Informasjonskontoret for farge og interiør

Ut av dvalen

Del
Én ting er sikkert: nå må vi komme oss ut av dvalen! Natur og bærekraft står helt klart øverst på pallen i trendbildet. Godt etterfulgt av alt som får oss i godt humør! Farger, kitsch, morsomheter, håndarbeid og omsorg så langt øyet rekker. Lev livet og ha det gøy! Men husk å ta vare på jorda, hjemmet ditt, dine medmennesker og ikke minst: deg selv.
Brystning, oransje og fersken i alle varianter sammen med blått er en hit nå!
Brystning, oransje og fersken i alle varianter sammen med blått er en hit nå!

 Vi kan vel alle være enige om at det har vært tunge år og mange ser fortsatt med uro på den kommende tiden. Høye strømutgifter, økte matpriser, skyhøye renter og ja, det er liksom ingen ende. Når det er sagt, det har vært nedgangstider tidligere også. Og det samme har skjedd hver eneste gang: DET GÅR OVER! Og det hjelper jo å se på historien og vite at det faktisk gjør det. Joda, denne gangen også. Bare vent!

Og er det noe som smitter og gir godt humør, så er det andre mennesker som pøser ut glede, smiler og inspirer andre til å se det positive. Og farger likeså! Masse farger! Farger gjør noe med oss og tør vi å bruke dem, smitter også det.

Det hjelper rett og slett å bli eksponert for det.

Take care

Parismessen Maison & Objet hadde i år navnet TAKE CARE og nettopp det gjorde den til gangs. Budskapet var å ta vare på hverandre, oss selv, naturen, hjemmene våre.

Ikke bare var det et eldorado av farger på messen, men det krydde også av dyr i alle former og variasjoner, masse kitsch, modige mønsterkombinasjoner, blomster, tapeter og alt som kunne booste humøret. Og som et kraftig spark til den minimalistiske perfeksjonismen og overforbruket som har vært gjeldende en del år, der vi hele tiden har blitt pushet til å kjøpe nytt for å ha det «riktig» hjemme. Bruk det som brukes kan uavhengig av om det etter gamle regler og normer passer sammen eller ei. Alt er lov!

Man skal selv like interiøret men for all del: sørg for at det gir glede og at rommet gir den stemningen man vil ha når man er i rommet. Er det nipsfigurene til grandtante Edith, garnteppet som er arvet fra farmor eller et tapet med orange striper som gir en den rette følelsen, så spiller det ingen rolle hva andre måtte synes om det. Livet er for kort til å henge seg opp i rigide regler. Det er ikke mange årene siden rødt og rosa var bortimot forbudt for eksempel. Det stod nesten i grunnloven. Vel, nå er det skikkelig hot.

Mer personlighet og mer farger

Farger kan brukes aktivt for å oppnå spesifikke følelser eller sinnstemninger. Nåtidens farger sakl helt klart få oss i bedre humør.

Av farger som har gått igjen på messene har det vært mye blått og fersken/orange, og gjerne de to sammen. Det har vært sterke kontrastfarger spesielt i orange, rødt, lilla og den hotteste av dem alle: koboltblå.

Rosa holder fremdeles koken og sterk emeraldgrønn var også en gjenganger.

Noen steder som elementer, for eksempel på én stol, kommode, en vase eller en vegg. Andre steder som hele rom. Og ja, taket også. For at taket nå skal males i annet hvitt, dét er helt sikkert. Å ha samme farge på vegger og tak gir et helt annet rom enn å ha taket hvitt og veggene i en annen farge.

Kombinér gjerne det hele med svart-hvite gulv eller tepper. Og er ikke det nok: sleng på gull også. Som med farger, får vi en higen etter å tilføye gull i interiøret og på klærne i nedgangstider. Det ser eksklusivt ut og alt som skinner får alt til å glitre litt mer. Som kontrast til alt annet som må tas ned.

Besøk fortiden

Slow living er en livsstil som har vært oppadgående i noen år, men som har blitt sterkere i kjølvannet av pandemien. Å leve saktere, mer som besteforeldregenerasjonen gjorde, og være mer tilstede i eget liv, bruke tid med de man er glad i og hjemmekos. En mer bevisst livsstil som setter tilstedeværelse og gode følelser foran effektivitet og det «perfekte». Nå hylles det uperfekte. Det skal synes at vi lever! Fremfor 1. sorteringer, gir 2. og 3. sorteringer av samme produkt sjarmerende skjønnhetsfeil. Det skaper mer stemning og noe ekte som får oss til å føle oss bedre. Det handler også om å ta vare på naturen og det vi allerede har. Kan vi bruke det som allerede er på nye måter? Hvordan kan overforbruket reduseres og samtidig skape noe nytt?

Å kombinere gammelt og nytt er én måte. DIY (do it yourself) en annen. Alle former for håndarbeid og håndverk er en megatrend for tiden. Drivvedmøbler, garnlamper, broderte bilder, trespikking, omsying av tekstiler. Jo mer personlig og hjemmelaget, jo bedre. Bruk det du har og ta vare på det du har.

Nå eller aldri

Den viktiste retningen vi nå har over oss, handler dog verken om farger eller uttrykk. Alle må nå tenke nytt og sørge for å ta nye valg. Være bevisst på hva vi bruker pengene på, at vi tar bedre vare på det vi har og velger produkter som varer lenge.

Å ta vare på det vi har, pleie det, vedlikeholde og finne nye bruksområder, står absolutt øverst på agendaen. Og på messene i Stockholm, Frankfurt og Paris var det ikke lenger et hvis. Det var en selvfølge. Sirkulering, bærekraft, zero waste, kreative løsninger og tenke nytt fra A til Å var mer en regel enn unntak. Og nå er det også opp til oss forbrukere å stille krav og forvente endring.

Nordmenn flest er kanskje ikke like vågale som våre europeiske venner, men vi kan jo la oss inspirere og kanskje vi kan driste oss til å bli litt tøffere også? Kanskje fokusere mer på hva som gjør oss godt og hva VI liker, istedenfor å tenke på hva naboen gjør og mener? En ting er helt sikkert: har du lyst, har du lov! Bare husk å tenke på jorda og de som kommer etter oss samtidig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Brystning, oransje og fersken i alle varianter sammen med blått er en hit nå!
Brystning, oransje og fersken i alle varianter sammen med blått er en hit nå!
Last ned bilde
Farger, mønster og morsomheter. Livet er for kort til å ha det kjedelig!
Farger, mønster og morsomheter. Livet er for kort til å ha det kjedelig!
Last ned bilde
The t-shirt chair er laget av svenske Maria Westerberg. Filleryer og filleryemønster kommer det masse av nå.
The t-shirt chair er laget av svenske Maria Westerberg. Filleryer og filleryemønster kommer det masse av nå.
Last ned bilde

Om Informasjonskontoret for farge og interiør

Informasjonskontoret for farge og interiør
Informasjonskontoret for farge og interiør
Karvesvingen 5
0579 OSLO

67554680https://www.ifi.no/

IFI er en privat non-profitt organisasjon som er bransjeambassadør, inspirator og pådriver for igangsetting av nye store og små oppussings-, og nybyggsprosjekter i Norge. Virksomhetens aktiviteter strekker seg fra forbrukerinformasjon til bransjearrangementer.

Følg pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Informasjonskontoret for farge og interiør på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye