Unge lederspirer får være toppsjef for en dag

De er løsningsorienterte, endringsvillige og kreative ungdommer. De er lederspirer med praktisk ledererfaring i ryggsekken. De er 22 håndplukkede ledertalenter som får skygge kjente toppsjefer fra norsk næringsliv, til og med to nytilsatte statsråder deltar når «Leder for en dag» går av stabelen 2. november.
22 ledertalenter fra hele landet er håndplukket til å delta på "Leder for en dag".

Bygger morgendagens kompetanse

«Leder for en dag» er et årlig initiativ fra Ungt Entreprenørskap. – Vi ønsker å gi elever og studenter en tygg arena for trening og læring før de skal ut i det virkelige arbeidslivet. Gjennom «Leder for en dag» får de god veiledning, verdifull ledertrening og et viktig nettverk på veien videre. Derfor er vi veldig takknemlig overfor de lederne og bedriftene som stiller opp for ungdommene og gir dem inspirasjon til en fremtidig karriere, forteller en engasjert Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Forrige skoleår etablerte over 13.000 elever og studenter ungdomsbedrift eller studentbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De 22 ledertalentene som deltar på «Leder for en dag» er plukket ut basert på sine prestasjoner i dette arbeidet, og blir koblet opp mot en toppleder fra et relevant selskap eller organisasjon. Og i “Leder for en dag” som i Ungt Entreprenørskaps programmer for øvrig er det full likestilling med like mange jenter som gutter.  – Det er en utrolig motivasjon for de unge ambisiøse talentene at toppledere fra næringsliv, organisasjoner og politikk velger å bruke tid på dem, følge dem og gi dem tips og råd på veien videre. Ungt Entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv, og det er nettopp det vi gjør også denne dagen, forteller Nykkelmo.

Deltagere og hvem de skal skygge 2. november

Ledertalent

Leder for

Kommer fra

Skal skygge følgende toppleder

Aleksander Jystad (18) Soalrseek UB Trondheim 46513373 Eilert Hanoa (Kahoot)
August Amlien (18) inway Fashion UB Gjøvik 90065255 Christoffer Omberg (Oslo Business Forum)
Bjarte Laa (18) GuideTEN UB Ål 97618996 Christian Cramer (NHO)
Brage Olsen Lind (18) Cor meum UB Hadsel 48272575 Pål Rokke (Citi)
Einar Isak Torvik Totland (32) Hjárni SB Ålesund 97719950 Ola Borten Moe (Forskning og høyere utdanningsminister)
Eline Eide (18) Heat UB Ålesund 98823880 Anne Cathrine da Silva (FN Sambandet)
Elise Mojord (26) Epic Wreck SB Fredrikstad 95836501 Mari Sundli Tveit (Forskningsrådet)
Hanna Olsen (18) Lockit UB Haugesund 46770518 Grete Nykkelmo (Ungt Entreprenørskap)
Henning Patrik Winsjansen Mortensen (26) Sognagrepet SB Kolvereid 91856545  Bjørn Erik Reinseth (Forskningsparken)
Henrik Olufsen (25) Fenris Tools SB Drammen 93214709 Inge Jan Henjesand (BI)
Idun Elvira Svartaas Borgen (18) Rolling Goats UB Verdal 91191298 Maalfrid Brath (Manpower)
Klara Molvik (17) Løkkastrikk UB Oslo 95976621 Marcus Bruns (Bærekraftssjef Storebrand)
Liam Østvik (18) Behold UB Bergen 90718015 Kjetil Try (Try)
Margrethe Todal-Falskog (18) Wildspotter UB Lørenskog 97631966 Morten Borge (Ferd)
Oda Amalie Larsen Vislie (21) Chips UB Vardø 90941473 Sandra Borch (Landbruks- og matminister)
Oda Hjelle (19) Villvallers UB Valdres 48295502 Tommy Gaustad (RedAnt)
Petter Sand-Strand (18) RecycledTraining UB Prinsdal 45164590 Øivind Amundsen (Oslo Børs)
Rahim Hansson (18) Hookprotect UB Kristiansand 90232657 Christian Printzell Halvorsen (Schibsted)
Silje Walmann (18) Unseen UB Sandefjord 90965195 Jannicke Tumpy Granquist (Kommunalbanken)
Solrun Kopperud (18) PVS UB Indre Østfold 97623053 Håkon Haugli (Innovasjon Norge)
Venkat Hrushikesa Varri  (18) Tekxpeil UB Oslo 92500346 Eirik Wahlstrøm (Ludenso)
Vina Serkawt Kareem (18) Lesestedet UB Kristiansund 45074103 Inger Lise Blyverket (Forbrukerrådet)

BILDER AV ALLE KANDIDATER FINNER DU HER.

Fakta om Ungt Entreprenørskap

Ungt Entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv, og programmene i skolen gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv. Vi når årlig ca.120.000 elever og studenter fra grunnskole til høyere utdanning med programmer om entreprenørskap, økonomi og jobbtrening.

Les mer om oss på www.ue.no.

Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Ungt Entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv, og programmene i skolen gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv. Vi når årlig ca. 120.000 elever og studenter fra grunnskole til høyere utdanning med programmer om entreprenørskap, økonomi og jobbtrening. Les mer om oss på www.ue.no.