Vetle Bergsvik Thorn tilbake i løypa hvor han fikk sitt gjennombrudd i verdensserien

Hamburg har vært på kalenderen til verdens beste triatleter i 20 år. Triatlon er populært i Tyskland, og publikum står tett i tett langs hele løypa i sentrum av Hamburg. For mange, inkludert vår egen Kristian Blummenfelt er dette en favorittdestinasjon i VM-serien. Det er derfor ikke overraskende at årets sterkeste felt er på plass for å konkurrere her på lørdag.
Vetle Bergsvik Thorn lå i ledergruppa hele veien på sykkel, og tok en 8. plass på konkurransen i Hamburg i 2021.

Vetle Bergsvik Thorn (f.1999) er den eneste norske utøveren på startstreken denne helgen. I fjor tok han en meget sterk 8. plass på sprinten i Hamburg. Sell er han usikker på formen, men gleder seg og er klar for innsats.

-Jeg har slitt med sykdom siden konkurransen i Montreal. Samtidig så kommer jeg til å gjøre mitt beste for å kjøre inn til et godt resultat, sier Thorn.

-Med dette sterke startfeltet gjelder det å kjempe for hver plassering. Det er viktige poeng i OL-kvalifiseringen, så hver plass er verdt å spurte for. Vetle har også muligheter for en god sammenlagt plassering i WTCS hvis han fortsetter progresjonen i flere WTCS løp resten av sesongen, så det er også viktig, tilføyer sportssjef Arild Tveiten.

Denne konkurransen er en sprint. Først svømmer utøverne 750 m i innsjøen Binnenalster midt i sentrum, før de sykler en teknisk men flat rundløype 6 ganger (totalt 21 km), og løper to runder på 2,5 km. Oppløpet og mål er foran Hamburg Rådhus.

Resten av laget er nå i, eller på vei til Font Romeu, en «camp» i mellomhøyde hvor de norske har trent på sommeren i mange år.

Info:

Thorn og resten av herrene starter kl 15.30 på lørdag. Kvinnenes konkurranse starter kl 13.30.

Konkurranse: WTCS – den internasjonale verdensserien for triatlon som utgjør World Triathlon VM.

Sending fra løpet: triathlonlive.tv (se nedenfor for mer info)

Tilganger til triathlonlive.tv og mediesenter:

TriathlonLIVE.tv
World Triathlon is pleased to once again offer free media logins for journalists/NF media managers to watch all our races onTriathlonLIVE.tv. You should have received an email with information on how to set up your own personal login account in order to access the site for free for the season. If you did not receive this email, please email olalla.cernuda@triathlon.org.

Photo Services
World Triathlon has a team of world-class photographers to cover all of our races. We offer media with free access to all our images for news purposes, you can have access to all our photo galleries on our Media Library. If you are not registered yet or have any issues registering, please contact us and we will set you up asap. Usually, we upload hero shots of the winners a few minutes after each race and expect full galleries within 2 hours after the medal ceremonies. If you are in a hurry, contact us and we will do our best to help you.