Verken stål, glass eller betong stopper Ice

Ice gjør mini-basestasjon lett tilgjengelig som tjeneste. SmartCelle er på størrelse med en WiFi-ruter og gir deg mobildekning selv i den dypeste bunker.
Hans Heggenhaugen, direktør for Ice bedrift, gleder seg over å kunne tilby SmartCelle til de som trenger det. Foto: Marius Viken.

Tykke vegger av stål, glass og betong hindrer mobilsignal å nå inn i mange bygg. Dette gjør at du kan få dårlig mobildekning når du befinner deg i lager, kjellerlokaler og kontorbygg. Dette problemet har Ice løst med produktet SmartCelle.

Hvis bedriften din sliter med mobildekning inne der du jobber så er dette en enkel løsning. Den ser ut som en WiFi-ruter og monteres på samme måte; med strøm og en internettkabel(ethernet). Da kan du være sikret god dekning selv 20 meter under bakken, sier Hans Heggenhaugen, direktør for Ice bedrift.

Produktet kommer i to varianter. Én liten, som nevnt ser ut som en WiFi-ruter. Denne benytter seg av frekvensbåndene 1,8 GHz og 2,1 GHz.

Den andre varianten er noe større, og kan kobles på eksisterende antenneanlegg som typisk allerede befinner seg i enkelte store kontorbygg. Denne benytter 1,8 GHz. Disse frekvensene er reservert til mobilnett, og Ice eier lisens til å bruke deler av frekvensene slik at signalene ikke kan bli forstyrret av andre. Begge produktene produseres av Nokia.

– Vi har løsninger som passer både små og store bedrifter, og små og store lokaler, sier Heggenhaugen.

Ice nådde nylig 51.000 bedriftskunder(nå 54.000). I 2022 fikk Ice det norske industrikonsernet Lyse som ny eier, og den 4. juli samme år varslet Ice milliardinvesteringer i utbygging av 5G-nettet. Dette betyr blant annet en styrket posisjon i konkurransen om bedriftskundene.

– Bedriften din trenger aldri å slite med dårlig mobildekning inne igjen. Dette er bare en liten smakebit på nye løsninger vi kan levere sammen med vårt nye søsterselskap Altibox, sier Heggenhaugen.

– Bedre dekning, pris og service

Nylig gjennomførte EPSI sin 20. kundetilfredshetsundersøkelse av mobilselskapene i Norge. Ice er selskapet som klatrer mest på kundetilfredshet i bedriftsmarkedet.

– Både dekningen, samtalekvaliteten og tilgangen på 4G oppleves som vesentlig bedre enn før. I tillegg til det er kundene meget godt fornøyd med både prisnivået og servicen som tilbys, heter det i undersøkelsen signert Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating Norge.

Studien gjelder for både privat- og bedriftsmarkedet og baserer seg på 2500 dybdeintervju.

Ice har ett av verdens beste, og Norges mest stabile mobilnett, med bransjens beste kundeservice. Totalt med privat- og bedriftsmarkedet har Ice 757.000 mobilkunder.

De aller fleste som bytter mobilabonnement, velger Ice. Slik har det vært i 8 år på rad, som er antall år siden Ice startet å selge mobilabonnement.

Slik kan SmartCellen typisk monteres på en vegg.