Uno-X sykler herrenes Tour de France 2023

Uno-X Pro Cycling Team er invitert til å delta i herrenes Tour de France i 2023. Dette er idrettshistorie, for aldri før har et norsk-dansk lag syklet det ikoniske sykkelrittet.
Fra venstre, Rasmus Fossum Tiller, Alexander Kristoff og Anders Skaarseth. Foto: Wordup Projects

- Vi er ekstremt stolte, ydmyke og takknemlige for invitasjonen. Tour de France er den ultimate drømmen og dette er en lagseier, sier Jens Haugland, General Manager i Uno-X Pro Cycling Team.

Haugland sier det norsk-danske laget har store sportslige ambisjoner.

- Nå skal vi forberede oss godt. Vår langsiktige målsetting er å kjempe i toppen av ritt som Tour de France en gang i fremtiden. Det er ingen ting som tilsier at det ikke er mulig, sier han.

Ser etter navnepartner

Tour de France er et av verdens største idrettsarrangement. Den tre uker lange sykkelfesten når ut til om lag 190 land og følges av nærmere 150 millioner mennesker. Haugland fremhever at eksponeringsverdien som Tour-deltakelsen gir er enorm, og forteller at Uno-X er på jakt etter en fremtidig partner for å ta sykkelsatsningen til neste nivå.

- Vi ser etter en partner med et verdibasert tenkesett og et europeisk nedslagsfelt som har lyst til å satse stort og som deler vår entusiasme for sykkelsport og bærekraftig mobilitet, sier han.

Uno-X Mobility har bygget opp Uno-X Pro Cycling Team fra grunnen. Laget ble etablert i 2016, og består i dag av et kvinnelag og et herrelag, samt et eget utviklingslag. Kvinnelaget deltok i Tour de France Femmes i 2022 og skal delta også i år.

REITANs suksessformel

Med REITANs bedriftsfilosofi har Uno-X bygget sterke markedsposisjoner i Norge og Danmark. Enkle og effektive kvalitetsløsninger er kjennetegnet også for de nyeste konseptene fra Uno-X, lynlading av elbil og svanemerket bilvask. Uno-X Pro Cycling Team er steg for steg utviklet med samme filosofi og verdigrunnlag som de øvrige selskapene i Reitan Retail, forteller CEO i Uno-X Mobility, Vegar Kulset.

- Samtidig som vi er opptatt av å gjøre ting enkelt og effektivt, vet vi at det ligger mye kraft og glede i å drømme. Alle drømmer blir ikke til virkelighet, men når våre egne syklende ambassadører skal til Tour de France – for både kvinner og menn – viser det hva som kan skje når vi tør å drømme stort og jobbe langsiktig, sier han.

Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail, som Uno-X Mobility er del av, sier han ser enda mer frem til årets sykkelsesong enn vanlig.

- Jeg er imponert over hvordan Uno-X Mobility har klart å utvikle et sykkellag i verdensklasse, med både kvinner og menn som nå skal sykle Tour de France i 2023. Den kommende sykkelsesongen gleder jeg meg enormt til, sier Ole Robert Reitan.

Fra venstre, Anders Halland Johannessen, Torstein Træen, Tobias Halland Johannessen, Jonas Gregaard og Anthon Charmig. Foto: Wordup Projects
Alexander Kristoff. Foto: Wordup Projects
Rasmus Fossum Tiller. Foto: Wordup Projects
Vegar Kulset, CEO Uno-X Mobility. Foto: Wordup Projects
Jens Haugland, General Manager Uno-X Pro Cycling Team / Daglig leder Uno-X Norge. Foto: Wordup Projects

Uno-X Mobility er et av fire forretningsområder i Reitan Retail ved siden av REMA 1000 Norge, REMA 1000 Danmark og Reitan Convenience. Uno-X Mobility sin misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. Selskapet har virksomhet i Norge og Danmark og er representert i markedet med varemerkene Uno-X og YX. Med over 800 utsalgssteder tilbys drivstoff, Svanemerket bilvask og lynlading til kunder over hele Norge og Danmark. Uno-X Mobility har også en sterk lidenskap for sykling som en viktig løsning for mer bærekraftig mobilitet.