Utenlandsk topptrener velger Norge

En av verdens fremste brytetrenere, Fariborz Besarati fra Iran, blir ny landslagstrener for det norske kvinnelandslaget.

Den meritterte iranskfødte bryte-treneren Fariborz Besarati blir ny landslagstrener for det norske kvinnelandslaget, og starter i jobben høsten 2021. Han kommer fra jobben som landslagstrener i Kina.

-Dette er en stor signering for norsk bryting. Fari er en høyt respektert trener, som vil være en samlende kraft for jentebryting i Norge. Fari tar med seg masse kompetanse og erfaring som norsk bryting vil dra nytte av. Med Fari som trener fra høsten 2021 vil forbundet få implementert den langsiktige strategien med sentralisering også på jentesiden, sier sportssjef Jacob Haug, om treneren som har signert kontrakt ut 2024.

Besarati er født i Iran og flyttet til Sverige i 1986. Han representerte Sverige som aktiv, og deltok i OL i Barcelona og Atlanta på 90-tallet, og var bryter i den tyske Bundesligaen i en årrekke.

Besarati har vært landslagstrener for Sverige, og trent utøvere som har tatt medaljer i EM, VM og OL. I Rio-OL sikret Sverige seg to historiske bronse-medaljer med Besrati som trener.

-Mitt mål er å stimulere og sette fart på fristilbrytingen i Norge. Jeg gleder meg til å bidra med min kunnskap og erfaring for å videreutvikle bryting for kvinner i Norge. Det blir gøy og spennende å jobbe med personer med høye ambisjoner, sier Besrati.

Den påtroppende landslagstreneren kommer fra fire års arbeid med stormakten Kina, og vet hva som skal til for å nå verdenstoppen.

-Jeg håper vi skal videreutvikle utøverne og det store målet blir OL i Paris i 2024.

Før det venter OL-kvalifisering og OL i Tokyo, og VM på hjemmebane i Oslo 2. – 10. oktober 2021 de norske landslagsbryterne.

Akkreditering VM i bryting 2. – 10. oktober17.9.2021 18:56:53 CEST | Pressemelding

VM i bryting arrangeres fra 2. – 10. oktober på Jordal Amfi i Oslo. Ca 800 utøvere fra over 100 land deltar. NRK er rettighetshaver i Norge. Vedlagt konkurranseprogrammet for VM. Akkreditering: https://athena.uww.org/press Akkrediteringsfrist: 22. september Adgang med grønt koronasertifikat: Grønt koronasertifikat må fremvises av alle journalister og fotografer. For at koronasertifikatet skal vise grønt via helsenorge.no må den som innehar sertifikatet være beskyttet (minst tre uker siden vaksine en, eller hatt Covid-19 i løpet av de siste 6 måneder) eller ha negativ test som ikke er eldre enn 24 timer. Vi aksepterer i tillegg til også EU-sertifikat, koronasertifikat på papir, og skriftlig/digitale (på mobil holder) bekreftelser på under 24 timer gamle negative hurtigtester VM tropp Norge: Endelig VM-tropp tas ut senere og blir presentert på eget pressetreff før VM, men følgende norske brytere er påmeldt: Kvinner: Ramona Eriksen (50 kg) – AK-54 Grace Bullen (59 kg) – BK Atlas Iselin So

Akkreditering VM i bryting 2. – 10. oktober7.9.2021 13:25:54 CEST | Pressemelding

Akkreditering VM i bryting 2. – 10. oktober VM i bryting arrangeres fra 2. – 10. oktober på Jordal Amfi i Oslo. Ca 800 utøvere fra over 100 land deltar. NRK er rettighetshaver i Norge. Vedlagt konkurranseprogrammet for VM. Akkreditering: https://athena.uww.org/press Akkrediteringsfrist: 15. september Adgang med grønt koronasertifikat: Grønt koronasertifikat må fremvises av alle journalister og fotografer. For at koronasertifikatet skal vise grønt via helsenorge.no må den som innehar sertifikatet være beskyttet (minst tre uker siden vaksine en, eller hatt Covid-19 i løpet av de siste 6 måneder) eller ha negativ test som ikke er eldre enn 24 timer. Vi aksepterer i tillegg til også EU-sertifikat, koronasertifikat på papir, og skriftlig/digitale (på mobil holder) bekreftelser på under 24 timer gamle negative hurtigtester VM tropp Norge: Endelig VM-tropp tas ut senere og blir presentert på eget pressetreff før VM, men følgende norske brytere er påmeldt: Kvinner: Ramona Eriksen (50 kg) – AK-