Nesten halvparten av oss trapper ned på julelysene i år
EYs seneste undersøkelse av forbrukertrender (Future Consumer Index) finner at kostnader er det viktigste hensynet for forbrukere, tett etterfulgt av hensyn til bærekraft. Indeksen kategoriserer forbrukere i fem hovedgrupper og ser på hva som ligger bak livsstilsvalg nå og i fremtiden.
-De ulike kategoriene defineres av forbrukernes valg og hva som er mest viktig for dem akkurat nå. Vi ser at verden står overfor mer usikkerhet og økonomiske nedgangstider, det gjør at kostnader forbigår bærekraft som det viktigste hensynet til forbrukere på indeksen. Det er likevel i ferd med å jevne seg noe ut noe med bærekraft igjen på vei oppover, sier partner i EY, Dag Flatebø. Flatebø jobber tett med handel- og tjenestenæringen, og fokuserer derfor mye på forbrukertrender.
Hensyn og preferanser hos forbrukerne er viktig for bedrifter som jobber innenfor forbrukersegmentet, mange av disse er midt i høysesongen nå før jul. EYs ferske undersøkelse finner blant annet at:
- 8 av 10 forbrukere er bekymret for egen økonomi
- To tredjedeler forventer at dagligvareprisene kommer til å øke de neste seks månedene.
- 1 av 2 kjøper kun det essensielle
Flatebø forteller hvordan de benytter indeksen for enda dypere innsikt.
Forbrukertrender i førjulstiden
– I tillegg til de som setter kostnader og bærekraft øverst, har vi kategorier med forbrukere som er opptatt av opplevelser, helse eller samfunn. Mellom kategoriene ser vi tidvis samme preferanser, men av ulike årsaker. For eksempel sier halvparten av respondentene at de kommer til å redusere julebelysningen i år, det kan være både av hensyn til miljø og for å redusere kostnader knyttet til høye strømpriser, sier Flatebø.
Etter pandemien og i lys av krigen i Ukraina har varemangel blitt vanligere enn tidligere. De fleste forbrukere sier imidlertid at de er villige til å bytte produkt eller merkevare fremfor å vente, dersom førstevalget ikke er tilgjengelig. Kun 1 av 4 sier de vil starte handelen tidligere enn før for å unngå at det er tomt for en bestemt vare på lager.
Les mer om EY Future Consumer Index her: https://www.ey.com/en_no/consumer-products-retail/five-types-of-consumer-that-you-need-to-understand
Nøkkelord
Kontakter
Frithjov Angel NerbyNordic PR ManagerEY
Tel:+47 99 51 90 56Frithjov.Angel.Nerby@no.ey.comBilder
Om EY
Følg pressemeldinger fra EY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra EY
Nedgang i antall norske kryptoeiere, men stadig flere avanserte brukere21.4.2023 13:03:37 CEST | Pressemelding
En landsdekkende undersøkelse fra EY og K33 Research finner at 8 % av den voksne befolkningen i Norge eier kryptovaluta, en nedgang på 2 prosentpoeng fra 2022.
To duoer fra Vestland videre i konkurransen om å bli årets vekstskaper!1.12.2022 08:30:00 CET | Pressemelding
Klesprodusenten BRGN AS og Utedesign AS, som lager uteromsløsninger, går videre til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year.
Tre fra Midt-Norge til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year!25.11.2022 08:30:00 CET | Pressemelding
Aalesund Protective Wear, Kystmiljø/Nutrishell og Easygrow blir Midt-Norges representanter i den nasjonale finalen i februar.
To kandidater fra region Sør videre i konkurransen om å bli årets vekstskaper!24.11.2022 08:36:42 CET | Pressemelding
Grønnsaksprodusenten Bjertnæs & Hoel fra Nøtterøy og en trio fra InflowControl i Porsgrunn som har utviklet en ventil til oljesektoren går videre til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year.
Nordvik-brødrene fra Nordvik Gruppen i Bodø videre i konkurransen om å bli årets vekstskaper!18.11.2022 09:01:13 CET | Pressemelding
Nordvik Gruppen med bilforhandlere, -verksteder, -skadeverksteder og eiendomsvirksomhet i Trøndelag, Nordland og Troms, er videre til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year.