Utviklet digital løsning for drift av eiendommer

Løsningen har fått navnet EntraSafety og har vært i en testfase siden mai 2019. EntraSafety ivaretar sikkerhet, personvern og HMS-krav ved arbeid, vedlikehold, besøk og ferdsel i og rundt våre eiendommer og byggeprosjekter.
- Entra har en HMS-visjon om at det skal være trygt å arbeide, besøke og ferdes i og rundt eiendommer, og byggeprosjekter, enten man er håndverker, ansatt på bygget eller besøkende. Med EntraSafety viser vi at vi tar denne visjonen på alvor, sier eiendomsdirektør i Entra - Kjetil Hoff.
GDPR-Krav resulterte i synergier
EntraSafety er utviklet for å sikre at Entra ivaretar GDPR-kravene og for å digitalisere måten leverandører og håndverkere registrerer seg.
I driften av Entras bygg har selskapet i lang tid hatt rutiner hvor håndverkere som utfører jobber, må fylle ut et arbeidserklæringsskjema før oppstart av sin oppgave. Skjemaene ble fylt ut «manuelt» og lagret i permer rundt omkring på våre driftskontorer. For å sikre at personopplysninger til håndverkere blir behandlet på en korrekt måte, og ikke minst forenkle hverdagen til drift, har Entra valgt å digitalisere denne prosessen.
Underveis i utviklingsprosessen har vi oppdaget en rekke synergier og det er tilrettelagt nye funksjoner som denne løsningen kan bidra med. Dette gjelder blant annet:
- Forenkling ved drift av bygg
- Oversikt over arbeid ved bygg som skal påbegynnes, pågår og helt frem til ferdigstillelse
- Sikre at leverandørene er kjent med Entras HMS-rutiner og etterlevelse av disse
- Oversikt over innleid arbeidskraft
- Oppfylle krav om samfunnsansvar og forhindre sosial dumping
Alt på ett sted
Den typiske brukeren er en håndverker som skal utføre en jobb på et bygg. EntraSafety benyttes for å gjennomgå jobben, og kartlegge risiko. Leverandører kan gjennomføre en sikker-jobb-analyse i løsningen. Det må gjøres særskilte risikovurderinger i alle tilfeller rundt arbeid i høyden eller på tak, og for varmt arbeid. Dette dokumenteres gjennom EntraSafety.
På sikt ønsker Entra å ta i bruk løsningen for flere arbeidsoperasjoner, og da ikke bare ut fra et risikoperspektiv. Det kan tilrettelegges for at kommunikasjon, evalueringer og forespørsler mellom våre leietakere og Entra som byggeier kan gjennomføres enkelt i løsningen. Dette kommer eksempelvis til nytte ved brannøvelser, eller ved søknad om arrangementer i byggene.
Brukeren registrerer sin profil og fyller ut nødvendig informasjon direkte fra sin mobil, og har til enhver tid råderett over egne persondata samtidig som driftsansvarlig for bygget blir informert. Når arbeidet er ferdigstilt, godkjenner driftsansvarlig oppdraget ved å kvittere ut jobben gjennom EntraSafety.
Digital plattform for bransjen
Løsningen er utviklet som en plattformtjeneste, som ved hjelp av enkelte lokale tilpasninger enkelt kan tas i bruk av andre eiendomsselskaper.
- Vi ønsker å dele løsningen vi har jobbet for å utvikle, slik at vi kan bidra til å løfte hele bygg- og anleggsbransjen, sier leder for driftsstøtte og servicetjenester, Odmund Fintland.
En fordel er at løsningen kan integreres i andre systemer uten at dette går på bekostning av personvernet, samtidig som den er enkel i bruk.
I løpet av det siste året har Entra også jobbet med å utvikle en egen statistikk-modul, som gir en god oversikt over innkommende skjemaer og for å kunne følge utviklingen i de forskjellige eiendomsteamene til enhver tid. I tillegg kan det være et nyttig verktøy i oppfølgingsmøter med leverandører.
- Med denne plattformen føler vi at vi har et godt system som løfter og ivaretar HMS videre, og forhindrer sosial dumping, avslutter Kjetil Hoff.
Kontakter
Kommunikasjonsrådgiver Espen Sare
Tlf.: 915 66 209, e-post: esa@entra.no.
Bilder

Om Entra ASA
Entra er et av Norges ledende selskaper innen forvaltning og utvikling av næringseiendommer. Entra eier og drifter over 80 bygg, med et samlet areal på omlag 1,3 millioner kvadratmeter, i Oslo, Sandvika, Drammen og Bergen. Entra har en solid kundeportefølje med en høy andel offentlige leietagere. Selskapets forretningsstrategi er å være kundens førstevalg, levere lønnsom vekst og å være miljøledende i bransjen.
Følg pressemeldinger fra Entra ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Entra ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Entra ASA
Entra og Skanska samarbeider om sentrumsprosjekt22.12.2025 08:30:33 CET | Pressemelding
(Oslo, 22. desember 2025) Skanska og Entra har inngått en avtale om å videreutvikle og rehabilitere eiendommen i Christian Krohgs gate 2 i Oslo i et Joint Venture. Målet er å skape et moderne kontorbygg på om lag 21 200 kvadratmeter, med høye miljøambisjoner og respekt for den historiske bebyggelsen.
Planene for Bryn Sentrum klare for høring19.12.2025 12:57:58 CET | Pressemelding
(Oslo, 19. desember 2025) JM Norge og Entra leverte i sommer et felles planforslag for utviklingen av Bryn Sentrum. Nå er planforslaget behandlet av plan- og bygningsetaten og skal ut på høring for å få innspill og tilbakemeldinger. Dette markerer en viktig milepæl i transformasjonen av Hovinbyen. Bryn er utpekt som ett av Oslos tre hovedknutepunkt – på linje med Lysaker og Oslo S – og skal utvikles som et sentralt bymessig og transportmessig tyngdepunkt i et av Norges største byutviklingsområder.
Sopra Steria forlenger med Entra i Bergen18.12.2025 09:30:34 CET | Pressemelding
(Bergen, 18. desember 2025) Sopra Steria har forlenget sin leieavtale med Entra i kontorbygget Nygaarden i Bergen. Den nye avtalen omfatter om lag 1900 kvadratmeter med kontorlokaler.
Stener Sørensen fornyer med Entra – ti nye år i Grønland 5317.12.2025 08:22:37 CET | Pressemelding
(Drammen, 17. desember 2025) Rådgivningsselskapet Stener Sørensen har signert en ny leieavtale med Entra. Avtalen har en varighet på ti år og omfatter 1025 kvadratmeter i kontoreiendommen Grønland 53 i Drammen.
Husbanken vest flytter til Nonnesetergaten3.12.2025 09:01:11 CET | Pressemelding
(Bergen, 3. desember 2025) Husbanken region vest flytter i 2026 inn i nye kontorlokaler i Entras eiendom i Nonnesetergaten 4 i Bergen. Entra er i ferd med å sluttføre en større modernisering av hele bygget. Nonnesetergaten 4 nærmer seg fulltegnet med en utleiegrad på 89 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom