Veidekke skal drifte riksvegene i Vestfold og deler av Telemark

Den nye driftskontrakten omfatter E134 fra Kongsberg til Brunkeberg, rv. 36 fra Skjelsvik til Seljord, rv. 354 fra Rugtvedt til Heistaddalen, rv. 400 til Larvik, rv. 19 til Horten og E18 fra Rugtvedt til fylkesgrensa til Viken. Nesten 463 kilometer veg totalt.
Oppgaven er å holde riksvegene framkommelige og trafikksikre både sommer og vinter.
Konkurrert hvem som er best på miljø og vinterdrift
Seks entreprenører leverte tilbud, og fire deltok i forhandlingene. I anbudet har entreprenørene konkurrert på fire områder:
- Klima og miljø
- Vinterdrift
- Driftsopplegg for hele året
- System for å lukke avvik
– Vi er veldig fornøyde med tilbudene vi fikk i første runde, og vi er veldig fornøyde med responsen på forhandlingsrunden. Kontrakten vi sitter med nå, hadde vi ikke fått i en standard anbudskonkurranse, sier Tore Jan Hansen, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen.
Det var Veidekke, Mesta, Risa og Presis vegdrift som deltok i forhandlingsrunden.
Latt bransjen komme med løsninger
I konkurransen har Statens vegvesen utfordret bransjen og latt de komme med forslag til løsninger.
– De har selv kommet opp med forslag til hvordan de skal redusere klimagassutslipp. Vi har ikke beskrevet hvordan driftsopplegg for inspeksjon av vegnettet skal være. Dette har entreprenørene foreslått selv. Kravene til vinterdrift ligger i kontrakten, men rodeinndeling, hvilke rutiner de skal ha for overvåkning av vegnettet og tiltak for å utvikle vinterdriften har de kommet med selv, forklarer Hansen.
Mulig å få 230 millioner i merverdi
I forhandlingene var det mulig å skaffe seg 230 millioner kroner i merverdi. Risa AS var den tilbyder som fikk høyest merverdi med 171 millioner kroner. Veidekke fikk en merverdi på 159 millioner kroner, men totalsummen med pris gitt i tilbudet og merverdien, gjorde at de gikk seirende ut av konkurransen.
– I forhandlingene ga vi tilbakemeldinger med både skryt og forbedringspunkter, og i forhandlingsrunden fikk de anledning til å revidere tilbudet. Det har vært spennende å se hvilke løsninger de ulike entreprenørene har valgt. Her har alle tatt med seg mye erfaring fra vegdrift og levert gode løsninger til de fire temaene, forklarer avdelingsdirektøren.
Vil ha flere konkurranser med forhandlinger
Den nye driftskontrakten for Vestfold og Telemark øst starter 1. september. Avdelingsdirektøren ser frem til samarbeidet med Veidekke og mener de har beskrevet gode løsninger for å sikre trygge og fremkommelige veger.
– Vi kommer selvfølgelig til å følge nøye med, og det vil koste om de ikke leverer. Det er ikke fordi staten trenger sanksjonspengene, men vi er opptatt av å ha en rettferdig konkurranse. Når de har konkurrert på hvordan de skal utføre oppdraget, må de også levere det de har lovet. Hvis ikke blir det urettferdig, forklarer Tore Jan Hansen.
Nå som denne anbudskonkurransen er over, er Hansen klar på at han ønsker flere slike konkurranser med forhandlinger innen drift og vedlikehold. I sør er det nå to elektrokontrakter som Statens vegvesen forhandler om.
– Dette er noe bransjen selv har ønsket, og vi har hatt en god dialog med leverandørbransjen og entreprenørbransjen i forkant. I dette anbudet har vi fått mange løsninger vi ikke hadde fått ved en tradisjonell lavest pris-konkurranse. Vi har satt få krav, men ellers latt bransjen konkurrere om hvem som er best på utvalgte temaer. Vi har utfordret selskapene på å utføre oppgavene i egenregi og dermed bygge kompetanse hos entreprenørene. Noe som igjen gir større mulighet for å satse på lærlinger, sier Hansen.
Kontrakten blir signert så snart karensfristen på ti dager går ut.
Nøkkelord
Kontakter
Tore Jan HansenAvdelingsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:95991199tore.jan.hansen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stor aktivitet på E39 Stormyra - Staurset13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Entreprenør Bertelsen & Garpestad har trappet opp aktiviteten på E39 Stormyra – Staurset i vår. 10,6 km med ny europaveg skal bygges, og de første delene av strekninga er alt asfaltert.
Feil om stenging av E10 to netter i mai12.5.2025 15:00:43 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 15. og natt til 16. mai grunnet vegarbeid. Altså ett døgn senere enn tidligere varslet.
Starter reparasjonsarbeidene for E6 Langnesberga12.5.2025 11:34:18 CEST | Pressemelding
Mandag 19. mai starter arbeidene med gjenoppbygging av nordgående kjørefelt for en 700 meter lang strekning av E6 langs Snåsavatnet.
Øvelse stenger E6 i Alta12.5.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
13. og 14. mai har Statens vegvesen, nødetatene og fremtidige yrkessjåfører øvelse i Kåfjordtunnelen på E6 i Alta. Vegen blir stengt mellom klokken 09.00 og 11.00 begge dagene.
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom