Norsk medalje i miksstafett i VM-serien i Sunderland (triatlon)

Norge tok en etterlengtet, første medalje på toppnivået i miksstafett i triatlon. Laget har gjort flere sterke løp i år, blant annet med seier i europalekene. I Sunderland var alle sterke nasjoner med og 3. plassen kan ses på som enda et steg opp for det norske laget. Laget besto, som tidligere i år, av Vetle Thorn, Lotte Miller, Casper Stornes og Solveig Løvseth.

Vetle Thorn, Casper Stornes, Lotte Miller og Solveig Løvseth
Vetle Thorn, Casper Stornes, Lotte Miller og Solveig Løvseth Mikal Iden, Norges Triatlonforbund Kan brukes fritt ved kreditering

- Dette er en stor prestasjon for oss. Vi har jobbet hardt for dette. Før dette året har vi ikke engang vært gode nok til å kvalifisere til lag. Nå har vi et godt lag, særlig solid på syklingen. Vi vet at når alle presterer godt, så kan vi komme på podiet, sa Thorn etter løpet.

- Jeg visste vi måtte gjøre det bra i dag, og det gjorde vi. Vi er solide, hele gjengen, så vi vil kunne konkurrere, men å komme på pallen er helt herlig, fortalte Miller.

- Dette er første gang på pallen, men ikke siste! lover Løvseth. - Du føler alltid litt press på en stafett, særlig på siste etappe. Særlig når de andre har gjort det bra, så jeg føler på presset. Men det er en fin ting, og det er veldig gøy å få det til slik som i dag.

- Jeg visste ikke at New Zealand hadde straff, hadde jeg visst det, ville jeg ikke pushet så hardt, la hun til med et smil.

Oppsummering av konkurransen

Thorn startet godt og hang godt med på svøm, lå i andre gruppe på syklingen og med sine tekniske ferdigheter gled han lett opp til tet. Med god løping lå Norge som nummer tre ved veksling, rett bak Portugal og New Zealand. Det var ni lag med i teten, og flere lå kun et fåtall sekunder bak. Lotte Miller er en sterk svømmer. Hun hadde likevel noen sekunder å hente inn på syklingen. Igjen så gav de norske sykleferdighetene henne muligheten til å gli dem inn. Fortsatt var det ikke mange sekundene som skilte  de 8 fremste, og Miller vekslet til Casper Stornes 17 sekunder bak ledende Storbritannia. Ut på syklingen startet Stornes sammen med verdensener Hayden Wilde fra New Zealand jakten på ledelsen ca 20 sekunder bak. De to tok inn gapet på syklingen og ved veksling var det New Zealand som byttet først, fem sekunder foran Frankrike og Norge.

Svøm er Solveig Løvseths svakere punkt, men hun hang godt med selv om Frankrike hadde tatt en betydelig ledelse. Storbritannia og New Zealand jaktet nærmest, mens Spania, Portugal, Norge og Sveits startet syklingen ytterligere 20 sekunder bak. Ingen av de andre kvinnene klarte henge med Løvseth på syklingen, og hun vekslet drøyt 20 sekunder bak de tre i front.

Flere tidsstraffer ble delt ut på grunn av ulike feil, deriblant til Frankrike og New Zealand. Frankrikes Cassandra Beugrand, som vant den individuelle konkurransen i lørdag og er blant de ypperste løperne i triatlon, løp seg opp et så stort gap at ingen kunne gjøre noe med henne. Den britiske og jenta fra New Zealand så slitne ut, og Løvseth nærmet seg. Hun løp forbi New Zealand og Norge var til slutt 34 sekunder bak Frankrike og 11 sekunder bak Storbritannia.

Konkurransen gir maks poeng for OL-kvalifisering og plasseringen var derfor svært viktig for Norges kvalifisering til OL.

Norge med 7. plass i VM i miksstafett i Hamburg16.7.2023 18:17:37 CEST | Pressemelding

Det norske laget, som besto av Vetle Thorn, Lotte Miller, Casper Stornes og Solveig Løvseth, gjennomførte en sterk konkurranse i dag. Tyskland vant på hjemmebane, med tiden 01:22:08, 19 sekunder foran sølvvinner New Zealand. Sveits var ytterligere 8 sekunder bak for bronse. Med seieren er Tyskland kvalifisert til OL i Paris. Deltakelse i miksstafett i OL for første gang er et viktig mål for norsk triatlon, og med 7.-plassen i Hamburg i dag, er vi et godt steg nærmere kvalifisering for OL i Paris.