Uten smart lader kan elbilistene få saftig ekstraregning

NVE foreslår at nettleie for strøm skal legges om fra hvor mye kundene forbruker totalt (kWh) til at forbrukerne i større grad betaler nettleie ut ifra hvor mye strøm de forbruker på samme tid (kW). Prismodellen vil gjøre det nødvendig for elbileierne å installere smart-teknologi for styring av strømforbruket.
Nyere biler lader på høyere effekt
-Dette vil være et kraftig insentiv til elbileiere om å skaffe seg smart ladeboks, slik at de kan lade om natten når prisene er lavere. Vi er opptatt av at nettselskapene priser det som faktisk er utfordringen, nemlig høyt effektuttak når kapasiteten er anstrengt, og ikke generelt priser effektuttak høyt. Dette er fordi nyere elbiler lader på høyere effekt, også når man sprer ladingen utover, sier Ryste.
Forslaget til ny modell for nettleie kommer fordi Norge fremover vil bruke strøm til flere formål enn i dag, og at stadig flere vil bruke mye strøm på samme tid. Dette vil sette kapasiteten i strømnettet under press.
Elbilistene lader hjemme
NAFs undersøkelser viser at de aller fleste som eier elbil lader den hovedsakelig hjemme. I fremtiden kan man altså bli avhengig av å ha installert en smart lader, men det koster fort mange tusen kroner.
-Det vil bety en ekstrainvestering for mange som ønsker å bytte til elbil. Det er et uttalt mål fra Stortinget at nybilsalget skal være 100 prosent nullutslipp innen 2025, og vi vil utfordre politikerne som nå skal ta stilling til dette forslaget på hvordan de kan hjelpe folk gjennom denne overgangen, sier Ryste.
Krever god informasjon til forbruker
Omleggingen NVE foreslår vil bety at folk må ha et mye mer bevisst forhold til når de lader og hvor mye strøm de bruker på én gang. For bileiere som allerede har installert smart lader, vil ny prismodell bety mindre. Samtidig vil det kreve at nettselskapene må sikre god informasjon til forbrukere, forhandlere og montører av ladeutstyr om hvordan prismodellene vil slå ut.
Kan bety flere hurtigladere
En endring i effekttariffen vil både slå inn for hjemmelading for hurtiglading langs landeveien. NVE foreslår nemlig å innføre effektprising per døgn, noe som kan gjøre det mer attraktivt for ladeselskapene å etablere hurtigladere i distriktene.
-Vi har lenge pekt på behovet for flere ladere langs hovedfartsårene, og det er positivt om dette kan bidra til å økt takten i utbyggingen. Det trengs om lag 10.000 ladestasjoner innen 2026 for å møte elbilveksten, sier Ryste.
Fakta og bakgrunn Strømnettet er 100 prosent brukerfinansiert, den årlige kostnaden på 27 milliarder fordeles på husholdninger og næringskunder. Fremover kommer vi til å bruke strøm til flere formål enn i dag, og stadig flere vil bruke mye strøm på samme tid. For å unngå å måtte bygge ut nettet med mye mer kapasitet enn vi vanligvis trenger, ønsker energimyndighetene endre prisene med mål om å jevne ut forbruket.Nettleien består av tre deler:
I dag har de færreste husholdninger effektleddet, det er stort sett forbeholdt næringskunder. NVEs forslag er å innføre effektprising også for husholdninger. |
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noIngunn HandagardSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom