Utnytter vinteren til hogst og sanering av hus

Vinstrafirmaet Erling Rolstad AS er nå ute i terrenget med de første maskinene for å utføre forberedende arbeider på utbyggingen av E6 Storhove – Øyer nord for Lillehammer. Før vinteren er omme skal skogen i E6-traseen hogges og flere hus rives.

De forberedende arbeidene for E6 Storhove - Øyer er i gang.

Erling Rolstad AS utfører oppdraget for Nye Veier.

- Vi er imponerte over at Erling Rolstad AS allerede nå er i gang med de forberedende arbeidene for E6-utbyggingen. Kontrakten ble signert så sent som i forrige uke og nå er altså de første skogsmaskinene i arbeid ute i terrenget. Avskogingen kommer til å pågå noen uker fremover, og i mars starter også arbeidet med å sanere husene som er innløst, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier AS.

Kontakten med vinstrafirmaet omfatter forberedende arbeider som skal utføres før totalentreprenør for E6-utbyggingen kommer på plass. Nye Veier forventer full anleggsstart på sensommeren i år.

- Konkurransen for valg av totalentreprenør pågår, og det ligger an til full anleggsstart ut på sensommeren engang. Prosjektet sparer da mye tid på at skogen er fjernet og at de berørte eiendommene er sanert, sier Moshagen.

E6 Storhove – Øyer er 9,6 kilometer og en del av Nye Veiers utbygging av E6 Moelv - Øyer. I tillegg til vei dagen, skal det bygges en cirka 2,6 kilometer lang toløpstunnel forbi Fåberg.

De forberedende arbeidene for E6 Storhove - Øyer er i gang.

Kartlegger fiskens bevegelser i nordre del av Mjøsa og Lågen1.2.2021 13:30:07 CETPressemelding

Nye Veier har startet et omfattende prosjekt for å kartlegge hvor fiskearten lake beveger seg i Lågendeltaet gjennom gyteperioden. Med et 20-talls sensorer på elvebunnen og ca. 25 fisker med lydsender operert inn i buken, skal ny kunnskap på plass om lakens gyteområder før arbeidene med byggingen av den nye E6-brua over Lågen starter. Til våren skal også krøklas gyteplasser langs Vingromlandet kartfestes.