Unge entreprenører fra NTNU Ålesund til topps i Europa

Studentbedriften MMEDS fra NTNU i Ålesund ble torsdag tildelt «UniCredit Future Award 2022» under EM for studentbedrifter i Tallinn i Estland i regi av Ungt Entreprenørskap og JA Europe for sitt arbeid med å produsere kollagenpulver av restråstoff fra hvitfisk.

MMEDS Studentbedrift vinnere av UniCredit Future Award for deres bærekraftarbeid

Totalt deltok 320 studenter fra 21 land i årets EM for studentbedrifter under entreprenørskapsfestivalen «Gen-E» i Tallinn i Estland. Studentbedriften MMEDS består av Sara Feruglio, Eva Audunsdottir og Mari Hegvik, og de studerer biologi og markedsføring ved NTNU i Ålesund. Gjennom Ungt Entreprenørskap sitt program Studentbedrift har de jobbet med avfall fra fiskeindustrien og utviklet det kommersielle produktet MMEDS-kollagen.

– Dette har vært en helt fantastisk opplevelse for oss, og vi har knyttet verdifulle nettverk i Europa. Vi har jobbet mye med bærekraft, og da er det utrolig gøy at juryen ser potensialet i det vi driver med, sier daglig leder Sara Feruglio. Premien omfatter bl.a. mentor-oppfølging fra UniCredit gjennom kommende år. De tre bedriftseierne har tatt bacheloroppgaven gjennom å jobbe med Studentbedrift under ledelse av førstelektor Bjørn Magne Hatlø ved NTNU i Ålesund. Feruglio forteller at det har gått med utrolig mange timer i arbeidet, og at de nå tenker å videreføre studentbedriften i et aksjeselskap. – Dette har vært utrolig lærerikt, og vi gleder oss til å jobbe videre med marint kollagen, sier de stolte vinnerne. Gjennom presentasjoner, intervjuer og dokumentasjon imponerte de den internasjonale juryen, og gikk altså til topps i konkurransen som fokuserte på innovative og bærekraftige forretningsideer.

I tillegg til s MMEDS pris fikk Norge også med priser til Iver Høgden Mæle fra Hvam videregående skole (Leadership Award) og Kuben yrkesarena (The Entrepreneurial School Award 2022) under årets største entreprenørskapsfestival «Gen-E».

Ungt Entreprenørskap Norge har gjennom 25 år jobbet med entreprenørskap i skolen i Norge, og har nå bred aktivitet over hele landet fra barnetrinn til høyere utdanning. – Det at våre elever og studenter markerer seg og går til topps i konkurranse med de største landene i Europa er et tegn på kvalitet, og en tilbakemelding på at vi jobber godt med entreprenørskap i skolen i Norge. Dette støtter også andre evalueringer og tilbakemeldinger vi får, og det er selvfølgelig en fantastisk inspirasjon for alle oss som jobber i Ungt Entreprenørskap, sier adm.dir. Grete Ingeborg Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap Norge.

Les mer om "Gen-E"

MMEDS SB, Daglig leder: Sara Feruglio, 456 86 936
NTNU Ålesund, Ansvarlig foreleser: Bjørn Magne Hatlø, 701 61 495

Iver Høgden Mæle fra Hvam videregående skole - vinner av Leadership Award
Lærere fra Kuben videregående skole vinner av The Entrepreneurial School Award

Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift8.6.2022 14:17:13 CEST | Pressemelding

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

HC Sealift er Norges beste Ungdomsbedrift – de skal gjøre båtlivet tilgjengelig for alle3.5.2022 17:30:20 CEST | Pressemelding

HC Sealift UB fra Hvam videregående skole i Viken fylke gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De imponerte juryen med sin mekaniske løftearm for rullestolbrukere som sørger for at det er enkelt å komme seg ombord i fritidsbåter på egen hånd. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Tallin i Estland 12.-14. juli.

Ung og bærekraftig innovasjon: Fire norgesmestere i Ungdomsbedrift er kåret2.5.2022 21:49:17 CEST | Pressemelding

NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap åpnet mandag 2. mai med festmiddag og utdeling av fire forhåndsjuryerte priser. Vinner av beste forretningsplan ble Code Red UB fra Kongshavn videregående skole i Oslo, vinner av beste regnskap var Roasted Krutonger UB fra Vadsø videregående i Troms og Finnmark, best på markedsføring var Solation UB fra Thora Storm videregående i Trøndelag og beste videopitch hadde Lucid Media UB fra Elvebakken videregående skole i Oslo

Sparebank 1 SMN og Sparebank 1 Nord-Norge tildeler utviklingsmidler til Ungt Entreprenørskap sitt økonomiprogram - “Sjef i eget liv!”6.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

En viktig forutsetning for å ha et bra liv er å ha orden på privatøkonomien. Derfor er nå personlig økonomi inne i læreplanene i skolen, noe som har medført økt etterspørsel etter læremidler innen dette temaet. Ungt Entreprenørskap sitt program “Sjef i eget liv” for videregående skole skal nå pusses og tilpasses dagens behov, og Sparebank1 SMN og Sparebank1 Nord-Norge har gått inn som partnere og tildeler midler til prosjektet. Ved nyttår lanseres nytt og tilpasset program i personlig økonomi for videregående skole.