Vetle (17) har DLD: — Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke.
Språk er kanskje en av de aller viktigste ferdighetene vi utvikler som barn. Det gjør oss i stand til å uttrykke ønsker, behov og følelser, og det er en forutsetning for sosial samhandling. Noen barn strever med språket allerede i tidlig alder, men det er ikke alltid lett å fange dem opp. I femte episode av Det virker! snakker vi om utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD).

Å ikke få ut et ord
Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). I dag går han på Natur videregående skole på Furuset og følger ordinær undervisning. Men livet har ikke alltid vært like enkelt. Han forteller om en vanskelig tid som liten.
— Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke. Det preget store deler av livet mitt som liten. Jeg ble ertet på skolen og var veldig mye alene.
Han turte ikke engang å be lærerne om hjelp.
— Det å plutselig bare stoppe opp i en setning og ikke finne ordene, føles litt som om noen skyter deg med iskuler. Du fryser til is. Leppene blir tørre og du blir svett i pannen og på hendene, sier han.
Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?
— Utviklingsmessige språkforstyrrelser er en betegnelse vi bruker for personer som har vedvarende vansker med språket, uten at vi helt vet hva årsaken til de vanskene er for noe. Det er også et langt og vanskelig ord, så på norsk så har vi valgt å beholde den engelske forkortelsen, DLD (Developmental Language Disorder).
Det sier Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitet i Bergen. Hun forteller at DLD kan være vanskelig å oppdage.
— Vanskene kan komme i ulike deler av språket, og måten de kommer til uttrykk på kan endre seg gjennom utviklingsløpet. Vi sier gjerne at det de viser seg tidlig, men mange blir dessverre ikke oppdaget før ganske sent, forteller Morken.
To i hver klasse
Sissel Ingvaldsen er psykolog og jobber med barn og unge med språkforstyrrelser i Statped, avdeling språk/tale. Hun forteller at DLD er relativt vanlig i Norge.
— Det er en ganske skjult vanske, og er derfor ikke så lett å få øye på, men det er faktisk slik at 1 av 14 har utviklingsmessige språkforstyrrelser. Det vil si at det i gjennomsnitt er to elever i hver klasse, sier hun.
Bildet er ikke svart
Så hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser?
— Målrettede og tidlige tiltak kan gi god effekt på flere språklige områder. Men tiltakene bør være systematiske og skreddersydd til den enkelte, slik at de er tilpasset barnets språklige profil. Det krever spesialisert fagkompetanse for å utarbeide en god tiltaksplan, men bildet er ikke på noen måte svart. Jeg håper og tror at økt kompetanse, både blant fagfolk og ute i samfunnet generelt, vil bidra til at vi oppdager disse barna tidlig og kan få satt inn nødvendige tiltak, avslutter Frøydis Morken.
Podkasten Det virker!
«Det virker! - En podkast om spesialpedagogikk" er produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering og finansiert av Forskningsrådet.
Gjester i studio:
Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen.
Sissel Ingvaldsen, psykolog og jobber i avdeling språk/tale i Statped med barn og unge med språkforstyrrelser.
Programleder og produsent:
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Telefon: 92 82 14 94
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiverSpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder





Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.
Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?
Les mer om SpedAims her.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Norsklærere må ta tak i samisk litteratur som litteratur5.2.2023 17:05:00 CET | Pressemelding
─ Vi trenger et krafttak i norskfaget etter over hundre år med neglisjering av samisk språk og litteratur, sier litteraturforsker.
Har langlesing blitt ekstremsport?2.2.2023 09:30:41 CET | Pressemelding
I dette eksklusive podkastintervjuet snakkar vi med lese-ekspert Ivar Bråten om langlesinga som er i ferd med å forsvinne og kvifor det er viktig å forstå det vi les.
Bør alle kommuner se seg om etter en gaming-ekspert?20.1.2023 10:35:47 CET | Pressemelding
– Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, særlig kommunene, som har fått en ny samfunnsrolle, sier to forskere og en biblioteksjef. De utvikler spillteknologi for å gjøre ungdom til gode klimarådgivere.
Forskere skal følge 1250 barn i 14 år: — Unikt i norsk sammenheng20.1.2023 07:30:00 CET | Pressemelding
Tidlig i 2023 skal forskere fra fem norske universiteter begynne på et omfattende arbeid med å kartlegge norske barns ferdigheter innen lesing, skriving, språk, matematikk og sosial utvikling. — Utdanningsmyndighetene i Norge har lenge etterlyst flere slike studier, sier Håkon Kavli, avdelingsdirektør i Kunnskapsdepartementet.
Ny rapport: Slik er det digitale skole-Norge14.12.2022 11:12:16 CET | Pressemelding
Positive lærere, variert og dagsaktuell undervisning og økt læringsutbytte, men liten grad av koordinering og fragmentert forskning. Slik står det til med digitaliseringen i norsk skole.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom