Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

USAs nye Jerusalem-linje er et farlig skritt bakover

Jerusalems status er et av de mest betente punktene i fredsforhandlinger mellom israelere og palestinere. Donald Trumps anerkjennelse av Jerusalem som hovedstad i Israel viker ikke bare fra den internasjonale linjen, den er i praksis ødeleggende for en fremtidig fredsprosess, og setter USA til de grader på sidelinjen som fredsmeglere i Midtøsten. Det sier leder av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Philip Rynning Coker.

Jerusalems status er uavklart, som hellig by for tre store verdensreligioner. Israel annekterte Øst-Jerusalem tidlig på 1980-tallet, og har siden da ført en politikk som diskriminerer og fordriver palestinere i Jerusalem sakte men sikkert ut av byen. Dette innebærer blant annet restriksjoner på husbygging, og bosettere som tar over palestinske hus og nabolag. Israel har også sørget for at det ikke finnes palestinske politiske institusjoner i byen, da de på begynnelsen av den andre intifadaen stengte det uoffisielle kontoret til PLO (Orient House). Dette ser alle nå ut til å ha glemt. Norge burde derfor svare på Trumps politikk med tiltak som er med på å jevne ut maktbalansen igjen, blant annet ved å kreve at palestinerne umiddelbart må få åpne politiske institusjoner i Øst-Jerusalem.

Bosettingene i Øst-Jerusalem utvides stadig og brukes til å skvise de palestinske nabolagene og skille Øst-Jerusalem fra resten av Vestbredden. Heller enn å være «bekymret» for hva Trump sin tale medfører burde Norge og andre land snu på det og se på hva slags sanksjoner som må til for at Israel skal presses til å reversere sin ekspansjonspolitikk.

Norges utenriksminister er glad for at Trump fremdeles sier at han er for en tostatsløsning, men alt Trump og Netanyahu gjør er med på å ta livet av enhver forhåpning om en slik løsning, og det er på tide at utenriksministeren sier fra i klartekst om dette. Hvis ikke bidrar hun bare til å dekke over for fortsatt okkupasjonspolitikk. Der palestinerne ønsker Øst-Jerusalem som sin fremtidige hovedstad gjør Israel krav på hele byen. Selv om USA alene ikke kan endre Jerusalems status er dette klart med på å tippe vektskålen i feil retning.

Studens Forum Institute i Palestina sier til oss i dag at på vegne av ungdom i Palestina godtar de ikke USAs nye uansvarlige linje, som ikke tar hensyn til Jerusalems historie eller det palestinske folkets frihetskamp. De påpeker at dette blir en stor snublestein i veien for en egen palestinsk stat.

For å få til en tostatløsning trengs det to stater. Norge må si klart fra om at Øst-Jerusalem skal være palestinsk hovedstad, og gjøre som 137 andre land allerede har gjort; anerkjenne Palestina!

For kommentar, kontakt

Philip Rynning Coker
Leder av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom
Tlf: 97159420

Om Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom
Storgata 33 A

22 03 77 00https://www.folkehjelp.no/Solidaritetsungdom

Solidaritetsungdom er Norsk Folkehjelps samfunnspolitiske ungdomsbevegelse. Vi mener at verden ikke er fattig, den er urettferdig – og sammen kan vi gjøre noe med det. Derfor er det en hovedoppgave for oss å arbeide for en mer rettferdig fordeling av makt og ressurser. Vi jobber for å fremme internasjonal solidaritet, for å bekjempe rasisme og fordommer, for en human flyktning- og integreringspolitikk og for en verden fri for atomvåpen.

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Menneskerettighetsbyen Bergen ivaretar ikke helserettighetene til papirløse18.12.2023 17:25:36 CET | Aktuelt

Tirsdag 19.desember skal bystyret i Bergen vedta budsjett for 2024. Alt tyder på at bystyret velger å fjerne hele bevilgningen til Helsesenteret for papirløse i Bergen, et slik vedtak vil direkte ramme den mest sårbare gruppen i samfunnet og i de verste tilfeller være forskjellen på død og liv. - Virker som flertallet av bystyret har lest Robin Hood baklengs, Ibraheem Mansour leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Bergen.