Felleskjøpet Agri

Unikt samarbeid skapte grønn tøffel

Del

Fra hjemmekontor og digitale møter ble historiens første Felleskjøp-tøffel skapt. Blir den årets hit under juletreet?

FØRSTE FYSISKE MØTE: Kategorisjef Beate Finnesand Solli har hatt mange digitale møter med Christoffer (t.v.) og Helge Reigstad i Topaz. Nå har den grønne tøffelen til Felleskjøpet kommet i butikk. (Foto: Felleskjøpet Agri)
FØRSTE FYSISKE MØTE: Kategorisjef Beate Finnesand Solli har hatt mange digitale møter med Christoffer (t.v.) og Helge Reigstad i Topaz. Nå har den grønne tøffelen til Felleskjøpet kommet i butikk. (Foto: Felleskjøpet Agri)

Tidligere i år satt kategorisjef Beate Finnesand Solli i Felleskjøpet Agri på hjemmekontor med ideen om å skape en tøffel for tøffe arbeidsfolk. Nå seiler grønne tøfler opp som en av de mest populære julegavene i Felleskjøpets butikker landet rundt.

– Jeg mener tøffe arbeidsfolk trenger komfort også når de skal slappe av. Jeg kikket mye rundt, og husket at jeg som barn hadde en selskinnstøffel fra Topaz. Slik ble kontakten skapt.

Ny serie

På midten av 80-tallet grunnla skotekniker Knut Reigstad skofabrikken Topaz på Ulefoss. Familiebedriften er internasjonalt kjent for selskinnsstøvletter og -tøfler. I dag er barnebarnet Christoffer daglig leder, mens hans far Helge Reigstad jobber med utvikling og den kreative biten i selskapet.

Topaz tok utfordringen på strak arm da de fikk spørsmål om samarbeid med Felleskjøpet.

– Vi vet at Felleskjøpet er en seriøs aktør, så her brukte vi veldig kort tid på å bestemme oss for å være med, sier Christoffer Reigstad, før far følger opp:

– Jeg synes dette samarbeidet er svært givende. Jeg har kamerater som er bønder, som synes det er stas at vi nå lager tøfler til Felleskjøpet.

De grønne tøflene er det første produktet i den nye serien KORN fra Felleskjøpet. Navnet spiller på både bondesamvirkets historie og kornakset i logoen til samvirket.

Skapt digitalt

Beate Finnesand Solli forteller at det er flere produkter under utvikling, som vil komme i Felleskjøpets butikker landet rundt i 2022.

Hun fremhever likevel at det er ekstra stas med Topaz-samarbeidet og den norske familiebedriften med lange tradisjoner.

– Meg bekjent har ikke vi i Felleskjøpet hatt samarbeid som dette innenfor detaljhandel tidligere, sier Beate Finnesand Solli.

På grunn av koronarestriksjoner ble hele prosessen med tøflene gjennomført digitalt med møter på Teams.

– Det føltes nesten som en kunstig måte å jobbe på, men vi fikk veldig god kjemi fra første stund. Det skal sies at prototypen så helt annerledes ut i starten.

Jakten på filten

I møtene ble det også brukt en del tid på å finne den korrekte grønnfargen på filten.

– Filten ble et prosjekt uten like. Vår leverandør i Italia fikk store leveringsproblemer på grunn av Covid-19. Her skulle vi i tillegg ha grønn filt, og lykken var stor da en svensk agent klarte å finne en leverandør, sier Christoffer Reigstad.

I 2008 sto familiebedriften på Ulefoss på terskelen til to valg: Legge ned eller overleve ved å flytte produksjonen utenlands. De landet på det siste alternativet. I dag blir mesteparten av Topaz’ merkevarer produsert i Estland, men på maskiner fra Ulefoss.

–Da vi flyttet ut produksjonen, ble også maskinene flyttet ut. Vi har noen maskiner igjen som brukes i utviklingen av nye modeller. Alle varer er i tillegg innom oss på Ulefoss før de går ut til salgsleddet, sier Helge Reigstad.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

FØRSTE FYSISKE MØTE: Kategorisjef Beate Finnesand Solli har hatt mange digitale møter med Christoffer (t.v.) og Helge Reigstad i Topaz. Nå har den grønne tøffelen til Felleskjøpet kommet i butikk. (Foto: Felleskjøpet Agri)
FØRSTE FYSISKE MØTE: Kategorisjef Beate Finnesand Solli har hatt mange digitale møter med Christoffer (t.v.) og Helge Reigstad i Topaz. Nå har den grønne tøffelen til Felleskjøpet kommet i butikk. (Foto: Felleskjøpet Agri)
Last ned bilde
JULEGAVETIPS: Den grønne tøffelen seiler opp som en het kandidat under mange juletrær i år.
JULEGAVETIPS: Den grønne tøffelen seiler opp som en het kandidat under mange juletrær i år.
Last ned bilde
SIGNATUR: Ingen tvil om hvor bedriften bak Felleskjøpets grønne tøffel holder til.
SIGNATUR: Ingen tvil om hvor bedriften bak Felleskjøpets grønne tøffel holder til.
Last ned bilde

Om Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet Agri
Felleskjøpet Agri
Depotgata 22
2000 Lillestrøm

72505050https://www.felleskjopet.no

Konsernet Felleskjøpet Agri har en omsetning på 17,3 milliarder og 4080 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

Følg pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Felleskjøpet Agri på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet med i bransjesamarbeid: Reduserer soya i kyllingfôret med 75 prosent8.11.2021 15:33:38 CET | Pressemelding

Prior og Nortura har i løpet av året produsert de første to millioner kyllinger med et fôr som har betydelig redusert innhold av importert soya. Andelen erter, åkerbønner, raps og andre norske proteinråvarer i norsk kyllingfôr øker i tråd med målsettingen om enda mer bærekraftig norsk fôr. Felleskjøpet har med sitt fôrutviklingsmiljø bidratt til de nye fôr-blandingene.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom