Varsel fra Medietilsynet førte til høyere aldersgrense på filmen Shazam! Fury of The Gods

Fra 1. januar har distributørene selv satt aldersgrenser på kinofilmer, på samme måte som for eksempel TV 2 og NRK gjør for tv-program. Frem til nyttår ble dette gjort av Medietilsynet.
Etter at endringen ble innført, har Medietilsynet gjennomført totalt 17 tilsyn med kinofilmer. Kun ett av tilsynene førte til at Medietilsynet sendte et forhåndsvarsel om endring av aldersgrense. I filmen Shazam! Fury of The Gods mener Medietilsynet aldersgrensen på 9 år er for lav, og at aldersgrensen må settes til 12 år.
Filmdistributøren retter seg etter Medietilsynets vurdering
Medietilsynets mener den humoristiske stemningen og tonen i filmen er for lite framtredende sammenliknet med de skremmende momentene i filmen til å forsvare en aldersgrense på 9 år. Distributøren Warner Bros. Entertainment Nordic retter seg etter Medietilsynet vurdering.
– Filmdistributøren har endret aldersgrensen til 12 år, og saken er dermed avsluttet uten at Medietilsynet måtte fatte vedtak om endring av aldersgrense, sier Sekkelsten.
Populære filmer rettet mot barn og unge prioriteres ved tilsyn
Medietilsynet følger jevnlig med på kinofilmtilbudet, og vurderer fortløpende hvilke filmer som skal tas inn til vurdering for å føre tilsyn. Noen av kriteriene for hvilke filmer som plukkes er:
- Potensiale for mange besøkende
- Filmer som særlig retter seg mot barn og unge
- Krevende tematikk
- Filmer der det er mistanke om at aldersgrensen kan være feil, basert på blant annet sjanger, erfaring med lignende type film, sprikende vurderinger av filmer i andre land og klager fra publikum.
Dersom kinofilmdistributørene er usikre på hvilken aldersgrense de skal sette, hjelper vi dem med det. Hittil i år har Medietilsynet gitt råd og veiledning om aldersgrense på fem filmer.
– Vi gir i tillegg generell veiledning til kinofilmdistributørene, Norske Filmdistributørers Forening og Film & Kino om regelverket og aldersgrenser, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomien 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
