjeringen nå setter av 1 milliard over de neste 5 årene til forskning på kunstig intelligens og digital teknologi, sier Finansforbundets leder Vigdis Mathisen. - Det er liten tvil om at kunstig intelligens vil ha enorm påvirkning på arbeidslivet. Vi er derfor positive til at regjeringen nå prioriterer forskning på området. Dette også bør innebære å se på hvilke konsekvenser disse teknologiene har på arbeidslivet.