Varsler sosiale reformer og økt militær kapasitet. President Tokayev talte til nasjonen

I en bredt anlagt tale til nasjonen 1. september varslet Kaskahstans president Kassym-Jomart Tokayev flere nye sosiale reformer samtidig som han signalisert satsing på atomkraft og utvidet militær kapasitet. Han kommenterte også hvordan situasjonen i Afghanistan påvirker hele Sentral-Asia.
Bildekilde: akorda.kz

Dette var den tredje talen Tokayev holdt til nasjonen siden han ble president.

Presidenten påpekte at nasjonen har mange utfordringer i etterkant av korona-pandemien. Han snakket om behovet for økt effektivitet i helsevesenet, høyere kvalitet innen skole og utdanning, mer fokus på regionale politiske initiativ, og effektivitet i arbeidsmarkedet.

Sosiale reformer

Velferd og omsorg har lenge vært høyt prioritert i Kasakhstan i mange år. Nesten halvparten av landets budsjett for 2022-2025 vil bli tildelt sosial sektor.  I sin tale til nasjonen kunngjorde Tokayev flere nye sosiale tiltak. Regjeringen vil motivere landets bedrifter til å øke lønnen til sine ansatte, og bidra til at flere lønnsmottakere kommer inn i ordninger med pensjon, trygd og helseforsikring.

Presidenten påpekte også behovet for å øke lønningene til mennesker som jobber innen kultur, så som kulturinstitusjoner, arkiver og biblioteker. Fra 2022 til 2025 vil staten høyne lønningene til nesten 600 000 mennesker som jobber på disse feltene med 20 prosent årlig i gjennomsnitt. I 2020 økte Kasakhstan lønnene til leger, sosialarbeidere og lærere.

Utvikling av atomkraft

Kasakhstan kan stå overfor en energimangel innen 2050, ifølge Tokayev, og landet må begynne å tenke på alternative, pålitelige energikilder. Kjernekraft kan være en av dem.

“Innen ett år bør regjeringen vite mer om muligheten for å utvikle en trygg og miljøvennlig atomkraftindustri i Kasakhstan. En slik satsing bør også omfatte mer fokus på ingeniørfaget og en ny generasjon med kvalifiserte atomingeniører i landet vårt, sa Tokayev.

Kasakhstan har gjort betydelige fremskritt innen grønn energi og grønn økonomi. Landet har forpliktet seg til å oppnå karbonnøytralitet innen 2060 og bringe andelen fornybar energi i den totale energibalansen til 15 prosent innen 2050, blant andre nasjonale mål.

Situasjonen i Afghanistan

Tokayev kom også inn på situasjonen i Afghanistan. Selv om Kasakhstan og Afghanistan ikke har en felles grense, påvirker Talibans maktovertakelse i Afghanistan situasjonen i Sentral-Asia. Presidenten understreket behovet for å styrke Kasakhstans evne til å reagere på eksterne trusler. Han varslet at man nå skal styrke forsvarskapasiteten.

“Vi må forberede oss på krevende scenarier. Å analysere mulighetene for eksterne trusler er nå blitt svært relevant, sa han og varslet at Kasakhstan vil utføre det han kalte stresstester for å sikre landets forsvarsevne mot ytre farer.

Uavhengighet - nasjonens høyeste verdi

Ettersom Kasakhstan år feirer 30 år som uavhengig nasjon, benyttet presidenten anledningen til å minne om at nettopp uavhengighet er å betrakte som nasjonens høyeste verdi.

«Vår største prestasjon har vært at vi har klart å bygge denne uavhengige nasjonen, og dannet et godt grunnlag for å utvikle landet vårt videre. Suverenitet er ikke et tomt slagord. Det viktigste er at hver eneste innbygger skal oppleve fruktene av uavhengighet - et fredelig liv, sosial harmoni, økt velstand og tillit innad i befolkningen,» sa president Tokayev.

Bildekilde: akorda.kz
Kasakhstans parlament (Bildekilde: Kasakhstans utenriksdepartement)