Verdenspremiere på ID. AERO: Den første helelektriske sedanen i ID.-familien

Volkswagen viser i dag frem konseptutgaven av den helelektriske sedan-modellen ID. AERO. Produksjonsutgaven av bilen kan dukke opp på norske veier allerede neste år.

Med et progressivt og aerodynamiske design er ID. AERO en bil med både sjenerøs plass og solid rekkevidde. Produksjonen av biler for det norske markedet skal etter planen starte neste år.

Den norske importøren, Harald A. Møller, har stor tro på at ID. AERO vil sparke godt fra seg i det norske markedet.

-          Med konseptutgaven av ID. AERO får vi en god smakebit av det neste medlemmet av ID.-familien. Dette er en bil med et emosjonelt design som i høyeste grad også ivaretar aerodynamikken. Rekkevidden blir på godt over 600 kilometer. Samtidig byr ID. AERO på eksepsjonell plass og eksklusivt interiør, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller AS.

Han legger til:

-          Med Volkswagens ACCELERATE-strategi for videreutvikling av elbilteknologien og elektrifiseringen av Volkswagen, driver vi elektrifisering av modellutvalget vårt fremover med stor kraft. Her representerer ID. AERO en ny milepæl.

Konseptbilen er nesten fem meter lang. Det skrånende taket med coupé-preg bidrar til å oppnå en imponerende luftmotstandskoeffisient på 0,23.

ID. AERO bygges på Volkswagens MEB-plattform, og dermed som en ren elbil fra bunnen av. Den helelektriske sedanen får et kort overheng, lang akselavstand og et romslig interiør.

Bilen har et kraftig litium-ion-batteri med et netto energiinnhold på 77 kWh.

Bilens design med den aerodynamiske utformingen og den tilbaketrukne hekken reduserer luftmotstanden. Det gir bilen en imponerende rekkevidde på inntil 620 kilometer (WLTP).

-          Vi gleder oss enormt til vi kan lansere ID. AERO i Norge. Vi tror den kommer til å treffe eksisterende Volkswagen-kunder som i dag har vært vant med å kjøre bil med god plass, men samtidig også skape entusiasme hos nye kundegrupper, sier Edvardsen-Eibak.

Elegant design

Bilen vises frem med 22-tommers tofargede felger med turbindesign som er integrert i hjulbuene. På konseptbilen er de klassiske dørhåndtakene erstattet av opplyste berøringsflater.

Designet på ID. AERO er slående, med den markante taklinjen som tydelig definerer sideprofilen.

Konseptbilen vises frem i fargen Polar Light Blue Metallic – en lett tone som blir levende i møte med lyset rundt bilen. Taket er i sort høyglans, som en kontrast til karosseriet.

ID. AERO har en smal lysstripe på begge sider av den opplyste Volkswagen-logoen, og over IQ.LIGHT. LED-matrix-lyktene sørger for at sjåføren får behagelig og god oversikt på mørke kjørestrekninger.

Den markante bakparten på bilen har også en slående lysstripe og LED-baklykter som gir et eksklusivt preg.

ID. AERO blir Volkswagens åttende helelektriske ID.-modell i Norge, siden ID.3 ble lansert i 2019, og deretter etterfulgt av ID.4, ID.4 GTX, ID.5, ID.5 GTX, ID.BUZZ, ID.BUZZ Cargo.