Verdenspremiere for Volkswagen ID.3 på IAA

En ny æra begynner for Volkswagen med nye ID.3. På bilutstillingen IAA i Frankfurt har ID.3 1ST og ID.3 verdenspremiere.
Nye ID.3

Verdenspremiere: med ID.3 presenterer Volkswagen den første bilen som er bygget på MEB-plattformen

• Lang rekkevidde: skalerbart batterisystem med rekkevidder på opptil 550 km
  • Kort ladetid: lading av ca. 290 km (WLTP) på 30 minutt med 100 kW hurtiglading
  • Elektrisk mobilitet for alle: ID.3 1ST er priset til under 330 000 kroner, den kommende basismodellen blir enda gunstigere
  • Bærekraftig mobilitet: batteri, underleverandører og produksjon – ID.3 er det første Volkswagen-produktet som leveres til kundene med nøytral CO2-balanse
  • Design av en elektrisk fremtid: perfekt form og sømløs estetikk bringer nye designkvaliteter til kompaktklassen
  • Revolusjonært interiør: ID.3s «Open Space»-konsept gir mer plass enn noen annen bil i klassen, og setter nye standarder
  • Intuitiv betjening: enklere enn noen gang – føreren vet umiddelbart hva som er hva
  • Fantastiske ytelser: MEB har ideell vektfordeling og dynamiske kjøreegenskaper takket være bakhjulsdrift
  • Maksimal sikkerhet: tallrike assistentsystemer garanterer sikkerhet og bekvemmelighet
  • Ny æra etter Bobla og Golf: med ID.3 lanserer Volkswagen æraen for CO2-fri mobilitet

- Verdenspremieren av ID.3 1ST markerer starter på en ny milepæl i Volkswagen historie, som første modell ut i en storstilt elbiloffensiv med ID-modeller i ulike segmenter, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

- Vi er stolte av å kunne vise produksjonsklar versjon av ID.3 1ST og ikke minst er vi glade for den store interessen ID.3 1ST har fått i Norge. Endelige priser kommer senere i høst. Norge blir et av de viktigste landene for av ID.3 1ST og vi har fortsatt biler tilgjengelig for forhåndsbestilling, sier Edvardsen-Eibak.

Kort introduksjon til ID.3

Volkswagen og deres kunder går nå inn i en æra av miljøvennlig mobilitet. På bilutstillingen i Frankfurt (IAA) lanseres ID.3. Den første modellen på MEB-plattformen for elektriske biler er CO2-nøytral, imponerer med høy kjøredynamikk, og har full nettilkopling. Spesialutgaven ID.3 1ST har en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP), med tre utstyrsversjoner tilgjengelig.

Batteriet i lanseringsmodellen er av batteristørrelsen som er forventet å bli mest populær, med 58 kWh utnyttbart energiinnhold. Senere vil produksjonsmodellen kunne leveres med et mindre batteri på 45 kWh og rekkevidde opptil 330 km, og et større batteri på 77 kWh og en maksimal rekkevidde på 550 km. Med 100 kW hurtiglading er det mulig å legge til ca. 290 km kjørestrekning (WLTP) i løpet av en halvtime – betydelig mer enn hva som tidligere har vært mulig i kompaktklassen.

Volkswagen gir 8 år eller 160 000 km garanti på ID.3-batteriene, noe som sikrer lang levetid.

ID.3 signaliserer også visuelt at dette er mer enn bare en ny modell. Det visjonære designet varsler om at den nye æraen for elektrisk mobilitet er her, med plassforhold som utnytter elbilkonstruksjonen fullt ut. De utvendige målene tilsvarer en Golf, mens den innvendige plassen er overlegen i klassen.

Norske priser for ID.3 1ST starter på under 330.000 kroner. Det gjør elektrisk mobilitet mulig for mange. Spesielt forholdet mellom pris og rekkevidde er enestående. Dette bunner i Volkswagens konsekvente strategi for elbiler, og at store skaleringsfordeler dermed oppnås. Bilene blir levert til norske kunder fra midten av 2020.

Mulighet for CO2-nøytral mobilitet. ID.3 er ikke bare et helt nytt kjøretøykonsept, men gir også fører og passasjerer muligheten til mobilitet med en nøytral CO2-balanse, så sant batteriet lades med energi fra fornybare kilder. Dermed er ID.3 en materialisering av Volkswagens nye målsetting, «goTOzero»: Innen 2050 skal hele Volkswagenkonsernet bli CO2-nøytralt.

Innen 2023 vil Volkswagen alene investere rundt 9 milliarder Euro i elektromobilitet. I neste tiårsperiode vil det produseres mer enn ti millioner elektriske biler – mer enn 20 elektriske modeller er planlagt. Volkswagen tilbyr grønn energi gjennom sitt eget selskap Elli, og engasjerer seg i utbyggingen av lad infrastrukturen.

Første elbil på den nye MEB-plattformen. ID.3 er den første Volkswagen som er bygget på den nyutviklede modulære plattformen for elektriske biler – MEB (Modularen E-antriebs-Baukasten). Alle kommende ID.-modeller vil også være rene elbiler. Konstruksjonen er optimert rundt batteriet, for å oppnå mest mulig rekkevidde til lavest mulige kostnader. Denne byggemåten gir derimot også store fordeler med tanke på plassutnyttelse – hvordan fremdriftsenhet og tilleggskomponenter plasseres, og plassforholdene innvendig.

Drivlinjen i ID.3 består av en synkronmotor med permanente magneter, styringselektronikk og girkasse – alt integrert i bakakselen. Høyvoltsbatteriet er flatt, og montert under gulvet for å spare plass. Foran finnes tilleggsaggregater som klimakompressor og mekanikken til styringen.

Styringselektronikken kontrollerer energiflyten av høyspent strøm mellom motor og batteri. Likespenningen (DC) som er lagret i batteriet konverteres til vekselspenning (AC) for fremdriftsmotoren. Samtidig finnes det et 12-volt elektrisk anlegg, som får lavspenning fra en likespenningstransformator.

Kraftoverføringen fra motor til bakaksel går gjennom en 1-trinns girkasse. Motor, styringselektonikk, og girkasse utgjør en kompakt enhet. Plasseringen av batteriet gir et lavt tyngdepunkt, som på en racerbil, noe som gir en positiv effekt i form av enestående kjøreytelser. Vektfordelingen mellom for- og bakaksel er ideell. I kombinasjon med bakhjulsdrift, gir det nøytrale kjøreegenskaper.

Første modell i en hel familie. ID.3 er første modell ut i en hel familie, alle med navnet Volkswagen ID. Det klare målet er å gi elektriske biler et gjennombrudd i massemarkedet. ID. står for intelligent design, identitet og visjonær teknologi. ID. er ikke en forkortelse for et bestemt begrep, men representerer snarere et sett med egenskaper som forener disse bilene: Automatisert kjøring med nullutslipp, intuitiv betjening og personalisert nettverkstilkobling.

Bærekraft i praksis. ID.3 er den første bilen fra Volkswagen som blir produsert med en karbonnøytral balanse gjennom hele forsyningskjeden. Bærekraft i praksis begynner allerede med batteriproduksjonen. Battericelleproduksjonen til ID.3 benytter utelukkende fornybar energi, akkurat som i komponentframstillingen, i byggingen av karosseriet, lakkeringen og sluttmonteringen av ID.3 i Zwickau-fabrikken.

Volkswagens fabrikk i Sachsen er en pilotfabrikk for ID.3. Den har blitt forsynt med vannkraft siden 2017. Om likevel CO2-utslipp viser seg å være uunngåelige i forsyningskjeden, vil disse bli kompensert for ved å investere i klimaprosjekter.

På denne måten vil bilene som leveres til kundene fra forhandlere ha en nøytral CO2-balanse. For også å beholde et nøytralt CO2-regnskap i bruk, kan europeiske ID.3-sjåfører bruke ladetilbudet til Volkswagens datterselskap Elli. I Norge er 98% av kraftproduksjonen fornybar (vannkraft).

I tillegg vil fellesforetaket Ionity, som Volkswagen er deleier i, bygge ut 400 ultraraske ladepunkt langs europeiske hovedferdselsårer. Så sant det er tilgjengelig i de aktuelle landene, skal også de benytte seg av 100% fornybar energi.

Ikke minst arbeider Volkswagen aktivt å sikre gjenbruk av høyvoltsbatteriene. En løsning er å benytte batteriene i stasjonære installasjoner. En annen er at Volkswagen utvikler sykliske gjenvinningskonsepter for å sikre en karbonnøytral balanse, også når bilens levetid er slutt.

Gratis energi for ID.3 1ST. Volkswagen «WeCharge» gir kundene mulighet til å lade deres ID.3 1ST kostnadsfritt i ett år fra førstegangsregistrering, opp til et maksimum på 2 000 kWh. Dette gjelder alle ladestasjonene tilknyttet «WeCharge», inkludert Ionity-nettverket, som har over 100 000 ladepunkter over hele Europa.

Visjonær design. Takket være et nyutviklet design-DNA, gjenkjennes ID.3 umiddelbart som en nullutslippsbil – med potensial til å bli et nytt bilikon. Fremfor alt er det den innovative foreningen av design og teknologi som plasserer ID.3 i samme rekke som Bobla og Golf. Den demonstrerer designet for en ny æra, og forener sin naturlige form og intuitive betjening med det karakteristiske Volkswagen-smilet.

Bygget for en elektrisk fremtid, bringer den med en formfullendt, sømløs estetikk nye designkvaliteter til kompaktklassen. Ett eksempel: Etter mottoet: «Lys er fremtidens krom», brukes tallrike LED-lys for å iscenesette ID.3-designet. Fremfor alt sender ID.3 et signal: ID.3 samhandler med mennesker. Dette samsvarer med et klart, forenklet formspråk, maksimal presisjon i alle komponenter, et karismatisk frontparti, markante C-stolper, flytende overflater og fremtredende, hjul med sportslige lettmetallfelger i størrelse fra 18 til 20 tommer, som allerede ved første blikk lover en helt ny kjøreopplevelse.

– Med ID.3 går Volkswagen inn i fremtiden, sier Klaus Bischoff, sjefsdesigner hos Volkswagen. – Det naturlige formspråket og den absolutt intuitive brukeropplevelsen viser en ny, elektrisk tenkemåte, fortsetter Bischoff.

Fronten: se meg i øynene. En elektrisk bil trenger ikke store kjøleåpninger. Konsekvensen er at nesten alt endres med tanke på frontdesign. Med Bobla og T1 Transporter og buss har Volkswagen et originaldesign, som også er uten kjølegrillåpning foran. Detaljer som lyskastere fikk dermed større betydning. I ID.3 viker statiske lyskastere for interaktive «LED-Matrix»-lykter med en lyskraft på 750 Lumen og dynamisk fjernlyskontroll («Dynamic Light Assist»).

Trafikken foran bilen analyseres av et kamera i frontruten. Med utgangspunkt i data fra kameraet slås fjernlysene automatisk på over 60 km/h, og forblir på – uten å blende annen trafikk. Dermed lyses veibanen bedre opp i skumring og nattemørke, spesielt veiskulder og grøft. Et annet høydepunkt med «LED-Matrix»-lyktene: Når føreren går imot en parkert ID.3 1ST, så «blunker» bilen – vennlig og menneskelig.

Silhuetten: nye proporsjoner. Fra siden blir det tydelig at ID.3 har helt nye proporsjoner, og er preget av et nytt formspråk. De korte overhengene kan bare oppnås med en helelektrisk plattform. Den lage akselavstanden strekker bilen og gir den en sterk tilstedeværelse. Designet er preget av høy presisjon, klarhet og visjonskraft.

Den ruteformede folieringen «ID. Honeycomb» er et markant designelement på C-stolpen, inspirert av bikuber – en av naturens mest imponerende former. Bikuber er fjærlette, svært stabile og absolutt bærekraftige, og symboliserer dermed grunnideene i MEB-plattformen. MEB-konstruksjonen tilsvarer bikubeprinsippet: Alltid lik struktur, og individuelt utvidbar til enhver tid.

Hekkpartiet: Umiskjennelige perspektiv. Glasset i bakluken skilles ut med sin mørke farge. Den strekker seg i hele bilbredden. Det store bakvinduet avgrenses av aerodynamiske elementer på sidene, og markante, horisontale og svært smale LED-baklys setter avslutningen nedover. Det store, sortglinsende panoramaglasstaket til ID.3 er det største i hele Volkswagens modellpalett, og gir ikke bare fri sikt mot stjernene. Det gir også mer plass i høyden, og bidrar dermed til den nye romfølelsen.

Kompakte dimensjoner. ID.3 utnytter designfriheten til en elektrisk bil kompromissløst: Den har en totallengde omtrent som en Golf, men har likevel klassens overlegent lengste akselavstand. I tall: En firedørs ID.3 er 4 262 mm lang, 1 809 mm bred og 1 552 mm høy, med en akselavstand på 2 765 mm. Den minste egenvekten (DIN) er 1 719 kg. Tillatt nyttelast er mellom 416 og 541 kg, alt etter utstyrsversjon. Frontarealet er bare 2,36 m2, som muliggjør en Cw-verdi på 0,267. ID.3 har en svingradius på 10,2 meter – sammenlignbart med en småbil. Det gjør den ideelt tilpasset bykjøring.

Den som vil transportere sykler med ID.3, kan gjøre det med en spesiell kopling konstruert for 75 kg kuletrykk, som ikke bare er egnet for sykkelstativ, men også andre transportsystemer.

Revolusjonært interiørkonsept. Ingen midttunell, korte overheng: Det åpne interiøret til ID.3 setter en ny standard – romfølelse som en mellomklassebil, i kompaktklassen. Femseteren har et bagasjerom på 385 liter. Passasjerene befinner seg i et nytt mobilt rom, som tenkt på ny, tegnet på nytt og nykonstruert. Volkswagen kaller det «Open Space» – et rent, luftig rom. Den skulpturelle, flytende oppbygningen av flatene er inspirert av naturens formgivning – bionisk tilnærming istedenfor kald teknikk og mange knapper. Åpenheten understrekes med organiske former og myke kurver.

Intuitiv betjening. ID.3 samhandler med føreren og omverdenen. Enhver sjåfør vil raskt og intuitivt finne seg til rette i cockpiten. Ved siden av cockpitdisplayet, leverer en nyutviklet sentralt posisjonert touchskjerm med ti tommers diagonalmål all viktig informasjon. «ID. Light» støtter føreren med et LED-bånd under navigasjon, og kan ved fare gi anmodning om å bremse. Som tilvalg kan et «Argumentet Reality head-up-display» gi all relevant informasjon som projeksjoner gjennom frontruten – informasjonen blir optisk posisjonert 3-10 meter foran bilen.

Alle betjeningselementer – også på det elektrisk justerbare multifunksjonsrattet – blir betjent med touchfunksjon, via touchsensitive brytere. Bare vindusheiser og varselblinklys blir aktivert med haptiske brytere. Dette suppleres med den intelligent, naturlig stemmestyring. Den aktiveres med kommandoen «Hello ID.». Med «App Connect» er ID.3 dessuten på sekunder koplet sammen med smarttelefonen.

Full pakke assistentsystemer. Assistentfunksjonene støttes av et multifunksjonskamera i frontruten, som også leser trafikkskilt. Komfort- og sikkerhetsfunksjonene til ID.3 inneholder blant annet «Front Assist», med nødbremsfunksjon og fotgjengergjenkjenning, multikollisjonsbrems og «Lane Assist», Side Assist», «Park Assist» inkludert ryggekamera, og et system for nøkkelfri adgang – «Kessy Advanced», med opplyste dørhåndtak. Takket være at parkeringssensorer og manøvreringsbrems er standard, unngås parkeringsuhell i stor grad. Funksjonen kan forebygge kollisjoner, eller redusere konsekvensene ved å aktivere nødbremsen i siste sekund. Oppbremsingen gjøres til stillestående. Systemet er aktivt forover i et område mellom 1,5 km/t og 10 km/t, og bakover mellom 2,5 km/t og 10 km/t.

Rendyrket infotainment. Multimediesystemet i ID.3 har et oppgraderbart navigasjonssystem. Komforttelefonfunksjonen omfatter også induktiv lading av smarttelefoner. Lydanlegget kan oppgraderes med en «Beats»-pakke, og har da åtte høyttalere og subwoofer.

ID.3 1ST – spesialutgave i tre versjoner. ID.3 1ST blir en spesialutgave, ferdig spesifisert i tre utstyrsversjoner, skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. Fremdriften tas hånd om av en elektromotor ved bakakselen. Effekten er 204 hk (150 kW), med et maksimalt dreiemoment på 310 Nm.

Basisversjonen av ID.3 1ST har navigasjonssystem, DAB+ radio, adapåtiv cruisekontroll, setevarme og oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, armlene foran, Mode 2-ladekabel og 18-tommers felger – sammenlignbart med utstyrsnivået «Comfort» i kompaktklassen.

ID3. Plus har i tillegg ryggekamera, og nøkkelfri adgang. Innvendig har ID.3 Plus designseter, en midtkonsoll som er utstyrt med ambientlys og kan lukkes med rullegardin (inkludert to USB-C uttak til baksetet). Utvendig har Plus-utgaven mørkere ruter bak, «Style package» i sølv, «LED-Matrix» lykter, baklykter med dynamiske, og 19 tommers aluminiumsfelger.

Toppversjonen, ID.3 Max, har også «argumentet reality head-up-display», «Beats»-lydanlegg, stort panoramaglasstak, og 20-tommers aluminiumsfelger. Flere assistentsystemer, elektrisk justerbare komfortseter og induktiv telefonlading er også på plass.

Tre batteristørrelser til lansering. Til introduksjonen blir ID.3 tilgjengelig med tre batteristørrelser. Spesialmodellen ID.3 1ST er basert på den mellomste utgaven.

Den kommende inngangsmodellen får et batteri med 45 kWh netto energikapasitet, og 330 km rekkevidde (WLTP). Batteriet kan lades med 7,2 kW vekselstrøm, eller 50 kW likestrøm. Som tilvalg leveres 100 kW likestrømslading. Toppfarten er 160 km/h.

Det største batteriet vil ha 77 kWh nettoenergi og en rekkevidde på 550 km (WLTP). Her kan batteriet lades med en effekt på 11 kW fra vekselstrømuttak, og opptil 125 kW fra hurtigladere med likestrøm.

Reell rekkevidde for kundene. Prognosene for rekkevidde er basert på «Worldwide harmonized Light veichles Test Procedure (WLTP), som kjøres på «rullende landevei» (testbenk). Den reelle rekkevidden i daglig bruk vil være avhengig av kjørestil, hastighet, bruken av komfortutstyr, utetemperatur, antall passasjerer, last og topografi.

Alt etter kjøreprofil, vil 80% av sjåførene likevel kunne tilbakelegge mellom 230 og 330 km med det minste batteriet (45 kWh), mellom 300 og 420 km med det mellomstore batteriet (58 kWh) og mellom 390 og 550 km med det største batteriet (77 kWh), uten å lade underveis.

De nedre grensene kan være indikasjoner på rekkevidden ved motorveiskjøring og/ eller vintertemperaturer. Naturligvis er det også mulig å kjøre lenger enn WLTP-grensen dersom man kjører spesielt energikonserverende.

Enkel lading med Volkswagen «Wallbox».Når ID.3 lanseres, vil Volkswagen tilby ladestasjoner for hjemmebruk. «ID. Charger» kommer i to versjoner med forskjellig ladeeffekt. Om ønskelig, kan ladestasjonene utstyres med dataforbindelse og fjerntilgang; ved behov også med en integrert strømmåler. Prisene vil ligge langt under dagens nivå.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.