Verdenspremiere for «Nye Volkswagen» på IAA

Volkswagens nye visuelle språk vil være mer menneskelig og mer livlig, med fokus på kundene og deres liv.
  • Volkswagen presenterer nytt merkevaredesign og ny logo på bilutstillingen i Frankfurt
  • Presentasjonen av merket skal bli betydelig yngre, mer digital og generelt mer moderne
  • Som både Bobla og Golf, vil ID.3 starte en ny æra for Volkswagen
  • Det nye merkevaredesignet er en logisk konsekvens av Volkswagens strategiske reorientering

På årets bilutstilling i Frankfurt vil Volkswagen avduke to verdenspremierer. I tillegg til den elektriske ID.3, presenteres også en ny logo og merkevaredesign for publikum under mottoet «Nye Volkswagen».

Akkurat som Bobla og Golf gjorde i sin tid, vil ID.3 bety starten på en ny æra for Volkswagen – elektrisk, tilkoplet og karbonnøytral. Den strategiske endringen, som innebærer både reorientert innhold og bærekraftige produkter, ble startet for nesten fire år siden. Nå blir dette synlig i form av et nytt merkevaredesign.

– IAA i Frankfurt blir en milepæl i den strategiske reorienteringen til Volkswagen. Resultatet av arbeidet vårt blir synlig i form av ID.3 og det nye merkevaredesignet. Vi ser fram til å presentere «Nye Volkswagen» til publikum, sier Ralf Brandsätter, direktør COO Volkswagen.

– Volkswagen har fattet og iverksatt modige beslutninger innenfor nesten alle aktivitetsområder. Den omfattende omprofileringen er en logisk konsekvens av merkets strategiske orientering, sier Jürgen Stackmann, styremedlem med ansvar for salg, markedsføring og ettermarked hos Volkswagen. – Jeg er veldig stolt over hva vi har oppnådd: «Nye Volkswagen» har en presentasjon som er kraftfull, fresh, positiv og attraktiv, fortsetter Stackmann.

Merkevaredesignet «Nye Volkswagen» vil inngå i designet av bilene, i kontakten med kundene, og i alle firmapresentasjoner. Målet er å skape en helhetlig kundeopplevels som er moderne og fascinerende, i hele verden, og i alle kanaler.

– Det nye merkedesignet reflekterer en mobilitet som inngår som en naturlig del av livet til
menneskene. Volkswagen har alltid hatt en nøkkelrolle her. I en ny mobilitetsæra, er mottoet «digital først, uten noen filter», sier Klaus Bishoff, sjefsdesigner hos Volkswagen. Han har spilt en nøkkelrolle i utformingen av den nye kundetilnærmingen.

I motsetning til normal bransjepraksis, så er det nye merkevaredesignet ikke utviklet av eksterne byrå, men av et fellesteam hos Volkswagens design- og markedsavdelinger. Designet er utviklet med bidrag fra alle firmaets avdelinger, på rekordraske ni måneder, med en samarbeidsform utviklet av Volkswagen spesielt for dette formålet.

Den nye presentasjonen vil ikke bare bli kraftigere og mer fargerik, men også digitalt orientert, fra merkets logo, til hele verdenen av bilder. Det visuelle merkespråket vil bli veldig forskjellig fra det Volkswagen har presentert til nå.

– Som et hovedprinsipp, blir målet fremover ikke å vise en perfekt reklameverden. Vi vil bli mer menneskelige og livlige i våre presentasjoner, innta kundeperspektivet i større grad, og fortelle autentiske historier, forklarer Jochen Sengpiehl, sjef for markedsføring hos Volkswagen. I framtiden vil fokuset ikke i så stor grad bli på bilen, men snarere folks liv og mobilitetsopplevelse.

Symbolet og varemerket vil bli den nye logoen. Den blir mer moderne, klarere og enklere. Logoen blir redusert til sine mest sentrale element, og presentert med et todimensjonalt design. Det vil tillate mer fleksible bruk, og gjøre den slående gjenkjennelig i digitale medier. Dette gjelder også nye merkesignaler som piktogram, typografi, farger og layouter. For første gang vil Volkswagen også ha en lydlogo. I tillegg vil merket ha en kvinnelig stemme i fremtiden.

Den internasjonale utrullingen av det nye merkevaredesignet vil starte på bilutstillingen i Frankfurt i september. Startskuddet vil bli avdukingen av den nye logoen på høyhuset ved selskapets hovedkvarter i Wolfsburg. Endringene blir deretter gjennomført i flere bølger, med en kostnadsoptimert og ressurskonserverende tilnærming.

I første omgang blir endringene gjort hos merkets lokaliteter og forhandlere i Europa. Så følger Kina i oktober. Deretter blir endingene gjennomført trinn for trinn i Nord- og Sør-Amerika, så vel som resten av verden, fra starten av 2020. Til sammen er 171 markeder omfattet. Hos mer enn 10 000 forhandlere og servicepartnere rundt hele verden skal mer enn 70 000 logoer byttes. Volkswagens omprofilering blir dermed en av de største operasjonene av denne typen i hele den industrielle verden.

Det nye merkevaredesignet er et resultat av «Transform 2025+»-strategien som Volkswagen vedtok i 2015. Merket forbereder nå fase to, med iverksetting av strategien for e-mobilitet og digitalisering. Volkswagen som produsent vil for første gang være innrettet for å kunne kommunisere direkte med kundene gjennom et nettverk av biler, forhandlere og kunder – med kundene i fokus. Volkswagen transformeres fra en ren bilprodusent til å bli en tilbyder av mobilitetstjenester utover kundens egen bil. For dette formålet, endres salgsstrukturen sammen med forhandlerne grunnleggende, og markedsføringen innrettes tilsvarende.

Engelsk versjon av PM

Ralf Brandsätter, direktør COO Volkswagen.
Jochen Sengpiehl, sjef for markedsføring hos Volkswagen.
Klaus Bishoff, sjefsdesigner hos Volkswagen.