Viktig bidrag i et presset marked
De nye kontraktene inngår i byggingen av nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen, fra Drammen til Kobbervikdalen. Bane NOR holder dermed fortsatt fullt trykk på den omfattende InterCity-utbyggingen på Østlandet. Gevinsten vil være at jernbanen byr halvannen million innbyggere på kortere reisetid, økt punktlighet og flere avganger. Det skjer gjennom planlegging og bygging av 270 km dobbeltspor på Østlandet.
Forsterker tiltakene
De tre konkurransene som Bane NOR utlyser er en del av utbyggingen av Vestfoldbanen, fra Drammen og sørover. Kontraktene har vært planlagt utlyst våren 2020, helt uavhengig av koronakrisen.
– Utbyggingsdivisjonen har lenge jobbet med mål om å få disse tre kontraktene ut i markedet våren 2020. Med korona-krisen som nå rammer næringslivet ser vi at dette samtidig blir et viktig bidrag for å holde aktiviteten oppe i markedet. De nye kontraktene dreier seg om bygging av nye dobbeltspor, mens krisepakken som ble vedtatt 31. mars handlet om vedlikehold av jernbanen, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef, Bane NOR.
Målet er at de tre kontraktene skal signeres i første kvartal 2021, med oppstart av arbeidet samme vår.
Utsikter til oppdrag for flere bransjer
Innholdet i kontraktene gir mulighet for oppdrag for flere fag og bransjer. Den ene omfatter ombygging av Drammen stasjon, arbeid på Bybrua i Drammen, samt en del veiomlegginger i byggefasen.
En annen handler om bygging av spor og kontaktledningsanlegg på strekningen som er under bygging fra Drammen stasjon til Kobbervikdalen. Vi utlyser også alt av elektro- og telearbeid i hele prosjektområdet, som strekker seg fra Drammen til Kobbervikdalen, legger konsernsjefen til.
De pågående arbeidene i Drammen omfatter 10 km nytt dobbeltspor, hvorav syv km går i tunnel under Strømsåen, i tillegg til oppgradering av stasjonene i Drammen.
God fremdrift – også med koronatiltak
Det er ingen tvil om at de tre kontraktene fra utbyggingsprosjektet på Vestfoldbanen bidrar positivt i den store sammenhengen akkurat nå; til lysere fremtidsutsikter og større muligheter til å holde hjulene i gang.
– Fra før av ser vi at entreprenørene i utbyggingsprosjektene har klart å holde framdriften oppe også i koronakrisen. Det er tatt grep for å kunne jobbe sikkert og å gjennomføre planlagte aktiviteter. Det har ikke gått på bekostning av helsemyndighetenes pålegg for å motvirke smittespredning, sier Frimannslund.
Merker dugnadsånden
I en periode der støyende arbeid må bli utført mens folk flest måtte holde seg hjemme, er han takknemlig for forståelsen Bane NORs ulike utbyggingsprosjekter møter i befolkningen.
– Vi merker folks dugnadsånd gjennom forståelsen alle de berørte naboene viser for at vi må holde hjulene i gang, sier konsernsjefen.
Dobler kapasiteten på Vestfoldbanen
Utbyggingsprosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen fikk i juni 2019 vedtatt en styringsramme på 12,7 milliarder kroner i Stortinget.
– Dobbeltsporet skal etter planen være klare til bruk ved utgangen av 2024. Da vil kapasiteten mellom Drammen og Tønsberg bli mer enn doblet, og det blir mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg. Dette skal gi de reisende her en enklere hverdag, og gjøre trafikkavviklingen i Drammen enklere, sier Frimannslund.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik Harding Hansen
Leder kontrakt og anskaffelser
Utbyggingsprosjektet Drammen-Kobbervikdalen
Tlf: +47 932 49 943
hansei@banenor.no
Marianne Henriksen
Kommunikasjonsansvarlig for
utbyggingsprosjektet Drammen-Kobbervikdalen
Tlf: +47 91916029
marianne.henriksen@banenor.no
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er i gang med å planlegge og bygge for et bedre togtilbud mellom byene på Østlandet. Innen 2034 skal vi bygge dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo og Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Satsingen, som inkluderer 25 stasjoner og 270 km med nytt dobbeltspor, skal gi halvannen million innbyggere raskere reiser og flere avganger.
Utbyggingsprosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen fikk i juni 2019 vedtatt en styringsramme på 12,7 milliarder i Stortinget.
Dobbeltsporet skal etter planen være klare til bruk ved utgangen av 2024. Da vil kapasiteten mellom Drammen og Tønsberg bli mer enn doblet, og det blir mulig å kjørefire tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Årets store jernbaneprosjekter - slik forbedrer vi jernbanen18.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen, Sørlandsbanen og Hovedbanen med å skifte ut kjørestrømanlegget, økt innsats med ras- og skredsikring og åpning av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen er blant de største tiltakene til Bane NOR i år for å bedre punktligheten på jernbanen.
Fire dagers arbeidsøkt på Dovrebanen23.9.2024 14:40:49 CEST | Pressemelding
Mens togene erstattes med buss i fire døgn skal Bane NOR jobbe høyt og lavt på Dovrebanen syd for Dovre. På programmet står store oppgaver knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt et mylder av andre aktiviteter for en sikker, pålitelig og komfortabel jernbane.
Raumabanen fyller 100 år20.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av verdens vakreste jernbanestrekninger fyller 100 år. Bane NOR og Jernbanedirektoratet inviterer til folkefest fredag 20. september.
Bane NOR-ekspert til Brussel for å lede europeisk samarbeidsgruppe5.9.2024 12:05:00 CEST | Pressemelding
Konserndirektøren for digitalisering og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, har takket ja til å ta over stafettpinnen som administrerende direktør for den europeiske organisasjonen ERTMS Users Group etter nederlandske Michel Ruesen. Målet er å øke konkurransekraften til jernbanen i Europa.
Bane NOR har inngått samarbeid med Forsvaret og svenske Försvarsmakten om innkjøp av nye jernbanevogner13.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Som et resultat av nordisk samarbeid har Bane NOR inngått en avtale med Forsvaret og den svenske Försvarsmakten. Dette gjør det mulig for alle tre partene å anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom