Vi setter opp renten på innskudd og lån

Boliglånskundene i Sbanken beholder den lave renten sin frem til mars.
Øyvind Thomassen, daglig leder i Sbanken.

Sbanken setter opp renten på boliglån med 0,25 prosentpoeng med virkning fra mandag 17. januar 2022 for nye kunder. Styringsrenten ble satt opp to ganger til 0,50 prosentpoeng i fjor, og det gjør det nødvendig å sette opp rentene på innskudd og lån nå.

- Etter renteøkningen vil vi fortsatt ha lave renter, og beste effektive rente blir 1,84 % på boliglån og 1,74 % på rammelån. Siden Norges Bank satte opp styringsrenten første gang i september har mange tusen nye kunder søkt om å flytte boliglånet sitt til oss. Med full gebyrfrihet og fortsatt lav rente tror vi at den interessen fortsetter, sier Øyvind Thomassen som er daglig leder i Sbanken.

De som allerede har boliglånet sitt i Sbanken, og både nye og nåværende kunder med rammelån, beholder den lave renten gjennom vinteren og fram til 1. mars 2022. Innskuddsrenten på sparekontoer settes opp 0,15 prosentpoeng fra 1. mars.

- Vi har fått en ny vinter der mange kunder opplever økonomisk usikkerhet knyttet til smittevernstiltakene i samfunnet og de høye strømprisene. Derfor synes vi det er bra at kundene våre beholder dagens lave boliglånsrenter i tiden frem til mars, sier Thomassen.

I tillegg vil også renten på billån og forbrukslån bli satt opp med inntil 0,50 prosentpoeng. Mer informasjon prisendringene ligger på Sbanken sin nettside, og kundene vil få informasjon i meldingsboksen i nettbanken i løpet av kort tid.

Sterk utlånsvekst for Sbanken10.2.2022 07:01:00 CET | Pressemelding

Sbanken fikk et resultat før skatt på 240,4 millioner kroner i fjerde kvartal 2021, sammenlignet med 282,7 millioner kroner i fjerde kvartal 2020. Netto renteinntekter ble redusert med 40,0 millioner kroner, mens netto provisjonsinntekter økte med 14,8 millioner kroner. Egenkapitalavkastningen (ROE) ble 10,1 prosent i kvartalet. Justert for overskuddskapital over kapitalmål på 13 prosent og engangsposter var egenkapitalavkastningen 13,4 prosent.

Godt underliggende resultat i et unikt kvartal for Sbanken16.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding

Sbanken fikk et resultat før skatt på 253,2 millioner kroner i andre kvartal 2021, sammenlignet med 210,9 millioner kroner i andre kvartal 2020. Netto renteinntekter økte med 8,4 millioner kroner, mens netto provisjonsinntekter økte med 4,1 millioner kroner. Egenkapitalavkastningen (ROE) ble 11,1 prosent i kvartalet. Justert for overskuddskapital over kapitalmål var egenkapitalavkastningen 14,9 prosent.