Usikkerheten øker for 250 000 ansatte

Regjeringens forslag til revidert budsjett øker usikkerheten for bedriftene og de ansatte byggenæringen. – Dessverre kom det få avklaringer på kommunenes økonomi, Husbankens lånerammer og andre tiltak som kunne økt etterspørselen til bygg og anlegg, sier Jon Sandnes.

Jon Sandnes, adm. dir. i BNL. FOto: BNL/MOment Studio

Byggenæringen har frem til nå holdt hjulene i gang, men nå stiger usikkerheten. 1 av 3 bedrifter i byggenæringen hadde ved inngangen av mai under en måned igjen av ordrereserven sin.

Det må bevilges penger til kommunene slik at de ikke utsetter og stopper vedlikeholdsprosjekter, men øker aktiviteten. Kommunene er avgjørende for å sikre lokal etterspørsel for mange små og mellomstore bedrifter, sier Sandnes.

– Regjeringen må gi kommunene samme handlingsrom som de gir Avinor. BNL er fornøyde med at regjeringen følger opp BNLs krav om at Avinor får 5 milliarder ekstra til å dekke økte utgifter og gjennomføre vedlikeholde og byggeprosjekter, sier Sandnes.

Skal byggenæringen fortsatt bidra til å holde de store samfunnshjulene i gang, må det komme nye oppdrag ut i markedet. Næringen har helt siden oppstart av krisen både bidratt til den nasjonale dugnaden ved å ta smittevern på alvor og holdt produksjonen oppe. Nå tæres det på ordrereserven og nye oppdrag må ut i markedet nå. Dersom beslutningene om å styrke bl.a. kommunesektoren kommer for sent kan man risikere at bedriftene i mellomtiden ikke lenger har arbeidsstyrken.

Husbanken har i perioder sikret nyboligbygging i Norge. En egen bolig er en verdifull investering for samfunnet. Mennesker med egen bolig har høyere yrkesdeltagelse, bedre helse og deltar mer i sivilsamfunnet.

– Husbanken må tilføres 25 milliarder i lånekapital slik at ikke krisen setter en stopper for boligbygging rundt omkring i landet, sier Sandnes.

Endringene i permitteringsreglene forlenges til oktober. - Det er bra, men krisen treffer byggenæringen senere enn andre næringer, derfor må krisetiltakene forlenges ut 2020 i første omgang.

Regjeringen varslet i dag at det kommer nye tiltak for gjenoppbygging av samfunnet mot slutten av mai. – BNL forventer at regjeringen kommer med konkrete tiltak som stimulerer til bærekraftige investeringer som forbereder Norge på fremtiden. Byggenæringen, Norges største sysselsetter, står klare.

Jon Sandnes, adm. dir. i BNL. FOto: BNL/MOment Studio