Viktige forbedringer for vanlige arbeidsfolk
16.3.2020 12:01:38 CET | LO | Pressemelding
Med Stortingsforliket i dag blir det vesentlig mer til permitterte, høyere dagpengesats for lavlønte og mer til foreldre som må være hjemme med barna sine.
Da regjeringen leverte sin krisepakke fredag, lå det an til at regningen for de to første ukene i permittering i stor grad måtte tas av arbeidstakerne.
En vanlig ansatt lå an til å tape rundt 7.200 kroner på regjeringas nye regler for permittering. Dette ville være helt uakseptabelt for LO.
Gledelig med bedre sosial profil
- Det er bra at stortingsflertallet har gjort den sosiale profilen mye bedre enn det som lå i regjeringens opplegg. LO har på vegne av norske arbeidstakere vært helt klare på at felleskapet må stille opp, slik at ikke vanlige lønnsmottakere rammes for hardt, sier Gabrielsen.
Det er også viktig for LO at det ligger an til at lærlinger sikres inntekt, og at stortingsflertallet har kommet fram til både en høyere dagpengesats for lavlønte, og en lengre periode med omsorgslønn for de mange som må være hjemme med barn.
3-partssamarbeidet viser sin styrke
- Denne ekstraordinære situasjonen krever en ekstraordinær samling. Vi er glade for at politikere fra ytterst til høyre og venstre har kommet sammen. De har lyttet til partene i arbeidslivet. Den norske modellen viser sin styrke nå. Dette viser at 3-partssamarbeidet fungerer til det beste for arbeidstakere og virksomheter, sier Gabrielsen.
LO har overfor regjeringen vært tydelig på behovet for inntektssikring også for lavinntektsgrupper, lærlinger og selvstendig næringsdrivende.
- Men nå gjenstår det å se hva som kommer på alt det andre vi har bedt om for selvstendig næringsdrivende, freelancere, kultursektoren og en rekke andre områder.
Hyller heltene som holder Norge i gang
Til heltene som står på for å holde Norge i gang, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen:
- Jeg vil gjerne hylle alle de som nå står på for å holde hjulene i samfunnet i gang.
Det er hundretusener av helter som er på jobb nå, til alle døgnets tider, for å holde matbutikkene og apotekene åpne. Det er folk på jobb for å holde de store lagrene som forsyner butikkene i full drift. Mange er på jobb for transportere varer og folk og holde hele infrastrukturen i landet vårt i gang.
Uten dem som jobber som butikkmedarbeidere, transportarbeidere, renholdere, hjemmehjelper, leger, sykepleiere og ambulansesjåfører, hva skulle vi gjort nå?
I helsevesenet og i mange deler av offentlig sektor jobber mange nå intenst for å både redde liv og begrense smitte. Jeg har dyp respekt for den innsatsen de leverer.
Vi er helt avhengige av hverandre. La det vi går gjennom nå være en sterk påminnelse om at vi står sterkere sammen.
Margareth Thatcher sa en gang at det ikke finnes noe slikt som et samfunn, bare enkeltindivider. Det som nå skjer viser hvor grunnleggende feil en slik holdning er. Vi klarer oss alltid best sammen.
Kontakter
Linda ReinholdtsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:922 96 307linda.reinholdtsen@lo.noOm LO
Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største arbeidstakerorganisasjon. Over 970 000 medlemmer er organisert i fagforbund som er tilsluttet LO.
Følg pressemeldinger fra LO
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra LO
Skattekommisjonen: - Stortinget må finne frem til brede løsninger24.6.2026 10:15:15 CEST | Pressemelding
Onsdag la skattekommisjonen frem sin rapport og ulike skisser for en skattereform. Det blir opp til Stortinget å finne frem til brede løsninger.
Nå kan bedrifter forvente besøk. Patruljen ber om tips19.6.2026 14:31:43 CEST | Pressemelding
Fra 22. juni besøker LOs sommerpatrulje tusenvis av arbeidsplasser over hele landet.
Streikefare på jernbanen over sommeren16.6.2026 19:50:54 CEST | Pressemelding
Lønnsoppgjøret i Vy og CargoNet endte i brudd, og går til mekling etter sommeren.
Helsepersonellplan 2040: – Mulig å sikre nok ansatte12.6.2026 13:00:18 CEST | Pressemelding
– Mangel på helsepersonell er en av de viktigste utfordringene vi står overfor. Derfor er det bra og viktig at regjeringen har lagt fram en helsepersonellplan. Vi trenger flere ansatte i helse- og omsorgstjenestene, og vi må bruke arbeidskraften bedre, sier LO-sekretær Odd Haldgeir Larsen.
77 dager mot hat – LO markerer at det er 15 år siden 22. juli 20115.6.2026 08:30:00 CEST | Pressemelding
I år er det 15 år siden 77 mennesker ble drept i terrorangrepet 22. juli. Flere titall ble alvorlig skadet, og mange flere ble berørt på ulike måter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
