Verdens første «uoffisielle» hydrofoilsykkel mester: Eivind Vold!

Torsdag 16. juni var det duket for Norges første elsykkel race på vann, som også viste seg å være verdens første av sitt slag. Langs en soldekket Aker Brygge satt flere hundre spente tilskuere klare for å være vitne til noe aldri før sett i Oslofjorden, fire utøvere sykle på vann!
Lanseringen av Hydrofoiler XE-1 skapte stor interesse på Aker Brygge. F.v, Joar Thele og Thomas Lothe. Foto: Robin Bøe

På startstreken stod noen av Norges beste padlere, deriblant brødrene Eivind og Amund Vold. I tillegg var Thomas Lothe og Joar Thele med i kampen om den uoffisielle tittelen, Norges første hydrofoilsykkel mester.

Sykkelracet ble arrangert i forbindelse med lanseringen av Manta5 sin nye Hydrofoiler XE-1, som er verdens første elsykkel som brukes til å ferde seg på vann. Ingen av utøverne hadde prøvd seg på en av disse tidligere, foruten om en kort treningsøkt dagen før start.

«Det er som å lære seg å sykle på nytt», sier Kim Brandsnes, markedssjef i Manta5 Norge.

Etter flere spennende heat, var det tilslutt en svært fornøyd Eivind Vold som kjørte seg inn til en førsteplass i verdens første elsykkel race på vann.

Eivind Vold ble overrakt en premiesjekk på hele 20.000kr som han valgte å donere til WWF – Plast i havet. Som en trøstepremie, fikk hver av de andre utøverne også en premiesjekk på 5000kr som de får donere til et veldedig formål. Senere i år skal brødrene Eivind og Amund Vold konkurrere i langdistanse VM i padling i Portugal, og synes et sykkelrace på vann, var en morsom del av oppkjøringen.

Verdens første hydrofoilsykkel

Verdens første hydrofoilsykkel er nå tilgengelig i Norge. Hydrofoileren er designet i New Zealand av Manta5 og skal bli et kjent syn langs vannet i Norge.

Manta5 Hydrofoiler XE-1 er en halv sykkel og et halvt fly som gjenskaper sykkelopplevelsen på vann – fra kystlinjer til innsjøer og elver. Sykelister kan nå hastigheter på opptil 22 km/t, sammenlignet med tradisjonelle seilbåter. Syklene er laget av kraftig karbonfiber og aluminium, noe som gjør dem flytende og lette nok til å bære.

Hydrofoilsykkelen er manøvrerbar og gir en treningsøkt som kan ligne på en landeveis- eller terrengsykkel. Den elektriske motoren på 460 watt tilbyr syv nivåer med variabel pedalassistanse avhengig av sykelistens preferanser. Faller du på dypt vann? Med litt trening kan du enkelt gjøre undervannsstart med få pedalomslag.

Sykkelen har hatt stor mottakelse i USA og New Zealand, hvor sykelistene sykler over bølger, trener mot elvestrømmer eller sykler i en innsjø hvor det ikke er trafikk eller veier i sikte. Interessen rundt lanseringen i Norge har vært veldig stor.

-Vi kan se likheter med opprinnelseslandet til produktet. New Zealandere har en sterk tilhørighet og kjærlighet til vannet; vi ser samme sammenheng i norsk kultur. Vakre innsjøer og natur, en aktiv og sunn befolkning som setter stor pris på øko-bærekraft. Dette er en helt ny måte å sykle på, lydløs og miljøvennlig, avslutter Brandsnes.

F.v, Thomas Lothe og Joar Thele. Foto: Robin Bøe
Fall på Amund Vold. Foto: Robin Bøe
Finale. F.v, Eivind Vold og Joar Thele. Foto: Robin Bøe
Eivind Vold sikret seieren og førsteplass i verdens første elsykkel race på vann. Foto: Robin Bøe