Vestlands strategi for grønn omstilling til topps i nasjonal kåring

Da Covid-19 og oljeprisfallet traff Norge, medførte det unntakstilstand på Vestland. For å øke verdiskaping og å skape lokale arbeidsplasser, ble situasjonen kartlagt og en strategi utarbeidet. Nå har strategien gått helt til topps i prestisjefylt konkurranse.

Maria Helsengreen i EY ledet arbeidet med Vestlandsscenarioer 2020.

Det er Vestland Fylkeskommune, NHO, LO, KS, NAV, Bergen Næringsråd, Næringsalliansen i Hordaland, Sogn og Fjordane Næringsråd, Bergen kommune og Atheno som gikk sammen for å innhente faktagrunnlaget som EY har utarbeidet. Fylkesordførar Jon Askeland er talsmann for gruppen.

- Scenarioanalysen er eit godt grunnlag for å lage eit vegkart for korleis vi saman kan utvikle Vestland til Noreg, og verdas, fremste region innan berekraftig, grøn omstilling og næringsutvikling. At vi lukkast med dette er ikkje berre naudsynt for verdiskapinga og velstanden for framtidige generasjonar i fylket, men også for resten av landet og verda, sa fylkesordfører Jon Askeland i forbindelse med lanseringen av rapporten.

Vestlandsscenarioer 2020, som er utarbeidet av revisjons- og rådgivningsselskapet EY, ble mandag 15. mars kåret til «Årets konsulentoppdrag» av Konsulentprisen og bransjeorganisasjonen Virke.

- Dette var veldig gøy! Spesielt fordi vi vet at konsulentnæringen produserer et hav av gode analyser og strategier – og så seiler vi avgårde med seieren ombord. Jeg håper de andre fylkene og kommunene ser til Vestland fylke når de skal ta tak i den grønne omstillingen, sier EYs Maria Helsengreen, som ledet arbeidet med Vestlandsscenarioer 2020.

Faktagrunnlaget ble utarbeidet av et tverrfaglig kompetanseteam i EY og presentert 7 uker senere i scenarioanalysen. Faktagrunnlaget identifiserte muligheter og utfordringer knyttet til koronakrisen, utviklingstrekk regionalt, nasjonalt, og globalt, og globale megatrender.

- Med naturgitte styrker har Vestland gode forutsetninger for å ta en ledertrøye når vi teller 2035. Men den må være grønn. Da kan vi øke verdiskapingen med 100 milliarder og skape 17 000 nye arbeidsplasser, sier Helsengreen.

Scenarioanalysen viser at omstilling i eksportnæringer som hydrogen, havvind, CCS, mineralutvinning på havbunnen og CCU vil gi størst gevinst og lavest mulig klimaavtrykk.

- Tidlig omstilling i disse eksportnæringene vil også øke etterspørselen fra andre land. Men det forutsetter en effektiv omstilling i næringslivet, sier Helsengreen.

Hun forteller videre at det nå kommer nye kriterier fra EU for hva som er bærekraftig og ikke.

- Vestland må satse på grønn omstilling og bedriftene må tilpasse seg EUs regler for bærekraft nå for å kunne ta den grønne ledertrøyen. For lykkes Vestland, lykkes Norge, sier Helsengreen.

Ved spørsmål, ta kontakt med:
Frithjov Nerby, kommunikasjonssjef, mobil: 995 19 056

Maria Helsengreen i EY ledet arbeidet med Vestlandsscenarioer 2020.

Følg saker fra EY

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra EY på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra EY

EY har forpliktet seg til klimamål for å møte 1,5 graders målet (SBT) - skal bli karbonnegativ innen utgangen av 2021 og oppnå «net zero» i 20259.2.2021 11:00:00 CET | Pressemelding

Rådgivnings- og revisjonsselskapet EY oppnådde globalt karbonnøytralitet i 2020. Nå forteller EY Norges administrerende direktør, Christin E. Bøsterud om ytterligere grep lokalt, som skal sikre «net zero» fotavtrykk innen 2025. Vi er stolte av å være en del av en global organisasjon som har forpliktet seg til science based target initiativet. Spesielt at vi har satt oss mål om å bidra til å oppnå 1,5 graders målet.