Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Urbane kvinner elsker den sunne havregrøten

Del
Vi spiser dobbelt så mye havregrøt nå som for ti år siden. I Oslo spiser nesten 30 % havregrøt ukentlig.

Fredag 23. oktober feires grøtens dag. Helt ferske tall viser at nordmenn ikke kan se ut til å få nok av den sunne havregrøten. Mest populær er den hos urbane kvinner.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) spiser 1 av 5 nordmenn havregrøt ukentlig. Dette er nesten en dobling de siste ti årene.

«Det er neppe tilfeldig at havregrøt har blitt så populært. Den er både bærekraftig, enkel og ikke minst sunn. Havregrøt er dessuten en av få retter som egner seg til alle måltider, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).»

Urbane kvinner elsker grøt
Det er særlig kvinner som elsker havregrøten sin. Overraskende nok er det også slik at jo større by du bor i, desto høyere er sjansene for at du spiser retten ofte. Mens nesten 30 % i Oslo oppgir at de spiser havregrøt ukentlig sier langt færre som bor steder med under 10 000 innbyggere at de gjør det samme.

«Havregrøt har blitt en trendy og urban matrett. Alle mulighetene til variasjon gjør nok at den passer inn i en moderne og sunn livsstil. Vi ser også at flere har fått øynene opp for varianter som kjøleskapsgrøt, sier Glemminge Arnesen.»

Melk + havre - et næringsrikt valg
Havregryn har et høyt fiberinnhold. Det er dessuten en god kilde til de løselige kostfibrene som kalles betaglukaner som har vist seg å redusere kolesterolet. Glemminge Arnesen anbefaler å bruke melk i grøten for å et maksimalt inntak av næringsstoffer.

«32 % av de som lager havregrøt fra bunnen av lager den med melk. Koker du grøt på melk får du i deg blant annet proteiner, kalsium, B-vitaminer og jod. I tillegg utfyller proteinene i melk og korn hverandre på en meget god måte. De næringsstoffene melk har lite av, har korn mye av og omvendt. Et annet alternativ er å helle melk over grøten. Havregrøt med melk en eller flere ganger i uken er et enkel og sunt måltid.»

Fakta om undersøkelsen

  • 20 % av Norges befolkning spiser havregrøt ukentlig. I Oslo er tallet 29 %.
  • I 2007 spiste 10 % av Norges befolkning havregrøt ukentlig, og tilsvarende 15 % i 2013.
  • Kvinner (26 %) spiser i større grad havregrøt ukentlig enn menn (15 %).
  • Havgregrøt spises oftere ukentlig i større byer (25 %) enn i mindre byer (13 %).
  • 32 % av de som lager havregrøt fra bunnen av koker grøten på melk.
  • Risengrynsgrøt har hatt tilsvarende nedgang over tid. 25 % spiser risengrynsgrøt månedlig, mot 47 % i 2007.

Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i september 2020. 711 respondenter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye