Vegvesenet øver i Fløyfjelltunnelen

– Det er en øvelse der vi tester ventilasjon ved hjelp av teaterrøyk. Den er helt ufarlig, men veldig visuell. Røyken vil trolig legge seg over Sandviken på ene siden av tunnelen, og over jernbanen på den andre. Nødetater vil bli varslet på forhånd, sier brannvernleder Ove Edgar Amundsen i Statens vegvesen
Øvelsen starter klokken 22.00 tirsdag 7. februar, og er ferdig klokken 01.00 onsdag 8. februar. Løpene vil bli vekselvis stengt, og dette bli tydelig skiltet. Statens vegvesen anbefaler omkjøring om Arna.
Dette er tunnelen
Den meter lange Fløyfjelltunnelen på E16/E39 mellom Bergen sentrum og Sandviken åpnet i 1988.
Sørgående løp blir gjennomsnittlig trafikkert av 23.918 kjøretøy i døgnet. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT). Av dette er 10 prosent, eller 2391, lange kjøretøy (tungtrafikk). For nordgående løp er tilsvarende tall 23.205 og 2320.
Trygg tunnel
– Vi har forståelse for at stengte tunneler kan skape utfordringer for trafikantene. Men da er det viktig å minne om at vi gjør det nettopp for dem, som en del av arbeidet med å holde tunnelene trygge, sier Amundsen.
Det er krav i tunnelsikkerhetsforskriften og for sikkerhetsgodkjenning at vi skal holde slike beredskapsøvelser.
Samfunnsberedskap
Statens vegvesen er en del av den totale samfunnsberedskapen. Å forberede seg på andre situasjoner enn hverdagen er en sentral del av dette.
Vegdrift handler om konsekvens. Vi gjør derfor det vi kan for at stenginger, både akutte og planlagte, skal bli så korte som mulig.
Beredskapsøvelse i tunneler er et eksempel på en planlagt og nødvendig stenging. Ved å øve sammen med nødetatene driller vi våre rutiner og sørger for at beredskapslinjene er best mulig forberedt den dagen en situasjon inntreffer.
Minimerer ulemper
Øvelser som denne er en av viktig del av Statens vegvesens kontinuerlige arbeid med å sørge for et effektivt, trygt og fremkommelig vegnett.
– Som sagt så er har vi forståelse for at stengt veg kan være krevende for trafikantene. Derfor forsøker vi alltid å minimere ulempene ved stenging, og legger derfor øvelsen til den tiden av døgnet da det er minst trafikk, avslutter brannvernleder Ove Edgar Amundsen i Statens vegvesen.
Nøkkelord
Kontakter
Ove Edgar AmundsenBrannvernlederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:41750782ove.amundsen@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E39 ved Kongeparken i Rogaland er åpen igjen20.12.2025 11:16:16 CET | Pressemelding
I dag kl. 11.00 åpnet E39 ved Kongeparken i Rogaland igjen etter å ha vært stengt siden torsdag kveld på grunn av fare for jordskred.
E39 ved Kongeparken fortsatt stengt19.12.2025 13:47:18 CET | Pressemelding
Ny vurdering lørdag formiddag.
Slik sikrar Statens vegvesen skredutsette rv. 13 i Ryfylke19.12.2025 11:05:12 CET | Pressemelding
Det er mykje fjell langs rv. 13 i Ryfylke. Skredsikring er ein viktig del av Statens vegvesen sitt samfunnsoppdrag i dette området.
E10 Nappstraumtunnelen er åpen i jula19.12.2025 09:14:22 CET | Pressemelding
Fra og med fredag 19. desember 2025, fram til og med søndag ettermiddag 4. januar 2026, holdes E10 Nappstraumtunnelen åpen for trafikk uten ledebil.
E39 stengt ved Kongeparken – beregn ekstra tid på omkjøring18.12.2025 20:11:07 CET | Pressemelding
E39 ved Kongeparken, sør for Sandnes, er stengt på grunn av fare for utglidning. Geolog gjør ny vurdering ved 12-tida fredag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
