Opplysningskontoret for frukt og grønt

Vårens primører ønskes hjertelig velkommen

Del

Det er alltid like stas med vårens første grønnsaker. Nå er de på full fart ut i på markedet - asparges, nykål, hjertesalat og reddiik.

Prøv å steke aspargesen i stedet for å koke den. Kjempegodt!
Prøv å steke aspargesen i stedet for å koke den. Kjempegodt!

- Primører er et begrep som brukes om de tidligste grønnsakene. Selve ordet primører er jo like vakkert som disse første, nydelige og smakfulle grønnsakene selv, sier Toril Gulbrandsen, matfaglig rådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Først ute er den norske aspargesen, selveste grønnsakenes konge mener mange. Som den stauden den er titter den opp av jorda når varmen smelter snøen bort. Nå bugner det av denne norske delikatessen. Den må nytes nå for sesongen er over allerede lenge før sankthans.

Asparges er en gammel kulturplante kjent fra romertiden. Den har vært dyrket og verdsatt i mer enn 2000 år. Her i landet har vi dyrket asparges siden midten av 1900-tallet.

Romerrikets store naturforsker Plinius den eldre (23-79 e.kr.) fremhevet aspargesens medisinske egenskaper og hevdet blant annet at asparges var den nyttigste mat for magen. Når du nyter denne aromatiske delikatessen får du helsegevinstene gratis med på kjøpet. Asparges har både lavt energi- og fettinnhold, men desto mer smak. Asparges er en kilde til protein og kostfiber, folat og jern.

I løpet av denne skjønne, milde måneden mai kommer primørene på løpende bånd: blant annet reddik, vårløk, hjertesalat og nykål samt stauden rabarbra. Grønnsakene er i rute. Det er bare å nyte.

La de bugne på tallerkenen.

Her får du noen enkle tips fra Opplysningskontoret for frukt og grønt:

Råstekte asparges med valnøtter og parmesan

Den vanligste måten å tilberede asparges på er å koke den i vann med litt salt og sukker, i 1-2 minutter (sukker i kokevannet bidrar til at asparges beholder sprøheten). Ofte serveres den med hollandaisesaus. Det er en velkjent delikatesse. Her er en variant som stekes i stekepanne.

Helsprø salat med vårens primører

Forsommerens herlige grønnsaker i en og samme salat smaker like godt som den ser ut. Nykål sammen med vårløk, asparges og reddiker blir den en fryd for både gane og øyet. Hemmeligheten her er tynne skiver av sprø grønnsaker.

Ovnsbakt asparges og tomat

 Dette er en veldig enkel måte å servere asparges og tomat på. Det blir ikke bedre.

Rabarbrasmuldrepai med ingefær

Enkel og smakfull søt sak som hører med til forsommeren. Dette en fin måte å bruke rabarbraen på. Brødrasp laget av brød til overs kan du gjerne bruke i smuldrepai.

Vel bekomme.

Nøkkelord

Kontakter

Matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen, tlf. 957 32 919, e-post: toril@frukt.no

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

Prøv å steke aspargesen i stedet for å koke den. Kjempegodt!
Prøv å steke aspargesen i stedet for å koke den. Kjempegodt!
Last ned bilde
Enkel men kjempegod måte å servere asparges på.
Enkel men kjempegod måte å servere asparges på.
Last ned bilde
Nykål, vårløk, asparges og reddik; vårens primører i én og samme salat.
Nykål, vårløk, asparges og reddik; vårens primører i én og samme salat.
Last ned bilde
Rabarbra hører med på forsommeren. Prøv en smuldrepai.
Rabarbra hører med på forsommeren. Prøv en smuldrepai.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Tilbake til gode matvaner16.4.2020 09:01:47 CESTPressemelding

Påsken er over for i år, men de fleste går ikke den vanlige hverdagen i møte, slik vi vanligvis ville gjort etter ferien. Mye tid hjemme kan utfordre de gode vanene vi vanligvis har. Vi kunne allerede før påsken startet, lese at dagligvarebutikkene solgte uvanlig store mengder søtsaker. Kanskje kjedespiser mange av oss? Eller er det en form for trøst? Det kan uansett være lurt å tenke litt på å komme seg tilbake til de gode matvanene nå. Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.

Sunn og god mat på lavbudsjett14.4.2020 14:59:31 CESTPressemelding

Mange har fra tid til annen et litt stramt matbudsjett, og kanskje spesielt mange akkurat nå i disse usikre tider. Det kan løses uten at det går ut over helsen eller matgleden. - Rimelig, sunn og god mat får du når du gir grønnsakene en større plass på tallerkenen, forteller Toril Gulbrandsen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt, som selv er kokk. Her er hennes beste tips til hvordan du kan få maks ut av matbudsjettet.

Smågodt som kan spises hver dag i påsken7.4.2020 09:02:51 CESTPressemelding

Det blir en litt annerledes påske i år, men det trenger ikke stå på kosen av den grunn. Du kan nyte god mat hver dag, men det trenger ikke være lørdag hele uken. Dagligvarebutikkene rapporterte om et voldsomt salg av søtsaker, selv før selve påskeuken. Påskekosen kan med andre ord se ut til å ha startet litt tidlig for mange i år. Her er våre tips til smågodt som man med god samvittighet både bør, og kan spise hver dag.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom