UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Vetle (17) har DLD: — Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke.

Del

Språk er kanskje en av de aller viktigste ferdighetene vi utvikler som barn. Det gjør oss i stand til å uttrykke ønsker, behov og følelser, og det er en forutsetning for sosial samhandling. Noen barn strever med språket allerede i tidlig alder, men det er ikke alltid lett å fange dem opp. I femte episode av Det virker! snakker vi om utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD).

Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). — Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke, sier han. Foto: Privat.
Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). — Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke, sier han. Foto: Privat.

Hør episoden her >>

Å ikke få ut et ord

Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). I dag går han på Natur videregående skole på Furuset og følger ordinær undervisning. Men livet har ikke alltid vært like enkelt. Han forteller om en vanskelig tid som liten.

— Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke. Det preget store deler av livet mitt som liten. Jeg ble ertet på skolen og var veldig mye alene.

Han turte ikke engang å be lærerne om hjelp.

— Det å plutselig bare stoppe opp i en setning og ikke finne ordene, føles litt som om noen skyter deg med iskuler. Du fryser til is. Leppene blir tørre og du blir svett i pannen og på hendene, sier han.

Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?

— Utviklingsmessige språkforstyrrelser er en betegnelse vi bruker for personer som har vedvarende vansker med språket, uten at vi helt vet hva årsaken til de vanskene er for noe. Det er også et langt og vanskelig ord, så på norsk så har vi valgt å beholde den engelske forkortelsen, DLD (Developmental Language Disorder).

Det sier Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitet i Bergen. Hun forteller at DLD kan være vanskelig å oppdage.

— Vanskene kan komme i ulike deler av språket, og måten de kommer til uttrykk på kan endre seg gjennom utviklingsløpet. Vi sier gjerne at det de viser seg tidlig, men mange blir dessverre ikke oppdaget før ganske sent, forteller Morken.

To i hver klasse

Sissel Ingvaldsen er psykolog og jobber med barn og unge med språkforstyrrelser i Statped, avdeling språk/tale. Hun forteller at DLD er relativt vanlig i Norge.

— Det er en ganske skjult vanske, og er derfor ikke så lett å få øye på, men det er faktisk slik at 1 av 14 har utviklingsmessige språkforstyrrelser. Det vil si at det i gjennomsnitt er to elever i hver klasse, sier hun.

Bildet er ikke svart

Så hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser?

— Målrettede og tidlige tiltak kan gi god effekt på flere språklige områder. Men tiltakene bør være systematiske og skreddersydd til den enkelte, slik at de er tilpasset barnets språklige profil. Det krever spesialisert fagkompetanse for å utarbeide en god tiltaksplan, men bildet er ikke på noen måte svart. Jeg håper og tror at økt kompetanse, både blant fagfolk og ute i samfunnet generelt, vil bidra til at vi oppdager disse barna tidlig og kan få satt inn nødvendige tiltak, avslutter Frøydis Morken.

Podkasten Det virker!

«Det virker! - En podkast om spesialpedagogikk" er produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering og finansiert av Forskningsrådet.

Hør episoden om DLD her >>

Gjester i studio:

Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen.

Sissel Ingvaldsen, psykolog og jobber i avdeling språk/tale i Statped med barn og unge med språkforstyrrelser.

Programleder og produsent:

Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Nøkkelord

Kontakter

Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.

Telefon: 92 82 14 94

Bilder

Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). — Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke, sier han. Foto: Privat.
Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). — Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke, sier han. Foto: Privat.
Last ned bilde
I femte episode av podkasten «Det virker!» snakker vi om utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). Foto: Colourbox
I femte episode av podkasten «Det virker!» snakker vi om utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). Foto: Colourbox
Last ned bilde
Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen. Foto. UiB
Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen. Foto. UiB
Last ned bilde
Sissel Ingvaldsen, psykolog og jobber i avdeling språk/tale i Statped med barn og unge med språkforstyrrelser. Foto: Privat
Sissel Ingvaldsen, psykolog og jobber i avdeling språk/tale i Statped med barn og unge med språkforstyrrelser. Foto: Privat
Last ned bilde
Det virker! - en podkast om spesialpedagogikk er produsert av SpedAims - senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Det virker! - en podkast om spesialpedagogikk er produsert av SpedAims - senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Last ned bilde

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.

Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge. 

Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:

  • HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
  • HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Les mer om SpedAims her.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom