Uten dekkvask kan veigrepet svikte

Blir ikke vinterdekkene rengjort grundig, kan de få dårligere veigrep neste vinter.
Du kommer langt med vanlig oppvaskmiddel, vann og en avdanket oppvaskbørste når du skal vaske dekkene dine etter vintersesongen. (Foto: If)

Både friksjonsevnen til dekkene og mykheten til gummien kan bli unødvendig svekket, påpeker forsikringsselskapet If.

Skylling viktig

– Få bort asfalt, salt og kjemikalier som har festet seg på dekket og felgen. Det finnes spesialbørster for dette, men du kommer langt med en gammel oppvaskbørste. Mange bruker oppvaskmiddel for å gjøre jobben. Du får også egnede vaskemidler på bensinstasjonen eller hos bilrekvisitabutikken, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Han peker på at felgene lett korroderer, så det er viktig å få renset og tørket disse godt.

Husk også på å skylle bort alle rester av såpe og sterke avfettingmidler som mange bruker på felgene.

Bruk masse rent vann, hvis ikke blir du ikke kvitt alle kjemikaliene. Da vil de tære på felg og gummi gjennom flere måneder. Hvis du bruker høyttrykksspyler, hold litt avstand – og ha aldri fullt trykk.

– Dekkene er ikke laget for å tåle høytrykkspyler på kort hold, understreker Clementz.

Dekk bør lagres mørkt, tørt og kjølig. Hvis de blir utsatt for sollys, vil det framskynde aldringen av dekket. Det beste er å lagre dem på felg, hengende. De kan også stables liggende hvis de er på felg.

Ta dekkpraten med de yngste

– Dekkvask er jo en jobb det er mulig å sette ut til eldre barn og tenåringer som ønsker å tjene noen kroner. Jeg vil tro at det går an å bli enige om en pris begge parter er godt fornøyd med, sier Sigmund Clementz i If.

Han mener det å involvere den yngre garde i dekkskiftet gir en anledning til å få en fin samtale om trafikksikkerhet.

– Med 10-11-åringen går det for eksempel an å snakke om hva som er forskjellene på sommerdekk og vinterdekk og hvorfor man må skifte mellom sesongene. Hos eldre tenåringer, som snart kanskje skal øvelseskjøre, kan litt mer avanserte temaer passe. Bremselengder, vannplaning og ulike egenskaper mellom piggfrie dekk og piggdekk kan være noe å prate om, foreslår han.