Uttak til EM i Wushu (kung Fu) og tai ji i Moskva

Det er duket for det 16 europeiske mesterskap i wushu og tai ji. Arrangementet, som også vil inkludere sanda-boksing, finner sted i Moskva i mai. Mesterskapet er delt opp i Tai ji EM (11 -13 mai) og Wushu EM (14 - 20 mai).
Fra venstre trener Kim Gibson, Umit Dølen, Malena Marisei,Svetlana Negashova,Dat Hoang, Milos Joksimovic

Norge stiller med utøvere i begge mesterskapene, og har håp om å ta medalje. Sportssjef Dag Jacobsen mener at det at EM finner sted nettopp i Moskva, kan virke sterkt inspirerende, da Russland nettopp har bygget et topp standard trenings- og konkurranseanlegg for wushu, og viser dermed at de virkelig satser på wushu.

Norge har et tett samarbeid med Sverige under EM. Landslagstrener Kim Gibson skal hjelpe Sverige med taolu (oppvisningsdelen), mens Sverige skal hjelpe Norge med sanda (boksing). Norge og Sverige vil være et team under EM.

De norske wushu utøverne har forberedt seg  godt til mesterskapet. De har deltatt på en rekke treningssamlinger, og de har deltatt i flere store internasjonale konkurranser. Blant deltok Milos Joksimovic og Malena Marisei i et stort internasjonalt mesterskap i Moskva i februar. Milos vant gull, sølv og bronse, mens Malena vant sølv, og bronse.

I Latvia Open i april vant  Svetlana Negashova 2 gull, Milos Joksimovic vant sølv og bronse. Malena Marisei vant gull etter at hun vant over fjorårets europamester.

De norske deltakerne:

Milos Joksimovic fra Oslo Wushu klubb. Milos erNorges første europamester (EM i taji, Romania i 2014). Han konkurrerer som senior under Taiji-EM, som junior EM i wushu. Milos bor i Norge, men har serbisk pass. Han har dispensasjon for å konkurrere for Norge. Etter EM må han velge om han vil konkurrere for Norge eller Serbia.

Umit Dølen fra Oslo Wushuklubb som har trent wushu i Kina i mange år med proff-laget til Beijing og har trent målbevisst mot Moskva.

Dat Hoang fra Oslo Wushu klubb er kommende fighter som har trent mye på tanke på årets EM, blant annet har han vært på treningssamling og konkurrert i Kina.

Malena Marisei fra Oslo Wushuklubb har vunnet medaljer store internasjonale konkurranser. I helgen imponerte hun i Latvia Open og vant gull i våpenklassen med en tradisjonell form, og slo fjorårets europamester.

Svetlana Negashova fra Oslo Wushuklubb imponerte også i Latvia Open og utklasset de andre i tradisjonell taiji, og vant også gull i klassen taiji-sverd.

B. Miree Abrahmsen fra Arendal, men konkurrerer for Bergen Wushuklubb har studert og trent wushu i Kina i flere år. Hun har vunnet medaljer i en rekke store internasjonale konkurranser i både tai ji, wushu, qi gong og tai ji sverd. På grunn av aldersbegrensninger, stiller hun kun i Tai ji EM.

Taiji EM 11-13. mai:

Sanda -70 kg

FAKTA:
Hva er Wushu?
Wushu, bedre kjent som kung fu, er et samlebegrep for ulike typer kinesisk kampsport; tai ji, våpenformer, raske former, boksing, bryting, qi gong mm.

Wushu er med sine 180 millioner utøvere i Kina og 45 millioner utøvere i 141 land, kanskje verdens største kampsport. Wushu har vært en IOC-godkjent idrett siden 2002, men er ikke på selve OL-programmet.

WUSHU OG KONKURRANSER
Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet. Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedgrener; taolu (mønster) og sanshou (kamp).

• Sanshou: Fullkontaktkamp hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre med slag, spark, grep og nedlegginger. Det finnes 11 vektklasser for herrer, og tre for kvinner. Kampen består av tre runder á to minutter på en matte/plattform som er 8 x 8 meter. Utøveren som vinner to runder, vinner kampen. Utøverne tildeles 3, 2, eller 1 poeng ut fra hvor avanserte teknikkene deres er.

• Taolu: Oppvisningsidrett hvor utøveren viser wushu-teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Utøveren får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM i taolu.

I Norge har NKF relativt nylig startet opp med wushu-konkurranser. Første offisielle NM ble arrangert 14. oktober 2007 i Bergen. Første offisielle Nordiske mesterskap innen wushu ble arrangert i Oslo 6. mai 2007.

Svetlana Negashova

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 470 medlemsklubber og 33.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.