Undersøkelse fra Medietilsynet: Nesten ni av ti barn og unge spiller dataspill

Totalt spiller 86 prosent av alle 9-18 åringer dataspill, viser Barn og medier 2020. 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene spiller. Siden 2018 har andelen jenter som spiller dataspill økt med 13 prosentpoeng.
– Det kan dermed se ut til at det er blitt mer sosialt akseptert for jenter å spille dataspill, sier Velsand.
Over halvparten av de unge som spiller bruker penger i spillet
Pengebruk i dataspill er vanlig blant mange barn og unge som spiller. Nesten seks av ti 9-18-åringer som spiller bruker penger i spill, ifølge Barn og medier 2020. Andelen er høyest blant guttene.
Medietilsynet har nå utviklet flere informasjonsfilmer og råd om pengebruk i spill for å gjøre foreldre oppmerksomme på fenomenet.
– Mange foreldre vet sikkert godt hva barna bruker penger på, og en del kjøper også forundringspakker eller tillegg i spillene til barna. Men ikke alle foreldre er så godt kjent med disse mekanismene. Vi har derfor vektlagt pengebruk i spill spesielt i vår kampanje, sier Velsand.
Få mer informasjon og råd på Medietilsynets nettsider
Omfattende undersøkelse om norske barn og unges mediehverdag
Medietilsynet har siden 2006 samlet inn data om barn og unges mediehverdag annethvert år gjennom Barn og medier-undersøkelsen. I årets undersøkelse har cirka 3400 9 – 18-åringer fra 51 skoler over hele landet deltatt. Så langt har Medietilsynet publisert delrapporter om sosiale medier og skadelig innhold på nett, og om falske nyheter. Utover våren kommer flere delrapporter, blant annet om deling av nakenbilder og seksualisert innhold, medie- og nyhetsvaner og personvern.
Dataspill blant 9 – 18-åringer (fra Barn og medier 2020)
- 86 prosent spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene.
- Nesten seks av ti som spiller spill, sier seg enig i at gaming er sosialt.
- Sju av ti som spiller dataspill mener dette gjør dem flinkere i engelsk.
- 58 prosent som spiller dataspill har kjøpt noe med ekte penger i et spill, enten selv eller ved at foreldrene har kjøpt noe for dem.
- Nesten fire av ti som har kjøpt noe med ekte penger i et spill, spurte ikke foreldrene sine først sist gang de gjorde et slikt kjøp.
- 54 prosent som spiller dataspill, har spilt spill med aldersgrense 18 år. Andel øker betydelig med alder, og er klart størst blant guttene.
- Fire av ti mener de bruker mye tid på gaming.
Les Barn og medier 2020: Delrapport 3 om gaming og pengebruk i dataspill
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet med oppdatert oversikt over norske medieaktører3.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
En ny versjon av Mediedatabasen gir oversikt over en rekke ulike data om norske medieaktører og medier.
Medietilsynet mener: Foreldrene må få hjelp til å beskytte barna mot skadelig digital påvirkning30.5.2025 09:58:34 CEST | Kronikk
Vi trenger nye grep for å gi barn og unge den beskyttelsen de har krav på – også i det digitale rom. En ny undersøkelse viser støtte i befolkningen til økt regulering.
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier27.5.2025 07:55:00 CEST | Pressemelding
Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
Sosiale medier fjerner færre falske kontoer i Norge23.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Antall falske norske kontoer i sosiale medier fjernet av plattformene selv, ble kraftig redusert siste halvår i fjor, viser nye tall som Medietilsynet har gjennomgått. Meta oppgir fortsatt ikke tall for det norske markedet.
To brudd på reklameregler i ny kontroll22.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler og strømmetjenester følger i hovedsak reglene om reklame, sponsing og produktplassering, konkluderer Medietilsynet etter en ny kontroll.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom