Venter permitteringsrekord i norsk handel

Norges største private sysselsetter står foran sin mest dramatiske fase i etterkrigstiden.

I en fersk undersøkelse fra Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, kommer det frem at 54 prosent av faghandelsvirksomhetene har gått til permitteringerav ansatte. Undersøkelsen indikerer at så mange som 8600 ansatte kan være permittert blantVirke-medlemmer i bransjen.

Faghandelen opplever at kundene uteblir og inntektene faller bort. Samtidig går taksameteret på løpende utgifter, i en allerede hardt presset næring, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Det haster med tiltakene

Tiltakene fra norske politikere er bra, men jeg er redd for at de tar for lang tid før de når faghandelsvirksomhetene. Det er et akutt behov for å tilføre virksomhetene penger, og da bør innbetalt arbeidsgiveravgift for januar og februar tilbakeføres virksomhetene. Utleierne må også være sitt samfunnsansvar bevisst og senke og utsette leien fremover, hvis de fortsatt ønsker leietakere etter koronakrisen, sier Ivar Horneland Kristensen.

Mørkere skyer i vente

Hele 72 prosent av Virkes medlemsvirksomheter i faghandelen som har svart på undersøkelsen, oppgir at de har planer om å permittere sine ansatte. Det totale anslaget tilsvarer 8500ansatte.

Vi venter en permitteringsrekord i norsk handel som er helt uten sidestykke i etterkrigstiden. Det gjør meg svært urolig, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Dramatisk utvikling

Virke gjennomførte en lignende undersøkelse i forrige uke. Da var tallet på permitterte to prosent, mens andelen som vurderte permittering 43 prosent.

Det er en dramatisk utvikling fra time til time i denne bransjen. Jeg er redd for at koronaviruset vil forandre norsk faghandel for alltid, og at dette kan øke butikkdøden vi allerede har sett over flere år, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

19 prosent av virksomhetene i faghandelen frykter at de ikke kan opprettholde virksomheten lengre enn to uker, viser Virkes undersøkelse. Spesielt utsatt er butikker som selger klær, sko, blomster, gull og ur.

Pressehenvendelser kan rettes til 476 00 888