Vårflommen kan rasere campingvogner

Hundrevis av campingvogner befinner seg i faresonen for å bli ødelagt av vårflom i år.

Blir det storflom i år, ligger  mange campingplasser utsatt til. (Foto: Pixabay)
Blir det storflom i år, ligger mange campingplasser utsatt til. (Foto: Pixabay)

Ved hver eneste storflom får mange campingvogner omfattende vannskader der de står eller blir ført med av de store vannmassene, opplyser forsikringsselskapet If.

– Eiere av campingvogner bør nå planlegge for rask evakuering og flytting av vognen til et trygt sted. Vi er kommet til det punktet i flomvarslene hvor en slik nødplan er nødvendig. En rekke campingplasser ligger svært utsatt til om varslene slår til og det blir storflom i år, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Mange av Norges mest populære campingplasser ligger langs vassdrag og elver hvor det kan bli flom som kan føre til store ødeleggelser.

Det er stor sannsynlighet for stor vårflom både i sør og nord i år. Det går frem av den ferske vårflomanalysen til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Hvor stor flomtoppen blir, og når den kommer, avhenger av hvordan været utvikler seg. Hvis det blir bråvarmt, med masse regn i tillegg, er det en dårlig kombinasjon, understreker forsikringsselskapet If.

– Som campingvogneier bør du ta kontakt med campingplassen din for å sjekke om den har planer for flytting og evakuering av vogner. Likevel er det ditt ansvar som eier å gjøre tiltak for å unnå eller begrense skade. Vi får håpe det ikke blir storflom, men muligheten for det har blitt varslet i lang tid. Dermed er det mulig for alle å sikre vognen sin om nødvendig, sier Sigmund Clementz i If.

Dersom nødvendig sikring ikke blir gjort, har forsikringsselskapene anledning til å kutte i erstatningen.

– Det skjer heldigvis ikke ofte, og er ikke noe forsikringsselskapene ønsker å gjøre. Det hender i de tilfellene hvor man nærmest har stått med hendene i bukselommene og sett på at vognen blir tatt av vannet. Selv om man har hatt ukes- eller dagesvis på å evakuere campingvognen til en sikker plass, sier Clementz.

– Oppbevares campingvogn eller -bil på egen tomt, og den er flomutsatt, er det selvsagt viktig å gjøre tiltak der også, sier han.

Blir det storflom i år, ligger mange campingplasser utsatt til. (Foto: Pixabay)

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If

Siste saker fra If