Verdens første nullutslipps lasteskip

Verdens aller første utslippsfrie lasteskip blir nå en realitet på norske-kysten. To vareeiere – Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement - har funnet sammen. De tilbyr nå en langsiktig transportkontrakt. Samtidig utfordrer de rederier og etter hvert verft til å bli med. Men de stiller ett absolutt krav: Skipet skal være utslippsfritt.

En ny generasjons kystbulkskip er presentert av Vard Verft. En av flere mulige løsninger som kan bli valgt for det nye, utslippsfrie lasteskipet.

Statsråd Sveinung Rotevatn vil fredag 3. juli markere at «point of no return» er passert. Norge skal enda en gang bli først i verden. Vi var først i verden med nullutslipps, helelektriske ferger. Dette nye skipet blir ikke helelektrisk. Til det er seilingsavstanden for lang. Men det blir utslippsfritt.

Mer konkret om hva, når og hvordan dette skal realiseres blir presentert:

• Fredag 3. juli
  • Kambo, Moss (Felleskjøpet Agri, Møllebakken 50)
  • Utendørs arrangement.
  • Smittevernregler overholdes
  • Registrering fra kl. 10.00
  • Pressebrief kl. 10.30 – 12.00
  • Enkel bevertning
  • Rikelig tid til en-til-en intervjuer

Regjeringen har gjennom Handlingsplan for grønn skipsfart satt klare mål om utslippsreduksjon. For få uker siden ble nye tiltak for å øke aktiviteten i norsk maritim næring og for å forsterke utviklingen mot grønnere skipsfart presentert.

For å få dette til må flåten av de til dels gamle lasteskipene som opererer langs kysten vår erstattes av nye, effektive og miljøvennlige skip. Starten går nå.

Det tette samarbeidet mellom norske myndigheter, Grønt Skipsfartsprogram (DNV GL) og et bredt spekter av ulike aktører i norsk maritim næring skaper resultater.

Først i verden. Igjen. Nå med et utslippsfritt lastefartøy.

PS. Alle representanter for media er selvfølgelig hjertelig velkommen. På grunn av helsemyndighetenes anbefalinger må vi dog be om påmelding innen torsdag 2. juli på e-post til:

Ny generasjon lasteskip. Utviklet av Vard.

Om Grønt Skipsfartsprogram

Grønt Skipsfartsprogram er et offentlig-privat partnerskapsprogram med en visjon om å etablere verdens mest effektive og miljøvennlig skipsfart. Programmet har 55 private og 11 offentlige deltakere fra hele verdikjeden og finansieres delvis av næringen og delvis over statsbudsjettet. Programmet har gjennomført flere banebrytende studier og det har startet opp 26 piloter, hvorav 7 er allerede realisert eller under bygging. Det gjennomførte barrierestudien for grønne fylkeskommunale fergeanbud i 2015, noe som bidro sterkt til fergerevolusjonen i Norge og elektrifiseringen av internasjonal skipsfart som har vokst fra 15 til mer enn 400 batteriskip på 5 år, med 40% norsk markedsandel.

DNV GL verifiserer design metodikk for flytende solkraftverk fra Ocean Sun11.3.2020 14:24:39 CETPressemelding

Ocean Sun introduserer en flytende solenergiløsning for bruk i innsjøer, havnebasseng og kystnære strøk Flytende solenergi åpner enorme muligheter for å gi verden tilstrekkelig fornybar energi Løsningen fra Ocean Sun er den første flytende solenergi-løsningen i sitt slag som mottar en samsvarserklæring fra DNV GL. HØVIK, 11. mars 2020 - DNV GL har tildelt en erklæring som verifiserer design metodikken for å konstruere flytende solcelleløsninger til det norske solenergiselskapet Ocean Sun. – Samsvarserklæringen er den første i sitt slag og setter standarden for utvidelse av flytende sol globalt. Flytende sol åpner for enda raskere vekst i solenergiproduksjon verden over, forteller Erik Dugstad, områdedirektør for Norden og Baltikum i DNV GL Energy Advisory. – Våre verdensledende eksperter på flytene konstruksjoner og hydrodynamikk har gått gjennom løsningen og går nå god for at designmetodikken av strukturen og forankringen av anlegget er i henhold til god praksis for å dimensjonere sli