Vil etablere biogassanlegg på Svalbard lufthavn Longyearbyen

-Utslippene fra driften ved Svalbard lufthavn utgjør 16% av de totale utslippene fra Avinors egen drift. Det er de høyeste fra en enkelt lufthavn i Avinors nettverk. For å nå målet om fossilfri egendrift i 2030 vil Avinor nå etablere et biogassanlegg for å dekke energiforsyningen til lufthavnen, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
-Anlegget vil være det første av sitt slag på Svalbard og sannsynligvis det eneste av denne typen anlegg lokalisert i sammenlignbare områder globalt, sier Foss.
De høye utslippene på Svalbard lufthavn skyldes i hovedsak at energiforsyningen kommer fra Longyearbyen energiverk, som er basert på kull.
Klimanøytral energiforsyning til flyplassen i en overgangsperiode
I 2023 skal det kullbaserte energiverket i Longyearbyen fases ut til fordel for en midlertidig dieselbasert løsning, men det er ennå ikke konkretisert hvordan og hvor lenge det går før en klimanøytral energiforsyning for Longyearbyen er på plass. Det er usikkert om dette skjer før Avinors forpliktelser om fossilfri egendrift skal innfris i 2030. Avinor vil derfor selv stå for en klimanøytral energiforsyning til Svalbard lufthavn gjennom etablering av et biogassanlegg.
Ved å installere en container med to til tre mikrogassturbiner, kan Avinor produsere tilstrekkelig elektrisk energi til å dekke forbruket ved lufthavnen på en klimanøytral måte. Overskuddsvarmen fra turbinene vil bli brukt i tilknytning til eksisterende fjernvarme og dekke oppvarmingsbehovet. Anlegget vil bli knyttet til Longyearbyens strømnett og fjernvarme slik at klimanøytral overskuddsenergi kan føres tilbake til byen. For at anlegget skal være klimanøytralt må det drives med biogass. Den best egnede løsningen i dette tilfellet er flytende, containerlevert biogass.
Svalbard lokalstyre er positive
-Lokalstyret er i gang med å omstille fra dagens kullbaserte energiløsning til en fornybar energiløsning som hovedforsyning for Longyearbyen. Flytende biogass er et eksempel på en fornybar energikilde. Longyearbyen lokalstyre forstår at Avinor ikke har ambisjon om å være en energiprodusent. Slik vi har blitt fortalt er formålet med investeringen å redusere Avinors klimafotavtrykk i fravær av en ren energiforsyning i Longyearbyen og å avslutte produksjonen så fort energiforsyningen i Longyearbyen er fornybar. Longyearbyen lokalstyre er positive til Avinors planer og ønsker å bidra til å utarbeide et regelverk som skal regulere denne slags avtaler, sier Anne Vera Skrivarhaug, sektorsjef samfunnsutvikling i Longyearbyen lokalstyre.
Fra før har Svalbard lufthavn anlegg for sol- og vindkraft.
Planen er å sette i gang anleggsarbeidet i løpet av høsten 2022.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Oslo lufthavn styrker frakttilbudet med Menzies World Cargo15.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Flyfraktkapasiteten ved Oslo lufthavn får et løft når Menzies World Cargo etablerer seg på Norges største lufthavn. Selskapet fullførte 1. september oppkjøpet av Spirit, og har nå startet sin virksomhet på Gardermoen.
Fleire passasjerar i august og rekord på Bergen lufthamn11.9.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 5 millionar passasjerar reiste gjennom norske lufthamner i august. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med august i 2024.
Ny direkterute styrker norsk lakseeksport til Sørøst-Asia10.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Ethiopian Airlines åpnet lørdag 6. september en ny fraktrute fra Oslo lufthavn til Hanoi, med videreforbindelse til Bangkok. Første fly fraktet fersk norsk laks direkte til Vietnam, og åpningen ble markert med tradisjonell vannportal ved avgang.
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom