VIL BRUKTBILBOBLEN TORPEDERE KLIMAMÅLENE?

(Oslo 9.august 2018) Å selge stadig flere nullutslippsbiler er løsningen alle har for å redusere CO2-utslippene fra personbilparken. Men for å selge nye biler er folk avhengige av å få solgt sin brukte bil. Med kraftige statlige incentiver og stadig lavere produksjonskostnad for elektriske biler i kombinasjon med stadig økende etterspørsel, frykter Norges Bilbransjeforbund at en bruktbilboble er på vei.

- Norske bilforhandlere opplever et stadig tøffere bruktbilmarked, og priser som er under press. Samtidig er nybilsalget på vei nedover og ordrereservene skrumper. Årsaken er at stadig flere sitter på gjerdet i påvente av elbiler som ikke kan leveres. Vi frykter at vi er på vei inn i en bruktbilboble som blir stadig større på grunn av de kraftige offentlige incentivene for å kjøpe elektriske biler. Sprekker boblen vil bileiere og bilforhandlere tape milliarder av kroner, og nybilsalget stanse opp, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.

Ifølge Paris-avtalen skal Norge kutte 40 prosent CO2 utslipp i transportsektoren innen 2040, trolig vil man måtte kutte mer for å veie opp for andre samfunnssektorer som ikke klarer sine 40 prosent. Personbiler er i gjennomsnitt over ti år gamle, vrakingsalderen over 18 år. Uten en økt utskiftingstakt av bilparken vil klimamålene være vanskelige å nå.

- Det hjelper ikke å nå Stortingets målsetning om å bare selge nullutslippsbiler i 2025 dersom nybilsalget stuper og folk blir sittende med sin gamle bil. Og det vil skje dersom folk ikke får solgt bruktbilen sin. I dag legges alle politiske virkemidler på den nye bilen, og ingenting i den brukte. Denne politikken er for snever og kan virke mot sin hensikt. Derfor vil vi diskutere temaet på Arendals-uka, sier Steinsland.

Arrangementet finner sted på Mør Biffhus (midlertidig omdøpt til Næringslivets Hus under Arendals-uka) 15. august kl.14.10. I tillegg til Norges Bilbransjeforbund, vil Zero, Bilimportørenes landsforening og NAF holde innlegg – innleggene vil etterfølges av en politikerdebatt der blant annet Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen deltar.

Les mer om arrangementet her.

Egil Steinsland

E-post: egil.steinsland@nbf.no