Vesterålen er godkjent som bærekraftig reisemål
Vesterålen har vært gjennom en lang og grundig prosess, som startet med et regionrådsvedtak i 2017. Det var starten på et bredt samarbeid, grundige målinger og kartlegginger – og felles jobbing for en samlende og god reiselivsutvikling for Vesterålen.
- Vi ønsker å gratulere hele Vesterålen med Merket for bærekraftig reisemål. Dette er en stor jobb som regionen har gjort sammen, og det er noe å være skikkelig stolte av. Å få fem kommunestyrer til å bli overbevist om at det å bli merket som bærekraftig reisemål gagner hver eneste kommune og hele regionen totalt sett, er et krafttak. Samarbeidet og engasjementet i Vesterålen har vist seg å være veldig godt, og alle involverte skal ha ros for arbeidet som er lagt ned, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Også lokalt i Vesterålen er merket en milepæl, som peker ut retningen framover.
- Vi er stolte over å ha oppnådd merket, og vi vet at dette forplikter oss vesterålinger til å fortsette den jobben som er igangsatt og som gir retning for utviklingen av Vesterålen i tråd med reiselivsstrategien vår, sier Astrid Berthinussen, reiselivssjef Visit Vesterålen.
104 indikatorer
Merkeordningen er et verktøy med 104 indikatorer for strategisk planlegging, iverksetting og måling av arbeidet med bærekraftig reiselivsutvikling over tid. Både næring, lokalsamfunn og kommuner deltar og bidrar i arbeidet. Vesterålen var godkjent for fase 1 i 2019 og er nå i mål med en endelig godkjenning og anerkjennelse gjennom å offisielt være et bærekraftig reisemål.
Vesterålen har vært igjennom en lang prosess hvor lokalbefolkning, næringsliv, kommuner, og andre instanser som Nordland Fylkeskommune, Statens Vegvesen, Reno-Vest og andre har deltatt og gitt innspill til behov og utfordringer i regionen. Det har vært avholdt flere møter i alle kommunene i Vesterålen, som har ført til en sterk forankret handlingsplan i alle Vesterålskommunene.
- Veldig mange har bidratt inn i et arbeid over tre år for å oppnå merket som et bærekraftig reisemål. Nå skal vi arbeide med de viktige tiltakene som danner grunnlaget for en god reisemålsutvikling, sier Berthinussen.
Innbyggerne bidro med gode innspill
Det er utarbeidet en reiselivsstrategi for Vesterålen, hvor målsettingen er å ta ut vekstpotensialet for hele regionen, og det arbeides målrettet mot felles mål. Det har vært gjennomført Norges første «Facebook summit» med bærekraft i fokus, hvor vesterålingene kom med veldig mange gode innspill som har vært effektuert ut i prosjektet. Man har kartlagt utfordringer og flaskehalser, og det ble gjennomført et stort kompetanseløft i Vesterålen i 2020 for reiselivsnæringen.
- Dette er noen av veldig mange pågående og gjennomførte satsinger som har kommet ut av Vesterålens felles arbeid med bærekraftig utvikling! forteller reiselivssjefen.
Fakta om ordningen:
Merkeordningen for bærekraftige reisemål er utviklet av Innovasjon Norge i et bredt samarbeid med reiselivsnæringen, og tilbys reisemål som et utviklingsverktøy for bærekraftig destinasjonsutvikling.
For å oppnå merket første gang må reisemålet bevise at det jobber målrettet for å tilby unike opplevelser på grunnlag av stedets kultur, historie, ressurser og kulturarv, samtidig som man jobber med å begrense den negative effekten turisme kan medføre.
Arbeidet er også reiselivets måte å samle data og indikatorer som inngår i rapportering om FNs bærekraftsmål på.
Merkeordningen bygger på internasjonale standarder for hvordan et reisemål kan sikre bedre grep om egen retning og utvikling i et samspill mellom reiseliv, kommune og lokalsamfunn. Oppnådd merke er likevel kun en milepæl. Merket er gyldig i tre år fra godkjenning, og for å opprettholde merket må reisemålet oppdatere sin besvarelse og levere tydelig forbedring på 104 indikatorer.
Kontaktpersoner
Astrid Berthinussen,
reiselivssjef Visit Vesterålen
Epost: astrid@vestreg.no
Tlf. 90 14 80 96
Anna Hultgren Olsen
prosjektleder Egga Utvikling
Epost: anna@egga.no
Tlf. 95 27 38 27
Ingunn Sørnes
fagansvarlig bærekraftig reiseliv
Innovasjon Norge
Epost: insor@innovasjonnorge.no
Tlf. 957 78 663
Nøkkelord
Kontakter
Marianne Mork AndersenKommunikasjonsleder Visit Norway
Tel:41449747marianne.mork.andersen@innovasjonnorge.noBilder
Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom