Vær oppmerksom på ny svindelmetode
Den siste uken har mange nordmenn opplevd å bli ringt til av engelsktalende personer som varsler om sikkerhetproblemer knyttet til personnummer eller nasjonalt ID-kort. Personene oppgir at de ringer fra utenlandske myndigheter. Dette er forsøk på svindel og det er viktig å ikke følge instruksjonene om å dele sensitiv informasjon, råder politiet og Norsk senter for informasjonssikring, NorSIS.

Både nettpatruljene i politiet og NorSIS har fått flere henvendelser den siste uken om denne typen telefonoppringninger. Henvendelsene har kommet fra hele landet.
-Det er viktig at vi hjelper hverandre med å forebygge slike situasjoner. Derfor er vi opptatt av at så mange som mulig blir klar over nye svindelmetoder og at de gjør gode valg om de blir utsatt for det, sier Kjersti Rønholt, seksjonsleder ved NC3, Kripos.
Ber om personopplysninger
Det tas stadig i bruk nye svindelmetoder, og denne type kriminalitet bekjempes mest effektivt ved at folk blir satt i stand til å forstå at dette er svindel. De siste tilfellene politiet, NorSIS og andre aktører har fått tilbakemelding om har en noe annerledes fremgangsmåte enn tidligere. Denne går ut på at personer blir oppringt fra et nummer som ser ut som et norsk nummer, men med ett siffer for mye. Personen som ringer snakker engelsk og det kan høres ut som budskapet er spilt inn på forhånd. Personen utgir seg for å være fra politiet eller en annen troverdig aktør og sier det er problemer med ID-kortet til vedkommende. Deretter kommer et tastevalg for å få videre hjelp. Om den som blir oppringt taster videre ender samtalen opp med en oppfordring om å taste inn sifrene i personnummer eller kontonummer.
-Det er viktig å ikke oppgi personopplysninger på denne måten. Politiet eller andre myndigheter i Norge eller i utlandet vil ikke be om dette i en slik telefonsamtale, sier Rønholt.
-Dette er et typisk eksempel på sosial manipulasjon, der kriminelle ofte spiller på følelser som frykt, fristelser eller tillit for å få deg til å utføre en handling. I dette tilfellet spilles det på frykt for at sensitiv informasjon er på avveier. I tillegg utgir svindlerne seg for å representere en myndighet eller autoritet som de fleste har stor grad av tillitt til. Mange kan også oppleve det som vanskelig å si nei til noen som utgir seg for å være fra myndighetene eller andre troverdige aktører, sier Karoline Hultman Tømte, leder for partnerskap og myndighet i NorSIS.
Råd om du blir utsatt for telefonsvindel
1. Sjekk om telefonnummeret du blir ringt fra har riktig antall siffer ut fra norske telefonnummer. Det er uansett ikke farlig å svare på et anrop, men vær oppmerksom på hva du selv gir av opplysninger.
2. Har du svart på anropet og mistenker at oppringningen er falsk - avslutt samtalen.
3. Har du trykket på valget om å fortsette samtalen og blir bedt om å oppgi kontonummer eller personnummer, vær oppmerksom. Du skal ikke oppgi sensitive opplysninger. Hverken personnummer, kortnummer eller dele bilde av din legitimasjon. Avslutt samtalen.
4. Har du oppgitt personopplysninger som kontonummer eller personopplysninger – ta kontakt med bank og forsikringsselskap. Det kan være lurt å aktivere frivillig kredittsperre hos kredittopplysningsforetakene. Da vil det være vanskeligere for uvedkommende å ta opp lån i ditt navn.
5. Anmeld forholdet til politiet. Er du usikker på hva eller hvordan du skal gjøre dette, ta kontakt med din lokale nettpatrulje eller politiet.no for råd og veiledning.
Få flere gode råd på nettvett.no. Har du opplevd noe på nett eller ønsker å få veiledning, kontakt NorSIS sin førstelinje slettmeg.no eller politiets nettpatruljer.
Nøkkelord
Kontakter
Karoline TømteLeder for partnerskap og myndighetskontakt, NorSIS
Tel:+47 924 83 897karoline@norsis.noKjersti RønholtSeksjonslederNC3, Kripos
Tel:23 20 80 60kripos.info@politiet.noBilder
Om NorSIS
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er en uavhengig organisasjon som arbeider for økt kunnskap om og forståelse for informasjonssikkerhet. Organisasjonen er delfinansiert av Justis- og beredskapsdepartementet, og er en del av regjeringens satsning på informasjonssikkerhet.
Formålet til NorSIS er å skape en trygg digital hverdag, gjennom at informasjonssikkerhet blir en naturlig del av målgruppenes hverdag. Dette oppnår vi gjennom bevisstgjøring om trusler og sårbarheter, opplysning om konkrete tiltak og påvirkning til gode holdninger. Senterets definerte hovedmålgruppe er befolkningen og norske virksomheter. Aktiviteten er særlig rettet mot små og mellomstore private virksomheter, så vel som den enkelte innbygger.
Følg pressemeldinger fra NorSIS
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorSIS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorSIS
Presseinvitasjon til statsrådbesøk hos NorSIS11.8.2022 19:01:11 CEST | Presseinvitasjon
Mandag 15. august kommer justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) til NorSIS. Statsråden skal blant annet få et innblikk i vår organisasjon og i vårt samfunnsoppdrag, og en status på vårt viktige arbeid for en trygg digital hverdag. Media er invitert til å delta på besøket ved førstelinjetjenesten vår Slettmeg.
Hans-Henrik Merckoll gjenvalgt som styreleder i NorSIS4.7.2022 12:50:10 CEST | Pressemelding
På ordinært årsmøte i juni ble Hans-Henrik Merckoll gjenvalgt for to nye år som styreleder i NorSIS. Merckoll er administrerende direktør i IBM Norge. Avdelingsdirektør Bente Hoff i Nasjonal sikkerhetsmyndighet ble valgt inn som nytt styremedlem.
Presseinvitasjon til årets ID-konferanse: Hovedtema er digital identitet, digitalt ID-tyveri og digitalt utenforskap23.5.2022 16:43:04 CEST | Presseinvitasjon
Årets ID-undersøkelse viser at rundt 150 000 nordmenn over 18 år har blitt utsatt for identitetstyveri den siste toårsperioden. Det er viktig med økt kunnskap og bevissthet knyttet til digital identitet, og dette blir tema på årets ID-konferanse.
Nye tall: 150 000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste to årene10.3.2022 10:00:00 CET | Pressemelding
ID-tyveri skjer oftest i forbindelse med netthandel, men ID-tyveri i sosiale medier er noe stadig flere opplever. Det viser en fersk spørreundersøkelse.
NorSIS oversetter råd og veiledninger til ukrainsk, russisk og polsk3.3.2022 18:10:07 CET | Pressemelding
Sosiale medier brukes av svært mange i disse dager til å holde kontakt med familie og venner, og til å få raske nyhetsoppdateringer. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hva som deles slik at personopplysningene ikke kommer på avveier. NorSIS har samlet noen grunnleggende råd og har oversatt dem til aktuelle språk som engelsk, ukrainsk, russisk og polsk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom