Veldig skuffet over kutt: – Burde aldri skjedd

Et kutt på 1,5 milliarder gjør Norge fortsatt største mottaker av bistand. Bistand skulle aldri vært et forhandlingstema, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp er ikke fornøyde med et kutt på 1,5 milliarder i bistanden. Det måtte til for å oppnå enighet mellom SV og regjeringspartiene etter over tre uker med forhandlinger. Kuttet gjøres for å finansiere utgifter til å ta imot flyktninger i Norge.

Det er skuffende at regjeringen ikke innser Norges internasjonale ansvar, og reverserer hele kuttet. Med dette budsjettet blir Norge blir fortsatt største mottaker av norsk bistand, sier Henriette K. Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Under de drøyt tre ukene med forhandlinger, så har Norge tjent 1,8 milliarder kroner hver eneste dag på økte olje og gassinntekter.

Inntektene fra én eneste dag med forhandlinger kunne dekket kuttet. Norge tjener stort på krigen i Ukraina, og vi må huske på at våre økte inntekter er andres utgifter. I en tid som dette må vi stå for våre verdier og vise internasjonal solidaritet. At det ble taurekking om bistanden på forhandlingsbordet er skuffende. Bistanden skulle aldri vært et forhandlingstema, fortsetter Westhrin.

Dette viser at det er på tide å endre på praksisen med å finansiere norske flyktningeutgifter over bistandsbudsjettet. Det vi ser er at hver gang det kommer en økning i flyktninger til Norge kuttes bistandsbudsjettet. I praksis sender vi regningen til verdens fattigste hver eneste gang. Dette går ikke lenger og var aldri intensjonen med regelen. Regelen ble laget for å oppfordre rike land til å ta i mot flyktninger, og å globalt dele på ansvaret for å ta imot flyktninger. I Norge gjør vi det nå på bekostning av verdens fattigste. Vi lurer på hvor dette hadde endt om det ikke hadde vært for SV.

Foto: Norsk Folkehjelp

Historisk FN-møte satte kursen for atomvåpennedrustning24.6.2022 15:48:42 CEST | Leserinnlegg

I FN i Wien vedtok det første statspartsmøtet for FN-traktaten som forbyr atomvåpen Sankthansaften en banebrytende 50-punkters handlingsplan og en sterk og klar politisk erklæring. Det historiske møtet, som fant sted i en tid med økende risiko for atomkrig, satte kursen for arbeidet fremover med å iverksette denne unge og viktige traktatens mål om å få verdens ni atomvåpenstater til å ruste ned sine arsenaler. Den kursen må Norge følge.

Norsk Folkehjelp; gir regjeringen skryt for å delta på møtet om atomvåpenforbud23.6.2022 08:55:44 CEST | Pressemelding

Selv om Norsk Folkehjelp mener at Norge bør undertegne og ratifisere forbudstraktaten, vil Norsk Folkehjelp gi regjeringen skryt for at den ved å være først ut i NATO til å melde seg som observatør til statspartsmøtet, brøt vekk fra forventningen i alliansen om at alle medlemslandene må være med på å både ignorere og trykke ned FN-flertallet som støtter forbudstraktaten. Det førte til at også Tyskland, Nederland og Belgia (som alle har amerikanske atomvåpen på sitt territorium) også sluttet seg til som observatører.

Norsk Folkehjelp krever skjerpede rutiner i Norfund etter en historisk dom for drap på miljøaktivist i Honduras.21.6.2022 15:38:56 CEST | Pressemelding

Den honduranske forretningsmannen, og tidligere rådgiver for det norske statlige investeringsfondet Norfund, David Castillo, ble i går dømt til 22 år og 8 måneder i fengsel for å ha planlagt drapet på miljøaktivisten Berta Caceres. Caceres (42) ble skutt og drept i eget hjem i 2016 for å ha kjempet mot utbyggingen av et stort vannkraftverk i Rio Blanco-området i Honduras.