Vil gi strømkundene bedre informasjon

Denne uka lanseres strømguiden.no. Energi Norge ønsker å gi strømkundene bedre grunnlag for å velge strømprodukt, forstå strømregningen og bruke strøm smartere.

Illustrasjon: Hanne Berkaak/byHands

– Strømbransjen har fått kritikk for ikke å informere kundene tilstrekkelig og for å ha kompliserte produkter. Slik skal det ikke være. Vi ønsker at alle skal ha et best mulig grunnlag for å ta opplyste valg og kjenne sine rettigheter og muligheter som strømforbrukere. Derfor har vi etablert Strømguiden, sier direktør Toini Løvseth i Energi Norge.

strømguiden.no finner du enkel informasjon om de vanligste strømproduktene, og tips om hva du bør spørre leverandøren om når du skal velge avtale. Det handler om varighet på strømavtalen, hvordan prisen beregnes, varsling av prisendringer og andre betingelser.

– Konkurransen om strømkundene er svært tøff i Norge. Vi har langt flere tilbydere enn mange av våre naboland. Det gir kundene mulighet til å sikre seg gode avtaler, men det betyr også at du må bruke litt ekstra tid på å orientere deg i markedet og sjekke betingelsene, forklarer Løvseth.

Nettsiden forklarer også hvordan du kan spare strøm i boligen din, mulighetene som ligger i de nye smartmålerne og hvilke rettigheter du har ved strømbrudd. Visste du for eksempel at fra neste år vil alle kunder automatisk få kompensasjon fra nettselskapet ved langvarige strømbrudd? Det er heldigvis ikke noe stort problem i Norge – strømmen blir levert som den skal 99,98 prosent av tiden.

– Dette er ingen reklamekanal eller prisportal for bestemte produkter. Vi forsøker å gi informasjon som folk flest kan ha nytte av i hverdagen. Vi ønsker også at strømselskapene skal bruke innholdet i sine kanaler. Målet er at det skal bli enklere og tryggere å være strømkunde, sier Løvseth.

Illustrasjon: Hanne Berkaak/byHands
Toini Løvseth, direktør i Energi Norge