Verdens ledere er redde for økonomisk nedtur

Det er slutt på den økonomiske veksten, skal vi tro verdens ledere som er intervjuet for 23.gang i PwCs topplederundersøkelse. -Vi venter på smellen, sier Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted.

– Av erfaring vet vi at det går i bølger og vi venter på en økonomisk smell nå, sier Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted.

1581 ledere ble intervjuet i 83 land i september og oktober 2019.

Venter på smellen, også i Norge.

Over halvparten av lederne frykter en økonomisk nedgang, og at BNP vil synke. For to år siden var det bare 5% av lederne som trodde det samme.  Pessimismen har ikke vært større siden Finanskrisen i 2009.

Nå har vi hatt en oppgang veldig lenge. Vi vet av erfaring at ting går i bølger. Vi går og venter på at det skal komme en smell, sier Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted.

7 av 10 nordiske ledere (157 ledere intervjuet) mener den globale økonomien vil gå rett vest det neste året. Men 77% mener det vil gå bra med egen bedrift.  – Vi er ikke immune mot de globale trendene selv om det går bra økonomisk i Norge. Det er gresset som lider når to elefanter sloss, sier Skogen Lund.

Klimaendringer er ikke en av ti største trusler for verdens ledere

Klimaendringer er ikke på listen over topp ti trusler som virksomhetene står ovenfor. Bare i Vest-Europa og Asia er klimaendringer på 10.plass. I alle andre deler av verden er den ikke på listen. - Dette er overraskende da jeg opplever at ledere jeg møter fra hele verden tar klima på alvor, sier Skogen Lund. Asiatiske ledere er de som ser flest nye muligheter med klimaendringene.

Halvparten av lederne i Vest-Europa og Asia sier de er på vei til en grønnere økonomi.

En av fire globalt svarer at klimaendringer vil gi nye muligheter for virksomheten, som service og nye produkter. Virksomheter i Vest– Europa og Asia er mest optimistiske. USA er mest negative og bare 15 % her mener endringene gir muligheter.

– Jeg tror at om 50 år, så vil det å si at bedriften din ikke er klimanøytral være like ille som å drive barnearbeid, sier João Paulo Ferreira, sjef for Natura i Brasil.

Tror de store tek-selskapene blir splittet

Sju av ti ledere tror internett-innhold(inkludert sosiale medier) kommer til å bli mer regulert.

Over seks av ti tror at de store tek-selskapene blir splittet. Over halvparten tror privat sektor blir tvunget til å betale for data de samler inn fra privatpersoner.

Kompetansegapet stor utfordring

Kompetansegap ligger på 6. plass over hva lederne bekymrer seg mest for. 30 % av alle jobber kan bli automatisert bort innen 2035, viser PwCs analyse av mer enn 200 000 jobber i 29 land. Tre av fire vil gjerne lære nye ferdigheter men bare en av tre føler de har fått muligheten. En av fem ledere sier de har startet et opplærings-program for sine ansatte.

53% tror på økonomisk nedgang fremover

71% tror internett og sosiale medier blir mer regulert

Dette frykter topplederne mest:

36% overregulering (på topp siden 2008)

35% handelskonflikt

34% usikker økonomisk vekst