Statens vegvesen

Vegvesenet bytter ut 200 fossilbiler - sparer 13 millioner årlig

Del

140 fossildrevne personbiler og 50 fossile varebiler i Statens vegvesen blir nå erstattet av elbiler. Dette sparer både miljøet og penger.

150 Polestar 2-elbiler er nå tatt i bruk av Statens vegvesen.
150 Polestar 2-elbiler er nå tatt i bruk av Statens vegvesen.

Det kan lønne seg å handle stort. En avtale over fem år med Leaseplan øker elbilandelen hos Statens vegvesen til 20 prosent.

- Vi har en gunstig leasingavtale på 140 Polestar 2-elbiler. Disse bilene er miljø- og klimavennlige med 4-hjulstrekk og tilhengerfeste. De er ikke for store og dyre, men selvfølgelig sikre, praktiske og lønnsomme, sier Kjetil Larsen i Statens Vegvesen.

Vegvesenet følger opp krav fra regjeringens klimamelding om at offentlige etater skal kjøpe personbiler og mindre varebiler med nullutslipp fra 2022. Transportsektoren spiller en nøkkelrolle for å redusere klimagassutslippene, og framover vil Statens vegvesen fortsette utskiftingen av fossile biler med elbiler.

Bilene tas i bruk ved Vegvesenet-lokasjoner over hele landet.

Mot en nullutslipp-bilpark

- Vi har store ambisjoner på klimafronten og er godt i gang med å bytte ut 140 av våre 450 personbiler på bensin og diesel. Da blir 35 prosent av personbilene våre utslippsfrie, sier Larsen.

Sparer 13 millioner

- Vi bytter også ut nærmere 50 fossildrevne varebiler med elektriske, noe vi sparer rundt syv millioner kroner på i året. For de 140 personbilene er innsparingen seks millioner kroner i året. Total innsparing blir om lag 13 millioner per år, så dette er vinn-vinn med sparing av både miljø og penger, sier Larsen.

Mange uten el-alternativ

Statens vegvesen har også spesialbiler hvor det er montert mye spesialutstyr.

- Verken disse, eller pick-uper som brukes på anlegg, har foreløpig et godt el-alternativ på grunn av vektbegrensninger. Vi håper teknologien og rekkevidden kommer på plass i nær framtid, slik at vi får byttet ut enda flere biler på sikt, avslutter Kjetil Larsen.

Nøkkelord

Bilder

150 Polestar 2-elbiler er nå tatt i bruk av Statens vegvesen.
150 Polestar 2-elbiler er nå tatt i bruk av Statens vegvesen.
Last ned bilde
Kjell Larsen i Statens vegvesen
Kjell Larsen i Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg saker fra Statens vegvesen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Statens vegvesen

E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er Sørlandets mest trafikkerte knutepunkt2.3.2021 18:25:47 CETKronikk

Dagens vegsystem på Gartnerløkka lider av følgefeil fra de tidligste tider. Mange kaller området en «gordisk knute» som fører til køer og forsinkelser. Vegsystemet er sårbart i en beredskapssituasjon og passer dårlig i en by. Det har også dårlige forhold for gående og syklende. Ikke er det miljøvennlig, ei heller samfunnsøkonomisk. For hvert år med økende trafikk blir dagens vegsystem dårligere og dårligere. Derfor må Gartnerløkka - Kolsdalen bygges nå. Uavhengig av Ytre ringveg Prosjektet E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er planlagt og regulert parallelt med tilgrensede arealer og aktiviteter som ferjehavn, jernbanestasjon, bussterminal, byutvikling på arealer til Bane NOR (Quadrum), ny Havnegate og Vestre Strandgate som sentral kollektivgate. Statens vegvesen har planlagt både prosjektet Gartnerløkka - Kolsdalen og prosjektet Ytre ringveg rundt Kristiansand. Nye Veier AS har fått oppdraget med å regulere og bygge Ytre ringveg. Den er et landevegsprosjekt med stor andel tunnel, mens G

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom